Unconfigured Ad

Collapse

Trenger ny ESC, trex600

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • retlaw
    • Jan 2007
    • 896

    #16
    Skal øke thottel % på normal til likt idle1: 0-40-83-X-88

    Liker å ha mulighet til to forskjellige turtall når jeg først har den muligheten med idle1 og idle2. Det er forskjelige grunner som støynivå, slitasje, respons i hover, strømforbruk, skader når uhellet først er ut O.S.V.
    83% oppfater jeg et akseptablet nivå som en regulatoren (og Jazz 80-6-1 bør klare uten å bli alt for varm. Går fint med lillebroren jazz 40-6-18 da den så vidt blir lunken. For prøve meg fram når jeg først får den og skal bli mye flinkere på å føle/måle varmeutviklingen.

    Lurer litt nå på hvodan flygutta gjør det. Flyr de med full throttel neste hele tiden??

    Har nå fått den nytt utveklsing 188t/13 pinjong så turtallet kommet til øke til forhåpenlighvis 2300rpm i idle.2 og 2050rpm i idle.1
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

    walter@retlaw.no

    Comment

    • esmel
      • Dec 2004
      • 2830

      #17
      Originally posted by retlaw
      Lurer litt nå på hvodan flygutta gjør det. Flyr de med full throttel neste hele tiden??
      Nei men der er belastningen ganske linjær (vet den ikke er det pga. vindmotstand i flyet og i propelle men sier det for enkelhetsskyld) i forhold til throttel %en.

      Du har ikke variabel pitch og vindmotstanden i propellen er jo mindre jo mindre rpm du har dermed er også belastningen / strømtrekket lavt når du har lav throttel %. Når du har høy belastning / rpm har du gjerne mye gass (%) også....

      Med andre ord merker du det ikke på samme måte på et fly.
      Du får mye større peakverdier på et heli sammenlignet med et fly.

      Edit:
      På et helikopter kan du ha lav throttel % og høyt strømtrekk på en gang pga. pitch.
      På et fly vil du ha lav belastning ved lav throttel % fordi pitchen er konstant.
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment

      • Ferry
        • Feb 2007
        • 456

        #18
        Originally posted by esmel
        Når det gjelder hvorfor de blir så varme ved høyt amp trekk ved lav throttel % får nesten noen andre svare på da jeg ikke føler meg så veldig kompetent på selve oppbyggingen og virkemåten til en esc. Forklaring mottas med takk.
        La meg først si at jeg ikke har full oversikt over emnet, men jeg har filosofert litt på morgenkvisten. Andre kan sikkert supplere og korrigere meg.

        Hvis vi tar som utgangspunkt at heliet trenger en gitt effekt for å hovre, la oss si 100 W. Jo høyere hastighet rotoren har, jo lavere pitch trengs det. Høy hastighet på rotor, betyr høy spenning til motoren, som igjen betyr høyt pådrag. Høy throttel i %.

        Hvis vi senker throttel-%, så senker vi spenninga til motoren. Ettersom effekten er konstant, må strømmen øke. Effekt = strøm x spenning , P = U x I.

        Effekttapet i ESC har sammenheng med kvadratet av strømmen som går, throttel-%, samt indremotstand. Indremotstanden kan vi regne som konstant. Effekttap = strøm x strøm x th-% x indremotstand , P = I^2 x Th-% x R.

        Eks 1: 10 A^2 x 100% x 0.1 ohm = 10 W tap
        Eks 2: 20 A^2 x 50% x 0.1 ohm = 20 W tap


        Hvis du bruker en 3S lipo, og aldri bruker mer enn 67 % pådrag, så kunne du like godt kjørt 2S på 100 %.

        Nå har jeg forutsatt at heliet trenger 100 W for å hovre uansett turtall. Det er neppe helt riktig. Jeg har ganske begrensede kunnskaper om aerodynamikk. Men kanskje noen andre kan forklare litt? Høyt turtall gir mer drag? Men hva med effektivitet på bladene? Den er vel avhengig av angrepsvinkel?

        Comment

        • Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

          #19
          Dette stemmer ikke på en børsteløs motor, ESCen kjører frem maks spenning hele tiden uansett thr % men den pulser spenningen.

          Dog kommer dette inn når spenningen faller på batteriet

          Comment

          • bengtern
            • Oct 2005
            • 313

            #20
            Originally posted by Tintin
            Dette stemmer ikke på en børsteløs motor, ESCen kjører frem maks spenning hele tiden uansett thr % men den pulser spenningen.

            Dog kommer dette inn når spenningen faller på batteriet
            De aller fleste elektroniske fartsregulatorer regulerer spenningen ved å pulse. Det er en viss glatting på utgangen som gjør at opplevd spenning virker lavere men det er fremdeles bare en pulsing. Skulle en regulert spenningen ut direkte ville en nok fått enten svært store og dyre regulatorer, eller en virkningsgrad på 5%.
            -----------
            Bengt

            Comment

            • Ferry
              • Feb 2007
              • 456

              #21
              Originally posted by Tintin
              Dette stemmer ikke på en børsteløs motor, ESCen kjører frem maks spenning hele tiden uansett thr % men den pulser spenningen.
              Hele tiden, men i pulser? Det er vel en aldri så liten selvmotsigelse. Hvis det åpnes opp fullt for spenningen, så vil motoren gå med maks fart. Hvis spenningen pulses, så er _gjennomsnittet_ av spenningen lavere. Proposjonal med forholdet mellom spenning av og på. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation
              Litt tung materie om ESC: http://www.torcman.de/peterslrk/SPEE...l#Anker1591256
              Enkel animasjon av BL-motor: http://www.speedy-bl.com/speedy-bldc.gif

              Dog kommer dette inn når spenningen faller på batteriet
              Når batterispenningen faller, vil heliet begynne å synke, og du må gi mer stikke for å opprettholde hovring.
              Mer stikke = mer pitch.
              Mer pitch --> lavere turtall for å hovre.
              osv.

              Comment

              • Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

                #22
                Må beklage at jeg var litt kort og upresis...så jeg kan vel drodle litt jeg også

                P = U x I - denne er vel egentlig ikke 100% korrekt her fordi det er en tidsfaktor inne i bildet. Og som de fine grafene viser så går det samme spenning til motoren i de periodene det flyter strøm, som var det jeg ønsket å formilde men som ikke gikk frem tydeligvis.

                Ja motoren opplever en lavere snitt spenning, men her er det ikke motoren som var problemet, men ESC'en. Det kunne virke av den gitte forklaringen som om reduksjon av thr% rett og slett fungerte som en trykkreduksjon i en vannslange i stedet for det som faktisk skjer, at trykket er konstant (ja relativt da om vi skal være pirkete) men at krana åpnes og lukkes i ulik takt avhengig av hvor mye vann man vil skal flyte ut av andre enden.

                Om man skal forenkle dette drastisk så er det vel riktig at tapet er dobbelt så stort ved 50% throttle, men det er det bare halvparten av tiden i forhold til 100%, ikke konstant. Resten av tiden flyter det ikke strøm. Ergo burde snitt tapet være det samme over tid.

                Effektbehovet er ikke konstant uansett turtall, de ulike faktorene for motstand er ikke linjære.

                Comment

                • retlaw
                  • Jan 2007
                  • 896

                  #23
                  Hentet min nye JAZZ 80-6-18 på posten i dag. Overasket over hvor liten den er, likestor stor som lillebroren 40-6-18 men bitte lite gram tykkere.
                  Som lillebroren har denne også en BEC, men denne kan levere opp til 4A ifølg manualen. Betyr det at jeg kan fjerne Align sin "External BEC" og 2S mottaker batteriet?

                  Har 3 stk. Hitec Digitale HS6975 på swach, Gy611 & 9256 og Spektrum AR7000 mottaker på min modell.
                  Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                  walter@retlaw.no

                  Comment

                  • Heliman
                    • Mar 2006
                    • 1254

                    #24
                    Jeg har ikke tatt bort regulatoren på min trex600, og jeg har heller ikke tatt bort plusslendingen fra esc'n heller... Så min bec i esc'en fungerer som en backup dersom regulatoren eller lipo'et tar kveld...
                    Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å fjerne lipo'et og regulatoren, fire digitale trekker en god del strøm, og er ikke spektrumen plaget med lang oppstart om spenningen går under 3,5 volt? Såkalt brownout?
                    Mvh
                    Bjørn Tore Espevik

                    Team Visa...

                    Comment

                    • retlaw
                      • Jan 2007
                      • 896

                      #25
                      Originally posted by Heliman
                      Jeg har ikke tatt bort regulatoren på min trex600, og jeg har heller ikke tatt bort plusslendingen fra esc'n heller... Så min bec i esc'en fungerer som en backup dersom regulatoren eller lipo'et tar kveld...
                      Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å fjerne lipo'et og regulatoren, fire digitale trekker en god del strøm, og er ikke spektrumen plaget med lang oppstart om spenningen går under 3,5 volt? Såkalt brownout?
                      Har du på to stk. BEC samtidige??
                      Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                      walter@retlaw.no

                      Comment

                      • Heliman
                        • Mar 2006
                        • 1254

                        #26
                        ja, den innebygde i esc'n og den ekserne align bec'n. Når jeg byttet til Kontronik regulatoren så tenkte jeg ikke på det, og har hatt det sånn i over et år nå...
                        Det skrives rundt om på nettet at en bør fjerne plussledningen fra esc, men som sagt så har ikke jeg gjort det, og har heller ikke hatt problem med det...
                        Hehe, det står faktisk i bruksanvisningen at det er anbefalt å bruke en mottakerpakke i tillegg
                        side 28 her...
                        Last edited by Heliman; 29-01-08, 23:24. Reason: Leste bruksanvisningen
                        Mvh
                        Bjørn Tore Espevik

                        Team Visa...

