Unconfigured Ad

Collapse

nybegynner: kjøp av heli...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • samen36
    • Nov 2005
    • 147

Simulatorn er veldig realistisk. Jeg begynte på simulatorn og klarte fort å hovre nose inn, ta loop og rolls og flyr rundt. Første heliet mitt var raptor 50 som jeg selv tok av med alene på første turen. (en fyr hadde satt det opp), Men jeg startet alene og det uten treningsunderstell. Det var faktisk lett å fly, og det tok ikke lang tid før jeg fløy nose-inn og loops også med dette. SIMULATOREN gjorde det mulig for meg å avansere så fort.

Klarer du å fly bra på simulatoren, Ja så klarer du å fly en raptor 50/t-rex600 også..
    Har flydd i 2år nå, og kjøpte i går en lama v4, fordi jeg syntest den er drit kul å fly hjemme.

Kjøper du en raptor 50 brukt som nybegynner og skulle finne ut å ikke like dette, ja da er det bare å selge den igjenn med samme fortjeneste. (ikke urealistisk). Å skulle du kræsje, så kan du helle bruke denne 1000lappen på å bygge den opp igjenn og selge, istedet for å kjøpe ett lite heli du aldri vil få like mye glede av.
    Gard Haug
    T-rex 600n Pro
    DX7, Os Hyper, 9351, 611, jk50 potta, gv1, Fromeco

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Originally posted by olle
      Vi mennesker er så forskjellige, så bedøm aldri andre ut fra seg selv.
      Ja der sier du noe...
      Jeg understreker hele tiden at dette er mine meninger basert på mine erfaringer. Det er ikke noe jeg pålegger andre men kun en anbefaling, noe jeg også skriver at det er. Siden dette er et diskusjonsforum må det jo være lov til å fronte sine egne meninger, spesielt når de er basert på faktiske erfaringer.

For ordens skyld er dette velmenende anbefalinger basert på mine egne erfaringer og hensikten min er at andre ikke skal behøve å gjøre seg de samme dyre og unødvendige erfaringene jeg har gjort (og sikkert gjør fortsatt).

Jeg kan også legge til noe av min tidligere argumentasjon for å velge små el-helikoptre:
      - Jeg ville ha noe som var billigst mulig og som fløy helt greit for en nybegynner.
      - Jeg ville ha elektro fordi jeg ville ha mulighet til å fly i hagen på fine sommerdager
      - Jeg ønsket noe som var lite fordi det gjorde det enkelt å ta det med seg.
      - Jeg ville ha elektro fordi jeg trodde det var mye mindre kluss med det (noe det i å for seg er).
      - Jeg ville helst bruke under 2000,- på det fordi jeg ikke visste om dette var noe for meg.

Høres disse punktene kjent ut?

Jeg tror en del bare trenger litt ekstra motivasjon/realitetsorientering for å finne ut at det kan lønne seg å spare 2 mnd ekstra fremfor å nærmest impulshandle noe som ikke står til forventningene. Men det er kanskje med ordet "forventninger" at de første feilskjærene blir tatt. En del forventer at et helikopter nærmest skal fly seg selv, ikke behøve justering osv. En del andre har jeg opplevd at ønsker hjelp til å justere helikopteret sitt, realiteten har vært at det ikker er mulig å få de mer stabile uten å gjøre større forandringer... Det sier seg egentlig selv når overføringer er slarkete, plastikken er produsert med dårlige toleranser og elektronikken streiker i minst 1 av 10 helikoptre (eller noe deromkring). Nå har jeg jo sett at det har kommet noen mindre helikoptre som tilsynelatende ser bra ut så jeg håper jeg får mulighet til å prøvefly et slik i nærmeste fremtid. Det er ikke noe jeg mer ønsker enn at vi skal få små, billige og presise helikoptre til en billig penge.

Å komme med negative kommentarer om lavkvalitetsprodukter er tydelig som å banne i kirka (så lenge de er billige), enten det være seg små helikoptre eller billige motormerker.
      Last edited by esmel; 28-11-07, 09:05. Reason: trøtt etter nattevakt...knotete formuleringer...
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Originally posted by olle
        Dette er vel det beste kjøpet man kan gjøre på torotors heli om dagen.
        En forbedret versjon av Lama 4, som også kan fly ute i relativ frisk vind bare ved å gjøre noen små justeringer:
        Om ikke de små justeringene innebærer at det har blitt 1/2 kg tungt og med en motor som klarer å løfte denne halve kiloen så er det der bare sludder, unnskyld den direkte talen.
        Det finnes ingen andre småjusteringer som gjør at denne lille fluelorten ikke blåser bort om det blåser. Lama3n blåser bort i vind som er så svak at man ikke kjenner det blåser.
        Selv om den måtte ha fått betydelig større rorutslag vil du ikke ha mulighet til å holde denne i noen frisk vind, om man ikke regner en promp som frisk vind da.

