Unconfigured Ad

Collapse

Problem: BeastX, servo eller mekanisk feil?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arhennie
    • Mar 2008
    • 4316

Som nevnt lenger opp så mistet jeg samme linken på min 500, men jeg fikk landet uten skader. Så det behøver ikke gå i oppløsning oppe i lufta om du mister en link nei. Selv om det sikkert er fort gjort at bladet kan stalle og klaske inn i bommen. Jeg hadde flybar, men en FBL elektronikk vil kunne rote det bra til forventet reaksjon uteblir.
    Jeg ser i allefall på slike feil som mer sannsynlige enn all verden mystiske vibrasjoner osv. Det har etterhvert blitt mange problemer som er blitt diskutert her på forumet der teoriene blir mer og mer fantastiske, men så har det vist seg problemet har vært en løs skrue el.
    arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

Comment

• Trulsen
      • Aug 2006
      • 3411

Originally posted by arhennie
      Som nevnt lenger opp så mistet jeg samme linken på min 500, men jeg fikk landet uten skader. Så det behøver ikke gå i oppløsning oppe i lufta om du mister en link nei. Selv om det sikkert er fort gjort at bladet kan stalle og klaske inn i bommen. Jeg hadde flybar, men en FBL elektronikk vil kunne rote det bra til forventet reaksjon uteblir.
      Jeg ser i allefall på slike feil som mer sannsynlige enn all verden mystiske vibrasjoner osv. Det har etterhvert blitt mange problemer som er blitt diskutert her på forumet der teoriene blir mer og mer fantastiske, men så har det vist seg problemet har vært en løs skrue el.

Hehe, da er det ennå mer irriterende at jeg satte på quickuk linker på swash stagene men ikke fra swash og opp Jeg mistenker kanskje at det kan være feilen jeg altså. For det er ganske masse kraft når man switcher fra 75% kurve til 90% så det kan være at den regelrett har blitt slengt av:-/

Comment

• hanschr
        • Dec 2007
        • 119

Her er det mystiske problemet beskrevet i Beastx manualen:

Description:
        The helicopter slowly drifts
        by itself on aileron, elevator
        and/or tail.
        The swashplate is perfectly
        leveled and no sub trimming is
        present in the radio nor is any
        mixing function active.
        This behavior seems to be
        influenced by the rotor head
        speed.

Reason:
        This indicates to a
        vibration problem
        which interferes with
        the sensors of the
        MICROBEAST.

Solution:
        check the whole helicopter for
        imbalances
        - in electric helicopters the motor can
        cause high frequent micro-vibrations
        - balance the tail rotor blades very
        accurately
        - check the tension of the tail belt
        - choose another mounting position
        for the MICROBEAST
        - try other types of gyro pads
        Last edited by hanschr; 15-05-11, 11:58.
        Hans Christian Thjømøe

Comment

• Trulsen
          • Aug 2006
          • 3411

Greit nok det hanschr, men det skal vell ikke legge seg fra hover og nesten 180 grader mot venstre på et sekund eller to? At det vil drifte en veg er greit nok, men legge seg helt over og rett i bakken pga vibrasjoner? Hmm.. Det var dessuten ikke antydning til vibrasjoner og heller ingen tracking i normal eller idle1. Men holder muligheten her åpen også selvfølgelig og skal gå over hele helikopteret en dag jeg får lysten tilbake

Comment

• hanschr
            • Dec 2007
            • 119

Det er klart du ikke kan utelukke noen av forslagene .. og det var det som var mitt poeng.
            Hans Christian Thjømøe

Comment

• Trulsen
              • Aug 2006
              • 3411

Originally posted by hanschr
              Det er klart du ikke kan utelukke noen av forslagene .. og det var det som var mitt poeng.

Ditt poeng er tatt i aller høyeste grad Skal flytte beasten til oppå kassa til halebommen isteden for inni ramma. Der hadde jeg den forrige med bra suksess. Det er forøvrig den beasten jeg kjøpte av deg som står på heliet nå

Comment

• arhennie
                • Mar 2008
                • 4316

Originally posted by Trulsen
                Hehe, da er det ennå mer irriterende at jeg satte på quickuk linker på swash stagene men ikke fra swash og opp Jeg mistenker kanskje at det kan være feilen jeg altså. For det er ganske masse kraft når man switcher fra 75% kurve til 90% så det kan være at den regelrett har blitt slengt av:-/
                Det er ingenting feil med Align sine linker om det er det du bruker. Men du kan jo ha fått en brist i en link ifm med tidligere crash, eller hatt for løse linker el. Sjekk og at du ikke monterer de så de kan bli stående i spenn på noen måte.

Når det gjelder disse vibrasjonene så er det vel drifting det er snakk om i manualen, og ikke at enheten går bananas pga små vibrasjoner i en gitt headspeed. Men du bør vel ta en grundig gjennomgang ved gjenoppbygging nå. Og sjekk lagrene dine for det er veldig ofte lagre havarerer ifm krasj. Samt bytt mast, spindel og halerotor aksel dersom du er i den minste tvil. Og sjekk wiringen din nøye som Jotto var inne på.
                arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• Trulsen
                  • Aug 2006
                  • 3411

Det er ingenting feil med Align sine linker om det er det du bruker. Men du kan jo ha fått en brist i en link ifm med tidligere crash, eller hatt for løse linker el. Sjekk og at du ikke monterer de så de kan bli stående i spenn på noen måte.

Når det gjelder disse vibrasjonene så er det vel drifting det er snakk om i manualen, og ikke at enheten går bananas pga små vibrasjoner i en gitt headspeed. Men du bør vel ta en grundig gjennomgang ved gjenoppbygging nå. Og sjekk lagrene dine for det er veldig ofte lagre havarerer ifm krasj. Samt bytt mast, spindel og halerotor aksel dersom du er i den minste tvil. Og sjekk wiringen din nøye som Jotto var inne på.
                  Takker..

Wiring har jeg allerede sjekket og det er ikke noe feil som jeg kan se. Har strømpe på alt av kabler og lagt de nøye slik det ikke skal være mulig med slitasje. Skal ta av strømpene og sjekke over alle sammen for feil

Vet noen her partnummer på lagerene til main shaft bearing block? De har en tendens til å ryke så tenkte å bytte begge nå.

Comment

• jotto
                    • Jul 2007
                    • 3060

Er det noen slags logg i BeastX? På V-bar er det en "event log" som er fin å sjekke i etterkant. Den gir informasjon om f.eks vibrasjoner, lav servospenning, statisk utladning, etc.
                    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Trulsen
                      • Aug 2006
                      • 3411

Originally posted by jotto
                      Er det noen slags logg i BeastX? På V-bar er det en "event log" som er fin å sjekke i etterkant. Den gir informasjon om f.eks vibrasjoner, lav servospenning, statisk utladning, etc.
                      Niks, dessverre

Comment

• Trulsen
                        • Aug 2006
                        • 3411

Det jeg må ha nytt er:

- Servodrev til DS510. Koster 20-25 usd eller 180 kr for metallgirdrev. Skal jeg kjøpe nye servoer istedet eller gi blaffen og kjøpe plastikkdrev en gang til?
                        - Blader. Fløy med Edge 423mm og de er helt fantastisk men grisedyre. Er det andre billigere mer knusevennlige blader å få tak i?
                        - Canopy.
                        - Torque tube. Drev har jeg liggende.
                        - Lager til hovedaksling og hale når jeg først skal gjøre alt på nytt.

Comment

• arhennie
                          • Mar 2008
                          • 4316

Lager i bladgripere lever og et hardt liv under krasj. Kan være greit å sjekke.
                          arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• Trulsen
                            • Aug 2006
                            • 3411

Lager i bladgripere lever og et hardt liv under krasj. Kan være greit å sjekke.

Vet du størrelsen på disse på RJX hodet?

Comment

• Brumm
                              • Apr 2008
                              • 1816

Originally posted by Trulsen
                              - Servodrev til DS510. Koster 20-25 usd eller 180 kr for metallgirdrev. Skal jeg kjøpe nye servoer istedet eller gi blaffen og kjøpe plastikkdrev en gang til?
                              Jeg synes det er greit med plastikkdrev.. Bedre at de ryker enn at andre deler må ta støyten ved kræsj..
                              Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                              T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                              T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• Trulsen
                                • Aug 2006
                                • 3411

Originally posted by Brumm
                                Jeg synes det er greit med plastikkdrev.. Bedre at de ryker enn at andre deler må ta støyten ved kræsj..
                                Ja tenker det jeg også. Har egentlig ikke råd til å kjøpe nye servoer nå heller, så da får plastikkdrev gjøre susen en gang til. Da er det strengt tatt bare blad, torque tube og lager jeg må kjøpe nå.

Comment

Working...