Unconfigured Ad

Collapse

Heli "dropper" etter 2 sec i hover

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Originally posted by hensla
    Loddinger ser fine ut, men hvordan sjekker jeg at cellene er friske? lader ikke med balanserer. I forhold til esc har jeg ikke så mange instillinger jeg får gjort. Jeg får justert brake(no break/soft break) og det er alt.... Bruker ikke governor, såfremt det ikke er i esc?

EDIT: Målte spenningen på batteriet nå, og den ligger på 12,4 fulladet, er cellene friske da?
    Jeg har opplevd at jeg mister effekt når ei lodding er dårlig, dvs. løs men henger igjen i krympestrømpa etc. Ikke alltid like enkelt å se uten å ta av krympestrømpa. En periode tok jeg av krympestrømpa og loddet om kontakter som var mye i bruk.

På batteriet har du antagelig ei kontakt beregnet til balansering.
    Bruk et multimeter og mål mellom den sorte ledningen (pleier å være en sort) og de øvrige ledningene på kontakta. Du bør få verdier som stiger med rundt 4.2V for hver gang du jobber deg utover på kontakta. 4.2, 8.4 osv.
    Cellene bør være tilnærmet like i spenning.

Når du lader uten balanserer kan laderen tro at alle cellene er fulladet mens det egentlig bare er 1-2 celler som ligger litt høyt og 1-2 som ligger lavt. Så lenge summen av de tre cellene er riktig bryr ikke laderen seg om alle cellene faktisk er fulle. Anbefaler på det sterkeste at du skaffer deg en balanserer slik at du unngår å ødelegge en eller flere celler i batteriet ditt.

Enkelte regulatorer har innbygget governor.
    Det bør stå noe om det i manualen til regulatoren.
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• hensla
      • Feb 2006
      • 55

Ok, så konklusjonen så langt er at det skyldes batteriet? Kan det være batteriet selv om jeg ikke hører noen merkbar nedgang i rpm når det dropper?
      Hitec Eclipse 7
      Caliber 30
      Zoom 425
      Walkera 22E(halvdød)
      Calmato trainer 40
      + noen el. modeller

Comment

• Rogern
        • Sep 2006
        • 27

Når heliet ditt "dropper" som du beskriver, må du da dra throttle ned igjen før du får det til å starte igjen? isåfall er det uten tvil(etter min kunnskap) volt cutoff i esc som slår inn...og da er det batteriet som har for lav volt, som igjen sier at batteriet ikke er fulladet eller er dårlig på en eller annen måte.

Comment

• hensla
          • Feb 2006
          • 55

Rogern: Jeg trenger ikke å dra ned throttle igjen nei, det går litt opp, før det dropper, så stiger det litt igjen.... som tidligere nevnt, hører jeg ikke noen endring i rpm...
          Hitec Eclipse 7
          Caliber 30
          Zoom 425
          Walkera 22E(halvdød)
          Calmato trainer 40
          + noen el. modeller

Comment

• perpyro
            • Aug 2008
            • 488

Har du sjekka hva servoene til hodet foretar seg når heliet dropper?
            Jeg ville koblet fra motoren og sjekka at servoene går gjevnt langs hele pitch rangen samt sjekka at de ikke gjør små bevegelser når du holder throttle/pitch stikka i ro.
            Sjekk også om små utslag på stikka gir nykkete oppførsel av servoene.
            Dette om motoren går som den skal slik du beskriver.
            Trex 450 blandingsrase 4S
            Logo 500
            Blade mCPX

Comment

• esmel
              • Dec 2004
              • 2830

Du har satt opp helikopteret med det det skal ha av pitch?
              Høres nesten ut som du har alt for lite... Nede ved bakken får du litt bedre løft da du i grunn flyr på ei "luftpute", høres ut som det er akkurat nok pitch til at du kommer vekk fra bakken og at det ikke er nok til å holde det i lufta. Sett helt linjære pitchkurver fra o-100, 50 i senter. Du kan evt. sette 25-50-100 hvis du syntes den er litt kilen i hover.

