Unconfigured Ad

Collapse

T-Rex 500 vs T-Rex 600 til nybegynner?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • junior
    • Mar 2005
    • 271

T-Rex 500 vs T-Rex 600 til nybegynner?

Hei.

Hva vil helifolket her anbefale av et T-Rex 500 eller et T-Rex 600 (elektro) til en nybegynner som vil begynne med helikopter flyging?

Tenker litt på flygetid, hva er vanskeligst å ha kontroll på, er de like "vanskelig" å sette opp for en nybegynner, har ikke sjekket så mye men regner med 500`n har noe billigere deler.
    Er ute etter hva som er positivt og negativt med både 500 og 600, og hva dere vil anbefale en nybegynner.
    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX
  • nettulven
    • Feb 2007
    • 495

Jatakk, begge deler

Nå har ikke jeg all verdens erfaring med helikopter, men jeg har både 500 og 600 med elektro.
    Fordelen med 500 er at den er billigere, både i innkjøp og deler. Og ikke minst batteriene er billigere. Og jeg synest ikke den er så mye mindre stabil enn en 600. Og du har nok en del mer flytid på ett batteri her, enn på en 600. Alt etter batteri-størrelse selvfølgelig.

Fordeler med en 600 er vel at den er litt mer stabil enn en 500, du kan fly den i litt mer vind enn en 500...

Nå skal det sies at jeg flyr ikke 3D, jeg trives best med skalaflyging, og jeg synest det ser finere ut også Men det er jo bare min mening...
    Thomas Molnes
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• junior
      • Mar 2005
      • 271

Saken er den at jeg har en 600 som jeg ikke har turt å hatt i luften enda. Synes den er så stor, og er litt redd den. Ser for meg en betydelig kostnad å mose den i bakken. Har ikke tenkt å fly 3d jeg heller, men liker også skalaflyging. Tanken var å etterhvert kjøpe en kropp å sette på.
      Har sett 500 og 600 attmed hverandre i virkeligheten og det er stor forskjell på dem i størrelse. Ser for meg at jeg lettere tørr å prøve å fly med et 500, og på sikt billigere deler. I tillegg får man samme kroppen som jeg vil ha, til 500 også.

Så jeg vurderer å selge 600 og kjøpe noe annet radiostyrt nå, og kanskje heller kjøpe et 500 size når interessen og finansieringen skulle melde seg igjen.
      Vil det være dumt å bytte inn et 600 med et 500 for en nybegynner??
      ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

Comment

• spitmk16
        • Oct 2005
        • 1367

Hvorfor ikke begynne med 450 størrelsen. Jeg har begynt med den, og det gikk aldeles utmerket. Reservedelene til 450 er mye lavere priset sammenlignet med 500 og 600.

En annen ting er at en krasj, så skader man en 450 mindre enn en større heli, grunnet at det er mindre kraft inn i bilde.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• junior
          • Mar 2005
          • 271

450 kan også være en mulig kandidat. Hvordan er den i forhold til 500 når det gjelder stabilitet osv?

Comment

• nettulven
            • Feb 2007
            • 495

Hvis du har en 600E nå, er ikke det bare å fly den da? Den er jo mye mer stabil enn en 450, men det er jo klart dyrere hvis det skulle skje noe med en 600. Så har en ikke råd til å fikse den opp igjen, så tror jeg nok at jeg hadde gått for en som er litt billigere ja. Det er jo sikkert mange bra 450v2 på rcmarked.no

Nå har ikke jeg flydd 450, så den skal ikke jeg uttale meg om, det er det sikkert andre her som kan gjøre
            Thomas Molnes

Comment

• roadrune
              • Jul 2007
              • 2292

Hvis du er av den forsiktige typen, som øver lenge på simmen før du tester det ute, og aldri prøver deg på noe du ikke vet du mestrer, så er 600 tingen, hvis du er som meg, så gå for en 500 evt. en 450
              Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• junior
                • Mar 2005
                • 271

Synes det er mye penger å ha hengende på hobbyrommet, spesielt når det er andre rc ting man vil ha =)....så siden det ikke er noe negativt med 450/500 så blir nok 600 solgt til fordel for en mindre og rimeligere modell. Så får man heller kjøpe et større igjen hvis man skulle komme så langt at man mestrer flygingen godt. Til den tid er det nok kommet andre bedre modeller på markedet.

Comment

• audifrik
                  • Mar 2008
                  • 497

jeg startet selv med ett 450 heli og syns det var helt greit. passe stabilt egentlig. men har kjøpt meg en 50 maskin nå... 540 har grisebillige deler hvis uhellet skulle være ute, selv om jeg ikke har krasjet ennå.. mye takket være simulator...
                  Lower, Lower, oops.
                  Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

Comment

• Roy N
                    • May 2007
                    • 124

[QUOTE=junior;197104]Saken er den at jeg har en 600 som jeg ikke har turt å hatt i luften enda. Synes den er så stor, og er litt redd den. Ser for meg en betydelig kostnad å mose den i bakken.

