Unconfigured Ad

Collapse

Batteri

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mojo
    • Aug 2008
    • 6

    #1

    Batteri

    Hva er beste måte å behandle et batteri på og hva bør jeg gjøre for at batteriet skal vare lengst mulig uten at det blir ødelagt.
    Når er det på tide å lade batteriet, stemmer det at jeg skal stoppe før det blir merkbart svakere??
  • Aceman
    • Apr 2007
    • 168

    #2
    Tror det meste du lurer på allerede er besvart her: http://www.modellflynytt.no/showthre...atteri+levetid
    T-REX 600E
    Thunder Tiger MiniTitan
    HK-450
    En kul Crawler
    Hitec Aurora 9

    Comment

    • Bols
      • Mar 2007
      • 40

      #3
      Originally posted by mojo
      Hva er beste måte å behandle et batteri på og hva bør jeg gjøre for at batteriet skal vare lengst mulig uten at det blir ødelagt.
      Når er det på tide å lade batteriet, stemmer det at jeg skal stoppe før det blir merkbart svakere??
      Ja. Tommelfingelregelen er at man ikke skal ta ut mer enn ca. 80% av batteriets kapasitet. Hvis man tar ut mer vil batteriet slites fortere, og batteriet kan "puffe" (dvs. blåse seg opp grunnet gassutvikling). Hvis du har en computerlader så er det bare å passe på å holde seg under 80%-grensa (f.eks ved å bruke stoppeklokke når du flyr).
      Hvis du ikke har computerlader, så kan du bruke et voltmeter...jeg tror hvilespenningen etter flyging bør være over ca. 3,7 volt pr. celle. (11.1v for et 3s batteri). Dette er en mindre nøyaktig fremgangsmåte.

      Comment

      • lacappuchino
        • Oct 2007
        • 1342

        #4
        Jeg bruker både lipoalarm og nedtellingsur (på radioen) for det er fortr gjort å glemme å starte klokka, og brått går esc i battery-protection mode eller hva det heter.
        Honeybee CP 2

        Comment

        Working...