Unconfigured Ad

Collapse

Trenger ny ESC, trex600

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • retlaw
    • Jan 2007
    • 896

Originally posted by Heliman
    veldig lite under 1 ohm tror jeg nok, men de skal ihvertfall være like...
    det er også vilkårlig hvilke farger du kobler på motoren, om du kobler feil så går den bare andre veien.
    Måler ca.O,4 ohm mellom alle faser når mulitmeteret er på 200 Ohs, lavest trinet. Kortslutter jeg målepinnen så får jeg samme verdi. Blir ikke noe særlig klokkere av disse verdiene som betyr rent kortslutting. Er det slik at det ikke dannes motstand før spenningen blir tilkoplet?

Må bestille meg enda en ny regulator nå , men må finne feilen før dette. Teorier???

Har du(Heliman) også koblet grønn og svart sammen?
    Last edited by retlaw; 01-02-08, 00:57.
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Det må føles ørlitt kjipt!!
      Får håpe du finner ut av det så du ikke brenner flere escer...

For å hindre at jeg ble et hode fattigere stakk jeg en kraftig skruetrekker gjennom drevene på begge siden av rammen.
      Du kunne ikke bare plukket av rotorbladene? OM den hadde startet å gå hadde du i hvert fall ikke ødelagt noe på helikopteret.
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Heliman
        • Mar 2006
        • 1254

Jeg tar som regel den ledningen som er nærmest, fargene er ikke like allikevel...
        Går motoren feil vei, så bytter jeg bare om to ledninger. Husker ikke fargene jeg hadde på align motoren min, men på z-50'n jeg har nå i trex600'n så er blå på sort, rød på rød og grønn på gul....
        Hadde motoren stått opp ned, dvs som på en e-raptor så måtte jeg byttet to ledninger
        Mvh
        Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• retlaw
          • Jan 2007
          • 896

Originally posted by esmel
          Det må føles ørlitt kjipt!!
          Får håpe du finner ut av det så du ikke brenner flere escer....
          Skjer det igjen så er faren stoooooooor for at hobbyen ender opp i hylla for godt..

Originally posted by esmel
          Du kunne ikke bare plukket av rotorbladene? OM den hadde startet å gå hadde du i hvert fall ikke ødelagt noe på helikopteret.
          Modellen sto uten blader av akkurat den grunn, men kom frem til at halebladene og flybar er farlig dem å. Nå skal da ikke motoren starte når throttel stikken er på topp(programing mode) i det batteriet tilkoples. Skruetrekkeren er bare en sikkerhetstiltakk ved produksjonsfeil..

Feilen må ligge i motoren da ESC virket OK før jeg koblet dem to sammen. Nå koster ikke en Align 1700kv motor all verden. Verre blir det om enda en Jazz reg. brenner. Har nå bestilt meg begge og blit nødt til å utsette RF4. Alle teorien om mulige feil er velkommen..

Tror du det hjelper å klage til Espritmodel som solgt meg den. Det brant et lite hull i den røde regulator strømpen, men mener at kontronik 24mnd. garanti.

walter@retlaw.no

Comment

• Heliman
            • Mar 2006
            • 1254

Kom plutselig på at jeg hadde en xl motor liggende med brukket aksling...
            Fant desverre ikke god-fluke'n min men målte med noe biltema ræl og kom til .5 ohm...
            Nå er ikke biltema akkurat noe lab instrument, men den skal i hvertfall ha under 1 ohm...
            Er alle magnetene der de skal være inni motoren??
            Mvh
            Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• flarssen
              • Jan 2005
              • 1842

Måling av så lav motstand er vanskelig. En måte er å kjøre strøm gjennom motoren (f.eks. fra en strømforsyning med strømbegrensning), måle spenninga og beregne motstanden.
              Det du heller kan gjøre er å kjøre motoren rundt v.h.a. en drill og måle spenningene mellom alle fasene. Så lenge turtallet er nogenlunde konstant, skal alle tre spenningene være nokså lik. Husk at meteret må stå på vekselspenning (AC). Er motoren treg å dra rundt/blir varm når den kjøres i drillen er det en indikasjon på kortslutning i motoren.
              Triste greier... virker som om den brant opp når den skulle signalisere via motoren?
              Fred Larssen

Comment

• retlaw
                • Jan 2007
                • 896

Originally posted by flarssen
                Måling av så lav motstand er vanskelig. En måte er å kjøre strøm gjennom motoren (f.eks. fra en strømforsyning med strømbegrensning), måle spenninga og beregne motstanden.
                Det du heller kan gjøre er å kjøre motoren rundt v.h.a. en drill og måle spenningene mellom alle fasene. Så lenge turtallet er nogenlunde konstant, skal alle tre spenningene være nokså lik. Husk at meteret må stå på vekselspenning (AC). Er motoren treg å dra rundt/blir varm når den kjøres i drillen er det en indikasjon på kortslutning i motoren.
                Triste greier... virker som om den brant opp når den skulle signalisere via motoren?
                Takk for tipset fred