TRex 450 er en evig kamp å holde i frisk vind, den hopper og danser og seiler hit og dit. Det er en grunn til at myggplagen ikke er stor i frisk vind....

Comment

• hansemann
          • Nov 2007
          • 5

takker for god respons på spm.
          ser det er mange som heller anbefaler en simulator
          hvilke simulatorer anbefales da å hvor kan jeg kjøpe disse hen?

takker så meget!

Comment

• agjell
            • Oct 2007
            • 50

Originally posted by hansemann
            takker for god respons på spm.
            ser det er mange som heller anbefaler en simulator
            hvilke simulatorer anbefales da å hvor kan jeg kjøpe disse hen?

takker så meget!
            Jeg bruker RealFlight G3.5 og kan anbefale den på det varmeste. Ser det er en som selger den brukt hos RCMarked. Ellers kan den kjøpes ny hos f.eks. Elefun. Har du lite penger kan du gå for FMS med Esky sin stikke. Denne simulatoren er særdeles dårlig etter min mening, men grei nok til å lære seg orientering. Andre alternativer er PhoenixRC, Aerofly eller FS One. Mange snakker også varmt om ClearView, som er mye bedre enn FMS, men jeg heller mot de dyrere i stedet. De er mest realistiske ihvertfall.

Originally posted by esmel
            Å komme med negative kommentarer om lavkvalitetsprodukter er tydelig som å banne i kirka (så lenge de er billige), enten det være seg små helikoptre eller billige motormerker.
            Det er jo ekstremt mange som er fornøyd med det du kaller lavkvalitetsprodukter, og det virker som du har litt problemer med det. Mange er fornøyd med en billig skrutrekker fra Clas Ohlson, men de er da langt fra bra. Jeg ville ha noe å fly mens jeg øvde meg i sim, og Honey Bee'en har vært utmerket, punktum. Jeg ville ikke vært foruten. Du sier det er bra at folk er forskjellige, men mener du det? Det er selvfølgelig lov å si sin mening, men det er også lov å være ydmyk, noe du prøvde på i den siste posten din så jeg. Ellers blir det bare krangel, og det gangner ingen.
            Last edited by agjell; 28-11-07, 12:46.

Comment

• Geissler
              • Nov 2007
              • 19

Jeg har planer om å kjøpe en Belt-CP på lørdag, og tenkte at det var lurt å kjøpe ESky sin simulator samtidig (har aldri flydd noe som helst rc før). Er det kanskje en dårlig idé, bør jeg velge en annen simulator?
              ESky Lama v3
              ESky Belt-CP

Comment

• Geissler
                • Nov 2007
                • 19

Originally posted by esmel
                Jeg kan også legge til noe av min tidligere argumentasjon for å velge små el-helikoptre:
                - Jeg ville ha noe som var billigst mulig og som fløy helt greit for en nybegynner.
                - Jeg ville ha elektro fordi jeg ville ha mulighet til å fly i hagen på fine sommerdager
                - Jeg ønsket noe som var lite fordi det gjorde det enkelt å ta det med seg.
                - Jeg ville ha elektro fordi jeg trodde det var mye mindre kluss med det (noe det i å for seg er).
                - Jeg ville helst bruke under 2000,- på det fordi jeg ikke visste om dette var noe for meg.

Høres disse punktene kjent ut?
                Er du tankeleser? Det er er nemlig nøyaktig det jeg har tenkt.

Det startet med at jeg bestilte et helikopter til $19 på dealextreme.com. Men det er for det første et leketøy, samt at jeg ikke har tålmodighet til å vente på at det kommer.

