Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batterier igjen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det er nok ikke sunt for batteriene å lagres fulladet...
    Jeg parkerte en 50size YAK for vinteren i fjor høst, uten å lade ut et 5cell flightpower-batteri.
    Når jeg skulle bruke batteriet for en måned siden var det fortsatt nesten helt fullt, men "C"-verdien var HELT ødelagt. Klarte såvidt å dra flyet opp fra bakken! Gjennomførte en panikklanding, cyclet batteriet og prøvde på nytt igjen med samme resultat. Det eneste batteriet duger til nå er mottakerbatteri (må litt demontering til, men greit nok).
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

    Comment


    • #17
      Originally posted by esk View Post
      Det hender jo rett så det at batteriene blir liggende 4-5 dager eller kanskje mer fullt ladet før de blir brukt. Bør man da toppe de før man tar de i bruk, eller bare ta de i bruk?
      Lipo har liten selvutlading, så topping er ikke nødvendig. 4-5 dager lagring fulladet er ikke noe problem med mindre det skjer ofte. Eksempelvis man - fre i 50 av årets uker er ikke nødvendigvis lurt! Det er ikke lengder på perioder som spiller noen rolle, men hvor mange % av tiden batteriet er fulladet. Det blir alltid en avveining. Hva er mest ødeleggende? De ekstra(?) ut-/oppladingene eller tidens tann.

      Lurer fortsatt på hvilken lader du har som sier at 6S er 5S og allikavel lader og ballanserer pakken...
      Fred Larssen

      Comment


      • #18
        Yuntong batteri fra Smallsize

        Jeg har ett batteri som ladet cellene forskjellig og var til slutt "ubrukelig". Det jeg gjorde var å lade det på "Storage", la det ligge en måneds tid og ladet det igjen og det var da helt ok og jeg fløy en god del med det i våres uten problemer.

        Jeg har hørt at alle Lipo batterier inneholder en blanding som gjør at man ikke får maks effekt av batteriet før etter 10-15 ladinger. Har andre hørt om dette?

        Ramnes

        Comment


        • #19
          Type

          Laderen er en KDS Power RC-6S, den lader 5C (for et 6-cellers batteri) når du velger å "tvinge" den til det ved å confirme at man skal starte lading.
          ________________
          Erling

          T REX 500 ESP (med Futuba 520)
          Blade 400 3D
          Walkera 4#3 V2 Brushless
          Twister Bell

          Spektrum DX6i

          Comment

          Working...
          X