                        Comment

                        • flarssen
                          • Jan 2005
                          • 1842

                          #27
                          Originally posted by esmel
                          Når det gjelder hvorfor de blir så varme ved høyt amp trekk ved lav throttel % får nesten noen andre svare på da jeg ikke føler meg så veldig kompetent på selve oppbyggingen og virkemåten til en esc. Forklaring mottas med takk.
                          I flg. produsenter av ESC:
                          En ESC 'ser' det strømtrekket som vil være en realitet ved 100% throttle, uansett throttle setting. Dersom motor/propell f.eks. trekker 75A på full throttle via en 60A ESC, så hjelper det ikke å fly med mindre pådrag for å holde strømmen under 60A (f.eks. ved å sette EPA). Samme fenomenet gjør seg nok gjeldende for heli ved en kombinasjon av høy pitch og lav throttle.
                          Fred Larssen

                          Comment

                          • retlaw
                            • Jan 2007
                            • 896

                            #28
                            Neeei.. Ikke igjen

                            For å få helikopteret klart til helgen, tokk jeg meg tid til å lodde på Deans og bannanplugger i går kveld. Koplet så på et vanlig 4,8V mottaker batteri til Jazz regulatoren og Kontronik programmerings korte.
                            Må si at jeg var litt trøtt da siden jeg klarte å glemme knapen til programmerings kortet og innbilte meg at jeg også trengte radioen. Så jeg bestemte meg for å installere regulatoren i helikopteret og kople den til mottakeren. Nå som jeg hadde regulatoren tilkoplet til mottaker/radio var jeg nå klart til programmere og koplet på en 6S lipo. Da dette var gjort og lyden uteble ved oppstart husket jeg på at lyden dannes av motoren. Koplet så til motoren. For å hindre at jeg ble et hode fattigere stakk jeg en kraftig skruetrekker gjennom drevene på begge siden av rammen. Koplet så til lipo pakken igjen og etter maks 3-5sek begynte røyken å stige fra regulatoren. Til min store forskrekkelse skjønte jeg nå at jeg hadde klart å brenne min splitter nye Kontronik Jazz 80. Koplet av Lipo pakken så fort jeg så røyken, men skaden var allerede gjort. Motoren verken rørte på seg eller ga lyd. Grrrrrrrr
                            Sur og grinete lot jeg alt ligge og gikk å la meg for ro ned sinne..


                            I dag har jeg tenkt masse på hvordan jeg klarte å få det til. Regulatoren og programmering kortet lysdioder hadde lyst. Ingen tegn på den var defekt ifra før dukket opp. Polariteten til batteri kontaktene stemte og har blitt dobbelt sjekket. Gått gjennom alle varsler i manualen og ikke funnet noe. Nå forklarer ikke manulan fargekodene til kontaktene til motoren, så antok at Kontronik Jazz er elektrisk sikret for slik. Uansett så er regulatorens kabelfarger: Rød, blå og grønn. Motoren har fargene: Rød, blå og svart. Like farger ble koplet sammen, grønn og svart sammen.

                            Bortsatt fra fargekodene som jeg nå ble litt usikker på, kan jeg ikke se for meg noe annet teori enn at feilen må ligge hos motoren.
                            Som jeg har skrevet før i denne tråden, så hørte jeg en unormal lyd fra helikopteret og holdt på å gi av og på gass da Align regulatoren brant opp. Lyden var en høyfrekvent lyd og jeg fikk den gang inntrykket av selv om bladene snurret, at drevet eller enveis lageret var ødelagt og at motoren bare spant. Finner ikke igjen multimetret så har ikke fått målt om det finnes noen direkte kortsluttinger mellom fasene.
                            Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                            walter@retlaw.no

                            Comment

                            • retlaw
                              • Jan 2007
                              • 896

                              #29
                              Funnet multimeter.. Hvor mange omhs skal det være mellom fasene i en frisk motor?
                              Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                              walter@retlaw.no

                              Comment

                              • Heliman
                                • Mar 2006
                                • 1254

                                #30
                                veldig lite under 1 ohm tror jeg nok, men de skal ihvertfall være like...
                                det er også vilkårlig hvilke farger du kobler på motoren, om du kobler feil så går den bare andre veien.
                                Mvh
                                Bjørn Tore Espevik

                                Team Visa...

                                Comment

                                Working...