Deretter tenkte å kjøpe en Lama3 for å kunne lære litt, men den koster jo faktisk over halvparten av en Belt-CP. Og den er såvidt jeg forstår (som sant å si ikke er mye i denne sammenhengen) det billigste, skikkelige helikopteret man får kjøpt. Og blir det ikke heli-handel i helga ender jeg vel opp med en T-Rex 450 ...
                ESky Lama v3
                ESky Belt-CP

Comment

• esmel
                  • Dec 2004
                  • 2830

Originally posted by Geissler
                  Jeg har planer om å kjøpe en Belt-CP på lørdag, og tenkte at det var lurt å kjøpe ESky sin simulator samtidig (har aldri flydd noe som helst rc før). Er det kanskje en dårlig idé, bør jeg velge en annen simulator?
                  Hvor mye har du å bruke på simulator?
                  Hvis du kjøper en av de litt dyrere simulatorene får du bedre fysikk og grafikk med på kjøpet. De billige simulatorene gir derimot helt grei stikketrening i starten, men de er ganske langt fra realistiske. Nå kommer du sansynligvis ikke til å merke det før du får flydd "in real life" så det er nå forsåvidt greit nok. Simulatorene med bedre grafikk krever også mer av pc'n din.
                  Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Geissler
                    • Nov 2007
                    • 19

Jeg er ikke lagd av penger, så prisen har noe å si.

Jeg skjønner at en dyrere simulator gir en bedre opplevelse, og om det går den veien at jeg fortsetter med rc heli kommer jeg sikkert til å investere i det. Men i utgangspunktet jeg ikke lyst til å kjøpe en simulator som er like dyr som helikopteret.

Spørsmålet er vel egentlig om det er bortkastete penger å kjøpe ESkys simulator. Og ditt svar om "grei stikketrening" kan muligens tolkes dithen at det er det ikke?
                    ESky Lama v3
                    ESky Belt-CP

Comment

• esmel
                      • Dec 2004
                      • 2830

Jeg fløy litt på FMS frem til jeg fikk råd / tok meg råd til å kjøpe en skikkelig simulator. Det fungerer helt greit og du kan lære deg å svinge riktig vei når du flyr fra deg, mot deg osv. Etter hvert som en faktisk får flydd litt i virkeligheten melder det seg kanskje et ønske om en mer realistisk simulator. I tilfelle noen har misforstått mine meninger tidligere i denne tråden: Å gå for en enkel løsning er grei så lenge den faktisk er billig, det er værre når den enkle løsningen koster uforholdsmessig mye penger.

Slik jeg ser det så fungerer denne hobbyen slik for en del:
                      Kjøp noe billig og fly eller spar til noe bedre (og ikke fly...)
                      Det er liksom en avveiing hver enkelt må ta. Det handler vel om å prioritere...
                      Espen Melby

Comment

• Geissler
                        • Nov 2007
                        • 19

Deretter tenkte å kjøpe en Lama3 for å kunne lære litt, men den koster jo faktisk over halvparten av en Belt-CP. Og den er såvidt jeg forstår (som sant å si ikke er mye i denne sammenhengen) det billigste, skikkelige helikopteret man får kjøpt. Og blir det ikke heli-handel i helga ender jeg vel opp med en T-Rex 450 ...
                        Det ble handel i helga, men det ble ingen Belt-CP. Kjøpte en Lama og det har jeg ikke angret på så langt. Har vel fått flydd ca. 10 turer, utrolig morsomme greier!
                        ESky Lama v3
                        ESky Belt-CP

Comment

• Hanzo
                          • Nov 2005
                          • 845

Har nå prøvde reflex og GT3,5 endel, og bestilte med Phoenix i dag. Tar du det fra webben deres får du pakka for under tusenlappen, men du trenger ei stikke for Reflex eller Phoenix, GT3,5/4 kommer med en USB stikke som funker greit.

Foretrekker GT3.5 så langt fordi den kommer med litt mer support, flere folk som deler videoer og fordi den har endel veldig greie treningmoduler so er gull verdt. Men gleder meg veldig til å teste Phoenix da jeg hører veldig veldig mye bra om denne. Men alle samme vil lære deg mye om å fly helikopter, og alle sammen er mest sansynlig en bedre invistering i hobbyen en et 1500 helikopter

Comment

• decoy
                            • Dec 2007
                            • 1

Det ble handel i helga, men det ble ingen Belt-CP. Kjøpte en Lama og det har jeg ikke angret på så langt. Har vel fått flydd ca. 10 turer, utrolig morsomme greier!
                            Litt søtt at du har en Belt-CP i signaturen din tre uker senere da. Ble Lama for kjedelig i lengden?
                            Last edited by decoy; 25-12-07, 18:42. Reason: ..

Comment

• Geissler
                              • Nov 2007
                              • 19

Nei, syns fortsatt ikke Lamaen er kjedelig. Men jeg fikk lyst på et større helikopter og Belt er vel så stort som det blir før tusenlappene virkelig begynner å fly.

Lamaen kommer jeg til å beholde som et innendørs heli, morsomt leketøy!
                              ESky Lama v3
                              ESky Belt-CP

Comment

Working...