Jeg har opplevd at jeg mister effekt når ei lodding er dårlig, dvs. løs men henger igjen i krympestrømpa etc. Ikke alltid like enkelt å se uten å ta av krympestrømpa. En periode tok jeg av krympestrømpa og loddet om kontakter som var mye i bruk.
På batteriet har du antagelig ei kontakt beregnet til balansering.
Bruk et multimeter og mål mellom den sorte ledningen (pleier å være en sort) og de øvrige ledningene på kontakta. Du bør få verdier som stiger med rundt 4.2V for hver gang du jobber deg utover på kontakta. 4.2, 8.4 osv.
Cellene bør være tilnærmet like i spenning.
Når du lader uten balanserer kan laderen tro at alle cellene er fulladet mens det egentlig bare er 1-2 celler som ligger litt høyt og 1-2 som ligger lavt. Så lenge summen av de tre cellene er riktig bryr ikke laderen seg om alle cellene faktisk er fulle. Anbefaler på det sterkeste at du skaffer deg en balanserer slik at du unngår å ødelegge en eller flere celler i batteriet ditt.
Enkelte regulatorer har innbygget governor.
Det bør stå noe om det i manualen til regulatoren.
På batteriet har du antagelig ei kontakt beregnet til balansering.
Bruk et multimeter og mål mellom den sorte ledningen (pleier å være en sort) og de øvrige ledningene på kontakta. Du bør få verdier som stiger med rundt 4.2V for hver gang du jobber deg utover på kontakta. 4.2, 8.4 osv.
Cellene bør være tilnærmet like i spenning.
Når du lader uten balanserer kan laderen tro at alle cellene er fulladet mens det egentlig bare er 1-2 celler som ligger litt høyt og 1-2 som ligger lavt. Så lenge summen av de tre cellene er riktig bryr ikke laderen seg om alle cellene faktisk er fulle. Anbefaler på det sterkeste at du skaffer deg en balanserer slik at du unngår å ødelegge en eller flere celler i batteriet ditt.
Enkelte regulatorer har innbygget governor.
Det bør stå noe om det i manualen til regulatoren.
Comment