Forslag: Du undersøker i nærmiljøet ditt om det er noen andre som her peiling på helikopter og ber de om hjelp og spanderer en kopp kaffe. Når det ikke er noen av de åpenbare feilene er det veldig mye enklere å få hjelp av noen som kan klå på helikopteret og feilsøke skikkelig.
              Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• hensla
                • Feb 2006
                • 55

perpyro: Ene servoen flytter seg likt med de andre ved pitch, men lutselig nykker den til med nesten en cm. tar jeg da stikken veeeeeldig sakte andre veien igjen, skjer det samme, men da andre veien. koblet opp servoen på en annen mottager, og vanlig flymodus får å se om det var det samme der, og det var det.... Kan nesten se ut som om servoen er defekt da :S eller er dette et problem som kan fikses?
                Hitec Eclipse 7
                Caliber 30
                Zoom 425
                Walkera 22E(halvdød)
                Calmato trainer 40
                + noen el. modeller

Comment

• esmel
                  • Dec 2004
                  • 2830

Kast servoen og kjøp ny (-e).
                  Espen Melby

Comment

• hensla
                    • Feb 2006
                    • 55

hehe.... ja blir vel reklamasjon, da den er helt ny. Men kan nesten tyde på at det er den som er synderen ja. Men uansett, takk til alle som har bidratt sålangt. Har hvertfall lært mye av dette da...
                    Hitec Eclipse 7
                    Caliber 30
                    Zoom 425
                    Walkera 22E(halvdød)
                    Calmato trainer 40
                    + noen el. modeller

Comment

• arhennie
                      • Mar 2008
                      • 4316

Originally posted by hensla
                      perpyro: Ene servoen flytter seg likt med de andre ved pitch, men lutselig nykker den til med nesten en cm. tar jeg da stikken veeeeeldig sakte andre veien igjen, skjer det samme, men da andre veien. koblet opp servoen på en annen mottager, og vanlig flymodus får å se om det var det samme der, og det var det.... Kan nesten se ut som om servoen er defekt da :S eller er dette et problem som kan fikses?
                      Hva slags servoer er det du har på denne?
                      Jeg opplevde nøyaktig det samme med noen E-sky servoer jeg hadde på et E-flite fly.
                      Jeg byttet servoen med en annen type. Like etterpå skjedde det igjen på en annen av E-sky servoene. Da byttet jeg ut samtlige av de.

Heliet ditt er vel med eCCPM hode. Jeg hadde byttet alle tre servoene med et pålitelig merke. Surt å krasje pga feilende komponenter. Samt at du vil ha denne snikende følelsen hver gang du skal fly, at du er redd det skal skje igjen.
                      arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

Comment

• hensla
                        • Feb 2006
                        • 55

Det er orginalservoene som er med ARF kitet. Er enig i at det er surt å karsje på grunn av av dårlige servoer, men forventer faktisk at de holder såppas mål. De andre servoene ser jo fine ut, og virker presise, kjappe og stabile.... Kommer nok til å kjøre på de videre, da det er begrenset med midler på busjettet til en student.
                        Hitec Eclipse 7
                        Caliber 30
                        Zoom 425
                        Walkera 22E(halvdød)
                        Calmato trainer 40
                        + noen el. modeller

Comment

• hensla
                          • Feb 2006
                          • 55

Hei...
                          Da er servoen byttet, og heliet har nå hatt en batteripakke i lufta Det eneste jeg lurer på nå, er om det er normalt at heliet ikke ligger horisontalt i hover? Når jeg står rolig i hover med det, så haller det bak og til høyre... Stemmer dette?
                          Hitec Eclipse 7
                          Caliber 30
                          Zoom 425
                          Walkera 22E(halvdød)
                          Calmato trainer 40
                          + noen el. modeller

Comment

• johnardo
                            • Dec 2008
                            • 100

Helling mot høyre er helt normalt,husk du har en halerotor som påvirker heliet sideveis.
                            Når det gjelder helling bakover skyldes dette trolig ubalanse p.g.a batteri plassering.
                            Prøv å flytt batteriet ditt lenger frem eller tilbake(prøve deg litt fram).
                            Mener å ha hørt at et balansert helikopter skal du kunne løfte etter flybaren uten at heliet tipper fremover eller bakover.
                            John Rune Henriksen

Comment

Working...