Unconfigured Ad

Collapse

T-Rex 450, mister kraft etter en liten stund.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Helioyd
    • Jul 2010
    • 86

ikke lagre lipo ladet så lenge. du korter ned levetiden betraktelig.

Comment

• Mikael
      • Apr 2011
      • 38

Originally posted by Helioyd
      ikke lagre lipo ladet så lenge. du korter ned levetiden betraktelig.
      Jeg har lest på nettet at man bør lagre LiPo-batterier fulladet. Stemmer ikke det?
      E-Sky Honey Bee V2 FP - SuperBlades XP
      Align T-Rex 500 ESP 3G - Hyperion HS3026-1600 - Phoenix ICE 75
      Futaba 7C

Comment

• jnissen
        • Jan 2011
        • 145

Originally posted by Mikael
        Jeg har lest på nettet at man bør lagre LiPo-batterier fulladet. Stemmer ikke det?
        Ang. LiPo batterier stemmer ingenting, og alt noen forteller deg er alltid feil. Enkelt forklart.

Det er avhengig av batterier, alder (når de er kjøpt gir en indikasjon på teknologi som vil gi noe variasjon i det meste fra levealder til antall ladesykluser), type etc. Nyere (gode) batterier har lavt tap (kan lagres fullladet ett halvt år i romtemperatur før de tar noe særlig tap). Batterier med gammel teknologi og dårlig lagd er mugne direkte fra fabrikk og vil gi ekstra dårlig effekt om de blir misbrukt noe. Nyere gode batterier tåler noe misbruk, og vil i verste fall gi deg en eller annen ladesyklus mindre (de bør tåle opp i mot 500 ladinger minst).

Over-/underlading er omtrent det eneste alle er enig om er farlig/dårlig, samt å kjøre de for varme.

Så alt du hører om LiPo-batterier er varierende i stor grad. Det betyr IKKE at du IKKE skal sjekke litt rundt og lese deg opp på hva folk sier og erfaringer om batterier, lading og lagring.

Comment

• Mikael
          • Apr 2011
          • 38

Okai, så konklusjonen er at uansett hva man gjør, så gjør man noe feil, og man ender opp med å kjøpe nye batterier uansett
          Futaba 7C

Comment

• jnissen
            • Jan 2011
            • 145

Originally posted by Mikael
            Okai, så konklusjonen er at uansett hva man gjør, så gjør man noe feil, og man ender opp med å kjøpe nye batterier uansett
            Kort oppsummert ja

Comment

• lacappuchino
              • Oct 2007
              • 1342

Jeg har ødelagt batterier ved å lagre dem fulladet over for lang periode. De aller fleste produsenter av lipo-batterier har dette skrevet i enten databladet for pakka eller på hjemmesidene sine:

Storage - Lipo should never be stored fully charged, or with less than 50% of capacity remaining.

Kilde

Kanskje du kan linke oss hvor du har lest at de skal lagres fulladet, for det tror jeg i de fleste tilfeller er feil.
              Honeybee CP 2

Comment

• Mikael
                • Apr 2011
                • 38

Originally posted by lacappuchino
                Kanskje du kan linke oss hvor du har lest at de skal lagres fulladet, for det tror jeg i de fleste tilfeller er feil.
                Li-Po Batteries Prolonged Storage Guide - Electric RC Helicopter

"For example, if you bought a 3-Cell Li-Po battery rated at 11.1 V, when fully charged, the battery will hold 12.6 V. This will make it suitable to keep stored away for 3 to 6 months. However, after 6 months, the voltage will start to weaken. When this happens, fully charge it again, whereby giving another 6 months of storage time. While this procedure can be performed over and over, the battery shouldn't be kept without being used for more than 2 years."

Men jeg så jo at laderen har en "storage" funksjon, så kommer nok til å bruke den hvis jeg skal lagre batterier over en lengre periode.

Grunnen til at jeg lurer er at sist jeg ladet batteriene, så brukte jeg ikke alle. Det er vel 2 uker siden, ca. Burde jeg lade dem ut til "storage" nivå hvis de skal ligge lengre?

Beklager hvis dette er litt uten for topic til tråden.
                Futaba 7C

Comment

Working...