Har nå prøvd med en drill og fått 0,56 /0,57 vekselspenning mellom alle faser. Motoren ser bra ut da jeg ikke ser noen løse deler, magnetene er på plass, og ingen tegn til sott.
                Men når jeg drar i akselen så kan jeg bevege den ca.1-0,5mm opp og ned. Hører også en høyfrekventlyd som ikke kan være normal. Er spent på hvor i motoren feilen er. Kan filme bevegelsen/lyden men trenger å ha et sted å legge det ut.
                Hvordan åpner mann en motor uten å ødelegge den?
                Last edited by retlaw; 01-02-08, 21:21.

walter@retlaw.no

Comment

• Heliman
                  • Mar 2006
                  • 1254

Å åpne en 600 motor fra align uten å ødelegge den er en mer enn middels stor utfordring
                  Det ligger noen tråder på Helifreak om dette....
                  Den slarken du har er ikke så veldig uvanlig å ha på denne motoren, jeg hadde det på både 600L og 600XL motoren min før akslingen knakk...
                  Mvh
                  Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• retlaw
                    • Jan 2007
                    • 896

Originally posted by Heliman
                    Å åpne en 600 motor fra align uten å ødelegge den er en mer enn middels stor utfordring
                    Det ligger noen tråder på Helifreak om dette....
                    Den slarken du har er ikke så veldig uvanlig å ha på denne motoren, jeg hadde det på både 600L og 600XL motoren min før akslingen knakk...
                    Akslingens bevegelsene kan være slitte lager, men lyden er jeg mye mer spent på. Tyder på at det er to metall deler som gniser mot hverandre. Får du en slik høyfrekvent lyd på dine motorer?

walter@retlaw.no

Comment

• Heliman
                      • Mar 2006
                      • 1254

Jeg har ikke de lengre, bruker z-power i trex600-n og roxxter33'n nå...
                      De lager også en litt høyfrekvent hvining, men det er nok sentrifugalviften som står på motoren som lager...
                      Mvh
                      Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• retlaw
                        • Jan 2007
                        • 896

Får vondt i hodet av all feilsøkingen uten å svar.. Lagt ut en film på youtube. Sett opp lyden ved avspilling. http://youtube.com/watch?v=wugphnBnRq4
                        Noe av de høyste tonene kom ikke med i filmklippet men likevel så høres det ikke helt sunt ut.

walter@retlaw.no

Comment

• flarssen
                          • Jan 2005
                          • 1842

Originally posted by retlaw
                          Tror du det hjelper å klage til Espritmodel som solgt meg den. Det brant et lite hull i den røde regulator strømpen, men mener at kontronik 24mnd. garanti.
                          I flg. Kontronik: "Anlaufschutz, Blockierschutz, Übertemperaturschutz, Strombegrenzung".
                          Alså; uansett om motoren hadde vært blokkert mekanisk eller kortsluttet, skulle regulatoren taklet dette.
                          I.o.m. at du ikke hadde feil polaritet på batterisiden vil jeg anta at det er en garantisak.
                          Fred Larssen

Comment

• tesa
                            • Nov 2006
                            • 165

Å åpne motoren trenger du 2stk bolter i skurestikka og en "nøkkel" fra en 5"vinkelsliper
                            (den exstra skuen på nøkkelen er til 450 motoren)
                            Og det hjelper å varme litt for å få loctiten til slippe.

På min 600l hadde bunnlageret løsnet så coilen gikk opp i "vifta" på motorakslingen .
                            Attached Files
                            Last edited by tesa; 01-02-08, 22:24.

Comment

• flarssen
                              • Jan 2005
                              • 1842

Originally posted by retlaw
                              Noe av de høyste tonene kom ikke med i filmklippet men likevel så høres det ikke helt sunt ut.
                              Lyden kommer vel av at akslingen glir frem og tilbake i innerringen på kulelageret. Normalt følger jo innerringen med akslingen når motoren går rundt. Mange motorer har en låsering på akslingen som hindrer slik aksial bevegelse. Så lenge det ikke er ulyd når motoren roteres, er det neppe noe galt med den. Hadde imidlertid testet den uten last med en mindre, billig regulator først....
                              Fred Larssen

Comment

• retlaw
                                • Jan 2007
                                • 896

Originally posted by flarssen
                                I flg. Kontronik: "Anlaufschutz, Blockierschutz, Übertemperaturschutz, Strombegrenzung".
                                Alså; uansett om motoren hadde vært blokkert mekanisk eller kortsluttet, skulle regulatoren taklet dette.
                                I.o.m. at du ikke hadde feil polaritet på batterisiden vil jeg anta at det er en garantisak.
                                Nå kan jeg ikke tysk, men hvor fant du den teksten? Fint om jeg kunne henvist dem til denne ved en klage.

walter@retlaw.no

Comment

Working...