If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Tenk sikkerhet i alt du gjør med helikopteret . Jeg stoler aldri på en regulator/programmeringsenhet på electrohelier, kopler alltid motoren vekk ifra drivverket eller tar av hovedrotorbladene...
Det ser ut til at de fleste helikopter-uhell (iallefall de jeg har lest om) skjer når man fikler og mekker på helikopteret og ikke når man flyr. Det er heldigvis uhell man kan unngå hvis man følger enkle regler. Jeg kobler alltid ut to av ledningene til motoren hvis jeg skal fikle og mekke på helikopteret mens det er skrudd på.
Koble vekk motoren er vel neppe noe god ide når en skal programmere esc, det er tross alt motoren som lager lydene en programmerer etter....
Uansett, det viser seg at selv den mest rutinerte gjør feil innimellom og selvfølgelig skal man tenke sek om når man holder på med denne hobbyen også.
Jeg har programmert mange align esc'er, men har ikke vært borti at noen oppfører seg som denne gjorde i dette tilfellet.
Om man skal være helt på den sikre siden så er nok det lureste å ta av bladene eller flytte motoren så pinion ikke er i inngrep (må huske det selv neste gang )
Skummelt, blemma hans var etter hva jeg forstod at ThrottleCurve ikke var stilt opp til 100% slik at esc trodde stikka var på eks.80%.
Støtter den med motor vekk fra gearet, har 2 arr i armen som minner meg på det etter rev av feil kanal ;o)
Mvh Roy N
T-Rex 450 SE
T-Rex 500
T-Rex 600N/NP/E
Srimok
Mini Edge540
DX7
Koble vekk motoren er vel neppe noe god ide når en skal programmere esc, det er tross alt motoren som lager lydene en programmerer etter....
Det er sant, men poenget er likevel det samme: å unngå skader ved å alltid følge enkle prosedyrer. Å ta av bladene eller flytte motoren er også en prosedyre
Og om man går for å ta av rotorbladene så ikke tro at alt er bra om bare hovedrotorbladene er av, blarne på halen kan også lage riktig så mye ugagn om heliet skulle spinne opp.
Wrong again, den kan med litt hjelp spinne opp men nå med svakere kraft en normalt og den kan dra i vei begge veier.
Det er bare en liten dytt på motoren som skal til for å få den i gang på 2 faser.
Wrong again, den kan med litt hjelp spinne opp men nå med svakere kraft en normalt og den kan dra i vei begge veier.
Det er bare en liten dytt på motoren som skal til for å få den i gang på 2 faser.
Spør du meg ser det ut som om han har slått av og så på senderen mens throttle er oppe når helikopteret er armert fra før siden han sier at helikopteret akselererte da han slo på senderen.
Han sier: "I decided it would be easier on the picnic table in front of me so I followed the instructions on making the connections in the right order, to the amusement of one or two of my fellow fliers who have never seen me read an instruction before, never mind follow it.
The one in question said, turn on the transmitter at full throttle and the ESC will go into setup mode. I did and it didn't. The heli rapidly spooled up and took off heading for my head. I put my right arm up to save my face and got badly hurt."
Du får aldri en slik motor til å gå skikkelig på 2 faser men den kan alikavel starte opp og gå med opp til 62% av opprinnelig effekt og da er man allerede ute og sykler med en motor som i utgangspunktet yter 2500W.
Det er i hvertfall teorien bak det.
Spør du meg ser det ut som om han har slått av og så på senderen mens throttle er oppe når helikopteret er armert fra før siden han sier at helikopteret akselererte da han slo på senderen.
Ser nesten sånn ut ja, men om han ikke har gjort det så må nødvendigvis esc være defekt...
Uansett så er det desverre å definere som en operators error mener nå jeg....
Leste ikke hele greia, men det er vel slik at Spectrum/JR sender failsafe posisjonen på servoutgangene mens linking mot senderen pågår (et par sekunder fra Rx er slått på og til linken til senderen er opprettet)? Om failsafe er satt til 0% vil vel dette initialisere ESC før 100% signalet fra senderen mottas. Det er i såfall lett å finne ut av for en som har Spectrum.
Leste om en som hadde problemer med at JR-R921 sendte 0,7ms og ikke failsafe i dette tidsrommet, noe som gikk ut over både servogear og overføringer. Assan sender ingen ting, min Corona Rx genererer en microskopisk puls som mange analoge servoer reagerer på. Desverre ingen standard på dette feltet heller.
Kanskje greit å ha liggende en liten, rimelig motor for å bruke som "høyttaler".
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment