Unconfigured Ad

Collapse

Problem: BeastX, servo eller mekanisk feil?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trulsen
    • Aug 2006
    • 3411

Problem: BeastX, servo eller mekanisk feil?

Jeg gir snart opp. Nå er jeg møkkalei hele helikopterdritten.. Først alle problemene med compassen, og nå etter 3 krasj på 3 batteri har jeg problemer med 500en.

Jeg har akkurat bygd opp igjen 500en med scorpion motor, ny 70A Align ESC, nye drev på alle servoene (ds510) og nymontert BeastX.

Tok maiden i dag og den letta og hovra utroooolig fint. Nesten for godt til å være sant! Landa og gjorde noen gain forandringer og letta igjen. Fløy like fint og tok en liten runde før jeg slo over til Idle1. Fløy like fint men litt for lavt turtall så landa og justerte opp turtallet på idle1. Letta igjen, slo over til idle1 og den funka perfekt. Slo så over til idle 2 og 90% flat kurve. Da plutselig la heliet seg over til venstre saaaaakte til det traff bakken sidelengs med maks turtall på rotoren. Jeg prøvde seff å rette det opp uten at jeg følte noe skjedde med helikopteret..

Nå sitter jeg her uten å vite om det er:
    a) ESC. Tviler egentlig siden det ikke er en logisk forklaring på at det la seg over
    b) Radiofeil? Tviler på det også egentlig, da mottakeren har fungert perfekt på en trex 450 og heliet bare var 3-4 meter unna meg nå med antenna pekende rett mot meg.
    c) BeastX'en?
    d) Kan en servo ha låst seg?
    e) Jeg vet ikke...

Vurderer å gi opp hele møkka å selge unna driten...
  • hanschr
    • Dec 2007
    • 119

Du sier at du har gått ned 3 ganger. Hva har skjedd de andre gangene? At en modell med et hvilket som helst flybarless system begynner å drifte ved et gitt turtall skyldes ofte en vibrasjon. Dette kan skyldes et dårlig lager, eller en del som ikke er rett. Hva skjedde når maskinen startet å drifte mot siden, mistet du kontakt siden den gikk i bakken?

Hva byttet du etter forrige kræsj?
    Mainshaft, spindle, lager på mainshaft, tail spindle, tail shaft?
    Last edited by hanschr; 14-05-11, 17:47.
    Hans Christian Thjømøe

Comment

• arhennie
      • Mar 2008
      • 4316

Det er like morro hver gang man havarerer pga heli begynner å leve sitt eget liv, og man ikke har peiling på hvilken komponent som er årsaken. Det har skjedd meg 3 ganger etter hva jeg husker. Siste gang i dag. Har vel konkludert med feil i mottaker de to første gangene, og har vel mistanke til det i dag også uten at jeg har ikke studert noe videre på det ennå.

Men den feilen din kunne vel mer virke som en link løsnet i hodet eller noe. Sikkert mye som er løst der nå så vanskelig å finne ut av det. Men jeg hadde i allefall et slikt problem på min 500esp for noen år siden. Etter en krasj bygde jeg opp igjen det som var ødelagt, mens det som var helt rørte jeg ikke. I den første flighten etter rep stoppet liksom heli i en flipp før den fortsatt rundt. Da la jeg merke til trackingen var ut med flere cm. Landet pent og forsiktig i idle up og hadde flaks så ingen ting skjedde. Men det viste seg linken i bladgriperne hadde skrudd seg ut. Jeg fløy flybar da så det var ingen elektronikk som begynte å kødde til. Men med FBL kunne det nok fort blitt en annen utgang...

Men stå på. Motgangen gir seg nok
      arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

Comment

• Trulsen
        • Aug 2006
        • 3411

Originally posted by hanschr
        Du sier at du har gått ned 3 ganger. Hva har skjedd de andre gangene? At en modell med et hvilket som helst flybarless system begynner å drifte ved et gitt turtall skyldes ofte en vibrasjon. Dette kan skyldes et dårlig lager, eller en del som ikke er rett. Hva skjedde når maskinen startet å drifte mot siden, mistet du kontakt siden den gikk i bakken?

Hva byttet du etter forrige kræsj?
        Mainshaft, spindle, lager på mainshaft, tail spindle, tail shaft?

Sist krasj? Alt..

Hele hoveddrevet nytt inkl enveislager etc, main shaft, feathering shaft, alle drevene i alle servoer inkl på halen. Ny halebom, ny torque tube inkl drev foran og bak, nye main bearing blocks, ny motor, ny esc og ny swashplate.

Forrige krasj var med microbeasten som står på compassen nå og det var da pilotfeil. Gangen før der var pilotfeil også men det var med flybar hode. Ergo så har jeg flydd den 4 turer nå med 3 krasj.....

Comment

• Trulsen
          • Aug 2006
          • 3411

Originally posted by hanschr
          Hva skjedde når maskinen startet å drifte mot siden, mistet du kontakt siden den gikk i bakken?

Jeg vet ikke helt skal jeg være ærlig. Det skjedde på en måte i slow motion og jeg prøvde å kompansere uten at jeg følte noe skjedde på heliet. Men jeg hadde kontakt for når jeg slo over throttle hold så kutta motoren rett før jeg traff bakken. Problemet var at det skjedde 2 meter over bakken og alt gikk så fort at jeg ikke rakk reagere omtrent :-/ Det var utrolig fint og stabilt i Idle1 uten antydning til vibrasjoner så jeg klarer ikke helt se at det var problemet heller.