Jeg hadde beholdt 600`n og lært meg på den siden du allerede har kjøpt den.
                    Selger du den nå, vil du alikevel tape penger. De pengene kan heller gå til 600 reservedeler etter uhell, da får du ihvertfall noe igjen for differansen.
                    T-Rex 450 SE
                    T-Rex 500
                    T-Rex 600N/NP/E
                    Srimok
                    Mini Edge540
                    DX7

Comment

• jakobsen
                      • Jul 2007
                      • 369

Jeg angrere på at jeg ikke kjøpte et stort heli, , med skikkelig elektronikk. Har brukt mye penger på billig dritt.
                      Etter jeg gikk i fra 450 til 50size så gjorde jeg ting med heliet jeg aldri hadde drømt om med en 450.
                      Min anbefaling er at du flyr mye på simulator slik at du mestrer sim. Deretter flyr du alt du orker med 600E din. Men mestre ting på simulatoren før du gjør det i real life.
                      Hvis du abselutt skulle bytte heli, så hadde jeg kjøpt et 50 size fuel helli. Da vil du få mye mer flytid på kortere tid. Hvis du ikke har en 4-5 ladere og en hel haug med batteri.

Ja jeg liker elektro best med tanke på vibrasjoner og renhold, men fuel heli gir mer flytid hvis man ikke har så mange batterier.

Så er det folk som sier at man kan jo bare bruke fuel pengene på å kjøpe batteri, men det klarte ikke jeg.

Det er slik jeg ville ha gjort det nå, men det er jo di som skal starte opp, lykke til.

PS: du bør være veldig forsiktig, det er et virus som går i disse kretser, og det finnes ikke noen kur for det.
                      Raymond Jakobsen
                      Protech zoom 400 samler støv/425 sk360/450,slaktet.
                      Mikado Logo 400se,v-bar
                      Mikado Logo 600se, v-bar, 12c, scorpions.

Only electric!!

http://s388.photobucket.com/albums/oo325/jakobsen/

Comment

• nettulven
                        • Feb 2007
                        • 495

Originally posted by jakobsen
                        Jeg angrere på at jeg ikke kjøpte et stort heli, , med skikkelig elektronikk. Har brukt mye penger på billig dritt.
                        Etter jeg gikk i fra 450 til 50size så gjorde jeg ting med heliet jeg aldri hadde drømt om med en 450.
                        Min anbefaling er at du flyr mye på simulator slik at du mestrer sim. Deretter flyr du alt du orker med 600E din. Men mestre ting på simulatoren før du gjør det i real life.
                        Hvis du abselutt skulle bytte heli, så hadde jeg kjøpt et 50 size fuel helli. Da vil du få mye mer flytid på kortere tid. Hvis du ikke har en 4-5 ladere og en hel haug med batteri.

Ja jeg liker elektro best med tanke på vibrasjoner og renhold, men fuel heli gir mer flytid hvis man ikke har så mange batterier.

Så er det folk som sier at man kan jo bare bruke fuel pengene på å kjøpe batteri, men det klarte ikke jeg.

Det er slik jeg ville ha gjort det nå, men det er jo di som skal starte opp, lykke til.

PS: du bør være veldig forsiktig, det er et virus som går i disse kretser, og det finnes ikke noen kur for det.
                        Jeg må si meg enig i mye av det som står her. 600E er et kjekt helikopter. Og flyr du forsiktig, så klarer du deg lenge uten større skader. Og du som ikke har planer om noe 3D flyging med det første, og med mye trening på sim, så tror jeg nok at du skal ha mye glede med din 600E.
                        Og som det blir sagt her, det er billigere med en fuel modell, men delene koster det samme. Jeg solgte alle mine fuel modeller, og har bare elektro heli i dag. Om jeg tror det skal en stor modell til, før at jeg kjøper noe fuel å heli igjen...
                        Thomas Molnes

Comment

• Litespeed
                          • Jun 2005
                          • 1064

Jepp, fly mye på simulator ,, det å fly 600 n er at den er jo stabil å tåler en del vind , men minuset er jo at det koster mye med batterier og skikkelige servoer til dette heliet.
                          Mitt råd er hvis du skal bytte så er svaret T-Rex 500 som er like stabilt som 600n spesielt med tourk tube, er passe stort og har en mer normal pris når det gjelder batterier og servoer, knallfint for en nybegynner hvis det er satt opp for det...
                          T- rex 450 blir fort liten og er mindre stabil spesielt i vind.
                          Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• Heliman
                            • Mar 2006
                            • 1254

500 er nok ikke like stabil som 600'n. men ikke så veldig langt unna..
                            Jeg ville brukt 600'n jeg, batteriene trenger ikke bli så fantastisk dyre om bare dollaren går ned igjen snart .
                            Med dagens dollarkurs koster dette batteriet rundt tusenlappen: https://www.hobbycity.com/hobbycity/...0C_Lipoly_Pack
                            Torquetube mener jeg er lurt å vente med, til det er drevene litt for skjøre og det er for gjort å sette helikopteret litt hardt ned slik at de ryker. Reim er bedre til en nybegynner mener nå jeg.
                            Last edited by Heliman; 25-11-08, 16:32.
                            Mvh
                            Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• jab
                              • May 2007
                              • 407

Jeg gjorde følgende. Først trenet jeg inn stikke retningene med et coaxialt helikopter (Twister) i stua, så masse sim (PhoenixRC) trening før jeg gikk rett over på en 600e etterpå. Gikk helt fint det. Ingen problemer med vanlig sports flyvning bortsett fra litt nerver i begynnelsen. Nå flyer jeg også en 450 size (miniTitan) for å begrense kostnadene når jeg skal begynne med 3D øvelser. Og som folk sier så merker jeg at 450'n er endel vanskeligere å fly enn 600.

Comment

Working...