Unconfigured Ad

Collapse

Heli "dropper" etter 2 sec i hover

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hensla
    • Feb 2006
    • 55

Heli "dropper" etter 2 sec i hover

Hei

Har nå forsøkt å få mitt zoom 425 i hover, men etter 1,5 - 2 sec "dropper"/detter det "igjennom" og havner på bakken igjen. Det er som om du holder det i luften, og slipper det ned. Forsøkte å øke turtallet, men fremdeles like ille, etter ca. 80% throttle ved 1/2 stikke.

Noen som har noen tips å komme med?

mvh. Henrik
    Hitec Eclipse 7
    Caliber 30
    Zoom 425
    Walkera 22E(halvdød)
    Calmato trainer 40
    + noen el. modeller
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Kalde og/eller slitne batterier kan kanskje være en årsak.
    Da klarer ikke batteriene å levere så mye strøm og hvis strømtrekket er over det de klarer å levere så detter det meste relativt raskt ned igjen

Det skal ikke så mye kulde til før lipo begynner å miste merkbart med effekt.
    Prøv når batteriene har romtemp.
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• spitmk16
      • Oct 2005
      • 1367

Originally posted by esmel
      Kalde og/eller slitne batterier kan kanskje være en årsak.
      Da klarer ikke batteriene å levere så mye strøm og hvis strømtrekket er over det de klarer å levere så detter det meste relativt raskt ned igjen

Det skal ikke så mye kulde til før lipo begynner å miste merkbart med effekt.
      Prøv når batteriene har romtemp.
      Hvor mye effekt som blir borte pga kalde batterier avhenger veldig etter merke, det har i allefall jeg erfart. Men jeg er enig i at problemet hans ligger nok i slitne batterier.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• hensla
        • Feb 2006
        • 55

hmm... ja det kan være en mulighet, men siden batteriet er helt nytt, forventer jeg at det holder hvertfall første flighten... Skal lade og forsøke med romtempererte batterier i morgen.
        Hitec Eclipse 7
        Caliber 30
        Zoom 425
        Walkera 22E(halvdød)
        Calmato trainer 40
        + noen el. modeller

Comment

• spitmk16
          • Oct 2005
          • 1367

Originally posted by hensla
          Hei

Har nå forsøkt å få mitt zoom 425 i hover, men etter 1,5 - 2 sec "dropper"/detter det "igjennom" og havner på bakken igjen. Det er som om du holder det i luften, og slipper det ned. Forsøkte å øke turtallet, men fremdeles like ille, etter ca. 80% throttle ved 1/2 stikke.

Noen som har noen tips å komme med?

mvh. Henrik
          Kan være at Esc er satt opp med en Celle for mye, dvs feks 4 istedet for 3. For da er normalen at den kutter ved 12 volt omtrent. For kalde batterier er nevnt.
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• hensla
            • Feb 2006
            • 55

hmmm, er orginal escŽen som sitter i, og har ikke gjort noen instillinger på den. Har nå forsøkt med fulladet, romtemperert pakke, men samme greia.... noen tips? hører ikke noe merkbart reduksjon i rpm når det skjer.

Noen tips?
            Hitec Eclipse 7
            Caliber 30
            Zoom 425
            Walkera 22E(halvdød)
            Calmato trainer 40
            + noen el. modeller

Comment

• johnardo
              • Dec 2008
              • 100

Høres nesten ut som et mekanisk fenomen.
              Sjekk at alle stag og linker er uten slark og beveger seg lett.
              Sjekk også at hovedaksling sitter der den skal uten slakk opp eller ned.
              John Rune Henriksen

Comment

• hensla
                • Feb 2006
                • 55

hmm, ser ut som om det er litt slark hvis jeg vrir rotorbladene "mot hverandre", men siden det er såppas mye plast, kan det nesten virke som om jeg må regne med såppas.... når jeg gjør det, så ser jeg at swash flytter seg 2-3 mm opp og ned....
                Hitec Eclipse 7
                Caliber 30
                Zoom 425
                Walkera 22E(halvdød)
                Calmato trainer 40
                + noen el. modeller

Comment

• Brumm
                  • Apr 2008
                  • 1816

Har du sjekket at enveislageret holder igjen og at drevet ikke sklir rundt på masta?

Hadde samme problemet på Falcon 400 og da var det settskruen på drevet som hadde løsnet. Så når belastningen ble stor nok begynte drevet å slure på masta..
                  Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• hensla
                    • Feb 2006
                    • 55

Sjekket dette nå. holdt fast i drever, mens jeg forsøkte å vri på masten.... satt dønnn fast den ene veien... Noen flere ideer?
                    Hitec Eclipse 7
                    Caliber 30
                    Zoom 425
                    Walkera 22E(halvdød)
                    Calmato trainer 40
                    + noen el. modeller

Comment

• roadrune
                      • Jul 2007
                      • 2292

Originally posted by hensla
                      Sjekket dette nå. holdt fast i drever, mens jeg forsøkte å vri på masten.... satt dønnn fast den ene veien... Noen flere ideer?
                      Det kan være statisk utlading...hvilken radio/mottaker hadde du?
                      Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• esmel
                        • Dec 2004
                        • 2830

Altså.... hvis alt mekanisk går lett rundt så står du igjen med batteri, motor eller esc som mulige feilkilder.

Sjekk loddinger på begge sider av esc + batteri
                        Sjekk at alle cellene på batteriet ditt er friske (lader du med balanserer?)
                        Sjekk innstillinger på esc, spesielt cut-off verdiene
                        Bruker du governor på esc (hvis det finnes), i så fall prøv å skru den av/på

Sjekk innstillinger på radioen (throttel og pitchkurver) slik for sikkerhetsskyld.
                        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• perpyro
                          • Aug 2008
                          • 488

Det kan jo virke som noe lignende problem jeg hadde.
                          Etter en solid krasj der motoren var belastet maximalt og med full throttle så begynte heliet bare å dø under spoolup og til slutt gjorde det under flyging.
                          I mitt tilfelle gikk jeg grundig til verks og byttet ESC og deans plugger på flere av batetriene mine just in case.
                          Nå fungerer alt knirkfritt uten at jeg kan helt sette fingeren på hva problemet var.
                          Du kan jo lese om det her.
                          http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=22794
                          Trex 450 blandingsrase 4S
                          Logo 500
                          Blade mCPX

Comment

• hensla
                            • Feb 2006
                            • 55

Loddinger ser fine ut, men hvordan sjekker jeg at cellene er friske? lader ikke med balanserer. I forhold til esc har jeg ikke så mange instillinger jeg får gjort. Jeg får justert brake(no break/soft break) og det er alt.... Bruker ikke governor, såfremt det ikke er i esc?

EDIT: Målte spenningen på batteriet nå, og den ligger på 12,4 fulladet, er cellene friske da?
                            Last edited by hensla; 28-03-09, 21:39.
                            Hitec Eclipse 7
                            Caliber 30
                            Zoom 425
                            Walkera 22E(halvdød)
                            Calmato trainer 40
                            + noen el. modeller

Comment

• perpyro
                              • Aug 2008
                              • 488

Du burde i aller høyeste grad lade med balanser, ellers har du ikke kontroll med sellespenningen og den er nøye.
                              Ikke under 3V og ikke over 4,2V.
                              Trex 450 blandingsrase 4S
                              Logo 500
                              Blade mCPX

Comment

Working...