Comment

• ragge1
            • Sep 2009
            • 1598

det var tråkigt det der
            har lest lite om den fenomen , det er ner du får vibrasjon i tailen så heli går til venstre vid högt headspead
            Goblin 700 : vbar 5,3 pro
            Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

HD 500 Cell : brain2

DX9

Comment

• ragge1
              • Sep 2009
              • 1598

har også lest att folk bytte ut TT mot belt på grund av detta
              Goblin 700 : vbar 5,3 pro
              Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

HD 500 Cell : brain2

DX9

Comment

• Trulsen
                • Aug 2006
                • 3411

Originally posted by ragge1
                det var tråkigt det der
                har lest lite om den fenomen , det er ner du får vibrasjon i tailen så heli går til venstre vid högt headspead
                Fenomen forekommer, men dette var veldig uforklarlig.. Nå vet jeg ikke hvor jeg skal begynne. Eneste jeg kan utelukke er problemer med halen og motoren :P Sitter sterkt og vurderer 3 nye swash-servoer.

Comment

• Trulsen
                  • Aug 2006
                  • 3411

Originally posted by ragge1
                  har også lest att folk bytte ut TT mot belt på grund av detta
                  Heliet mitt tilta over til venstre omtrent som når du prøver å legge det på hodet, så det skal ikke ha noe med halen å gjøre

Comment

• hanschr
                    • Dec 2007
                    • 119

Det som skjer, og som har skjedd meg flere ganger. Er at ved en viss headspedd, vil det vibreres i en gitt frekvens. Gyroen plukker opp dette, og får ikke gjort jobben sin. Da får man en drift. Først og fremst ville jeg sett på dette, siden det er nokså normalt.

Tips til installasjon av beastx: Så hard tape som mulig, og pass på at ledningene fra enheten ikke henger og slenger.

Link til noen med lignende problemer:
                    My TRex 550 is very unstable at a hover condition after installing the Microbeast and the TRex 550 FBL head. The Heli keep moving to the left with not
                    Last edited by hanschr; 14-05-11, 21:16.
                    Hans Christian Thjømøe

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Har ikke giddet å lese igjennom alle innleggene men har du FBL eller ikke.

Vibrasjoner og en vanlig tradisjonell gyro løsning vil neppe få helikopteret til å flikke sidelengs!
                      Har du derimot et FBL system så har du gyroer som virker i alle plan (X-Y-Z).
                      Det verste gyroer vet om er vibrasjoner, har du havnet i en headspeed som igjen har laget en resonans i ramma så kan (jeg sier kan) denne resonansen ha påvirket en eller flere av gyroene akslene og dermed så vil mikro kontrolleren regne feil på korrigerende utslag og helien kan flikke rundt!

Comment

• lacappuchino
                        • Oct 2007
                        • 1342

Skjeve aksler og dårlige lager vil gjøre større negative utslag i gyroen jo høyere turtallet blir.

Sjekk alt fra hale-hub/spindel til tilpasningen av hoved-drev til pinjong. En god test vil være å ta av bladene, og spinne opp heliet. Følg med på swashen, den skal være helt rett, og når du gir collective skal den også gå rett opp og ned. Får du tilting på swashen i idleup1 eller idleup2 da så er det garanter noe skeivt, eller så har du funnet den desidert verste plassen å ha en fbl-gyro.
                        Honeybee CP 2

Comment

• MAIZOR
                          • Oct 2005
                          • 51

Har opplevd det samme med beastx og raptor 90. Da var det vibrasjoner som gjorde det. gikk gjennom alle lagrene på heliet og byttet de som var tvilsome.
                          Nå er jeg forelsket i beastx og solgt vbarene da disse virker jo ikke lenger

Men har en CGY750 så for se om jeg blir nyforelsket.

Gå over alle lagrene i modellen og sjekk disse. Sjekk også servoene men tviler på at det liger der.

Kan si det slikt at når du finner ut av dette og modelle flyr knall vil du ikke angre
                          FAST AND LOW!!!!

Comment

• jotto
                            • Jul 2007
                            • 3060

Ut fra beskrivelsen din, høres det ut som om heliet flippet rimelig kjapt uten at det reagerte på input. Det høres litt tvilsomt ut at fbl-gyroen skal reagere så voldsomt på vibrasjoner fra en headspeed til en annen, men nå har jeg aldri brukt BeastX.

Jeg har opplevd tilsvarende noen ganger, men det var på billige servoer på en Blade 400 der servodrevene gikk ad undas. Dårlig kontakt på aileron fra rx til BeastX? Dårlig kontakt til servo?

Har du sjekket at ikke spisse kanter på karbonramma har gnagd hull på isolasjonen på servokablene?
                            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Trulsen
                              • Aug 2006
                              • 3411

Det kan jo tenkes at gyroplasseringen ikke er optimal og at dette skapte vibrasjoner, selv om det høres ekstremt ut. Etter det gikk i torva manglet jeg en link fra swashen og opp til bladholderen. Kan det være mulig at det detter så "fint" over til venstre om den detter av i lufta? Skulle trodd hele driten kollapset i lufta om dette skjedde.

PS: Tusen takk for all hjelp!

Comment

Working...