Announcement

Collapse
No announcement yet.

Belt-CP tailspin med throttle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hvordan er det med halebeltet?
    Sitter det stramt nok?
    For glipper dette så får du kun tilsynelatende fart på halen som gjør at den vil stå med fult utslag for å holde heliet i ro oog i noen tilfeller er ikke det nok heller.
    Ellers må det være noe fundamentalt galt om halen står med fult utslag ene veien samtidig med at den har problemer med å holde heliet stabilt.
    Trex 450 blandingsrase 4S
    Logo 500
    Blade mCPX

    Comment


    • #17
      Jeg hadde store problemer med å få på helebeltet når jeg monterte, så det skulle jeg mene sitter mer enn stramt nok. Det jeg gjorde idag var å bytte ut halerotoren (hadde satt på karbonblader bak) til de standard plast bladene som fulgte med, og da fungerte det med en gang bedre. Faktisk nesten helt fint! Så ser ut som det var problemet. De har jo vært i bakken, så kanskje noen hakk og skader har gjort at de ikke virket helt fint aerodynamisk ? :=)

      Eneste er at jeg av og til mister kontrollen over halen, eller at den spretter ut. Men det er vel kanskje bare det som går under "glitch" ? eller noe i den dur..

      Comment


      • #18
        Jeg regner med at halen spretter ut under brå colective utslag og/eller i kombinasjon med brå cykliske utslag som da kan føre til "blowout" på halen.
        Det som da skjer er at halen rett og slett ikke greier å holde i mot og da spretter halen litt.
        Har faktisk med GY401 opplevd at når jeg drar full negativ pitch fra stor høyde og bråstopper et par meter fra bakken så snur heliet 180 grader pga at momentet i heliet under bråstoppen er så stort at ikke halen greier å holde igjen og da hjelper det lite at gyroen holder igjen så godt den kan.

        Hender sprettene med halen av andre grunner så bør du seriøst vurdere en bedre gyro.
        Trex 450 blandingsrase 4S
        Logo 500
        Blade mCPX

        Comment


        • #19
          Originally posted by perpyro View Post
          Jeg regner med at halen spretter ut under brå colective utslag og/eller i kombinasjon med brå cykliske utslag som da kan føre til "blowout" på halen.
          Det som da skjer er at halen rett og slett ikke greier å holde i mot og da spretter halen litt.
          Har faktisk med GY401 opplevd at når jeg drar full negativ pitch fra stor høyde og bråstopper et par meter fra bakken så snur heliet 180 grader pga at momentet i heliet under bråstoppen er så stort at ikke halen greier å holde igjen og da hjelper det lite at gyroen holder igjen så godt den kan.

          Hender sprettene med halen av andre grunner så bør du seriøst vurdere en bedre gyro.
          Hvis ditt heli gjør det med den gyroen, bør du seriøst vurdere å sjekke oppsettet ditt
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #20
            Originally posted by roadrune View Post
            Hvis ditt heli gjør det med den gyroen, bør du seriøst vurdere å sjekke oppsettet ditt
            stemmer nok det roadrune sier her. var og fløy mini titan min i 10 minus i dag, og dro negativ picth fra god høyde og stoppa par meter over bakken. halen min holder seg helt rolig. uansett hva stunt jeg gjør med heliet så er halen dønn rolig. har futaba 401.
            Lower, Lower, oops.
            Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

            Comment


            • #21
              Kan jo legge til at det sannsynligvis er enten for lav gain, eller feil throttle-kurve som lager problemet.
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment


              • #22
                Regner med at feilen ligger i at jeg har en smule for mye colective pitch tilgjengelig.
                Det drar en anelse på halen om jeg puncher det så den må mulig settes ned en smule i swashmixen.
                Har gain på 72 prosent med S9254 på halen så tror ikke problemet ligger her.
                Samtidig kjører jeg Align 325 pro wood, 430XL motor og 12t drev så karbonblar og noe høyere turtall på hodet ville sikkert ha hjulpet også, noe jeg skal teste utover januar når nye Carbontech 320 carbon blar ankommer i posten.

                Denne manøveren med full negativ fra stor høyde har jeg kun gjort en gang så overaskelsen blei stor når det bråsnudde, men til gjengjeld holder halen seg helt stabil i flip og roll manøvre, noe jeg blei advart om at 401 kunne slippe under slike manøvre.

                Fenomenet med blowout på halen var enda værre med 11T drev på samme motoren.
                Last edited by perpyro; 01-01-09, 22:41.
                Trex 450 blandingsrase 4S
                Logo 500
                Blade mCPX

                Comment


                • #23
                  kan hende du har feilen der ja. ikke merket noe slipp på min gyro ennå, bortsett fra 2 bitte små glitcher da, for har ikke bytta til 2,4 ennå hehe.
                  Lower, Lower, oops.
                  Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by perpyro View Post
                    Regner med at feilen ligger i at jeg har en smule for mye colective pitch tilgjengelig.
                    Det drar en anelse på halen om jeg puncher det så den må mulig settes ned en smule i swashmixen.
                    Har gain på 72 prosent med S9254 på halen så tror ikke problemet ligger her.
                    Samtidig kjører jeg Align 325 pro wood, 430XL motor og 12t drev så karbonblar og noe høyere turtall på hodet ville sikkert ha hjulpet også, noe jeg skal teste utover januar når nye Carbontech 320 carbon blar ankommer i posten.

                    Denne manøveren med full negativ fra stor høyde har jeg kun gjort en gang så overaskelsen blei stor når det bråsnudde, men til gjengjeld holder halen seg helt stabil i flip og roll manøvre, noe jeg blei advart om at 401 kunne slippe under slike manøvre.

                    Fenomenet med blowout på halen var enda værre med 11T drev på samme motoren.

                    Hvordan ser throttle-kurven din ut da?
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment


                    • #25
                      Idle up er 100 95 90 95 100.
                      Skal teste ut 100 97,5 95 97,5 100 og 100 100 90 100 100 for å se hva som fungerer best.
                      Trex 450 blandingsrase 4S
                      Logo 500
                      Blade mCPX

                      Comment


                      • #26
                        Da har jeg "løst" hele problemet. Kjøpte en esky HH gyro (0704B), og den ser ihvertfall ut til å fungere glimrende foreløpig. Halen hopper av og til litt med en gang jeg svinger før den stabiliserer seg raskt, men regner med det bare er noen finjusteringer som må til. Derimot, tar jeg av HH funksjonen er halen heelt ukontrollerbar av en eller annen grunn, selv om jeg bryr meg fint lite siden jeg ikke har tenkt å fly uten :=) Sjønner nå virkelig alt maset om HH gyro :=)

                        Storfornøyd la jeg ut en liten videosnutt her. Først med og deretter uten HH (Beklager mine skrale flyferdigheter.. )
                        Last edited by torsan; 18-01-09, 15:58.

                        Comment


                        • #27
                          Kan vel komme med mine testresultater også.
                          Problemet viste seg å være bogging av hodet.
                          100 100 90 100 100 throttlekurve løste problemet så nå får jeg ikke lengere uventede overaskelser ved plutselige pitch endringer.
                          Trex 450 blandingsrase 4S
                          Logo 500
                          Blade mCPX

                          Comment

                          Working...
                          X