Announcement

Collapse
No announcement yet.

regulator/motor valg trex 600

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • regulator/motor valg trex 600

    Hei, vurderer og bytte regulator, da jeg klarte å plugge inn et batteri som +- var snudd på (Align orginale 75A), virker som den tålte det, men tørr ikke stole på den. vurderer denne da jeg uansett har tenkt å oppgradere til S12 iløpet av vinteren.elefun.no - Radiostyrt hobby denne funke greit med S6 oppsett, vil vel bli litt mere Amp, men det burde vel gå fint.noen som har en anbefaling angående motor valg ? hvor mye kraft kan en forvente av en 600 med S12 oppsett sett i forhold til min gamle Raptor50 m OS50H ?skal vel også over til Flybarless etterhvert, men der har jeg litt å sette meg inn i

  • #2
    Personlig ville jeg gått for en Kontronik regulator de er en del dyrere men er i en klasse for seg selv..veldig lette og sette opp og de har en utrolig god governor

    CC sine regulatorer er det vel en del problemer med for tiden?

    Comment


    • #3
      Linken din til Elefun virker ikke, jeg kommer bare til en feilmelding.

      En T-Rex 600 med 12S-oppsett er et råskinn i forhold til 6S, og også i forhold til en 50-size nitro. Jeg bygde om en T-Rex 600E til 12S med Scorpion 4025-550: Scorpion HK-4025-550KV (6mm Shaft) - Scorpion Power System og en Castle Creations HV110 regulator. Det fungerte veldig bra og hadde et lass med power. Denne regulatoren kom før CC hadde alle problemene med ICE-serien.

      Hvis du går for 12S med en gang, så kan du godt ha en mindre regulator, f.eks. en på 85A.

      Ellers ser det ut til at CC har løst problemene med den nye Ice2-serien. Jeg har iallefall ikke sett noen katastrofetråder som man gjorde med de andre utgavene.
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Til Trex 600 12S wille jeg ha gått for Kontronik Jive HV80 med kjøleribbe KONTRONIK JIVE 80 HV | RCPro.no
        Kjøleribbe må du skaffe selv og lime på med termisk lim men en gammel NB kjøleribbe eller prosessorribbe vil fungere knall.
        Ville gått for Hyperion 4035-500 motor Hyperion HS 4035 500Kv - elefun.no - Radiostyrt hobby

        Jeg bruker dette oppsette til Logo 500 3D maskina mi med flybar på 550 blar @2250 rpm
        Logoen min veier 3,4Kg flyklar mens en Trex 600 veier noen hundre gram mere og kjører 600 blar @2000-2200 rpm.
        I Logoen er motoren et beist og holder turtallet dønn stabilt og gir 5 1/2 minutt flytid med 2x6S 2650mAh 30C pakker.
        Vil du ha enda råere motor er Pyro serien fra Kontronik å anbefale.
        De bruker massiv tråd til viklingene som gir bedre kraft og virkningsgrad sammenlignet med Scorpion/Hyperion som benytter flere tynne tråder i viklingene sine.
        Her har du en grei motor derfra Kontronik Pyro700-45M Long Shaft
        Trex 450 blandingsrase 4S
        Logo 500
        Blade mCPX

        Comment


        • #5
          Originally posted by perpyro View Post
          Hyperion HS 4035 500Kv
          Det er vel mere eller mindre den samme som Scorpion sin 4035/500? Isåfall sliter man med å få plass til den inni ramma på en 600.
          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

          Anything worth doing is worth overdoing!

          Comment


          • #6
            Hyperion/Scorpion er samme motor produsert på samme fabrikk med de samme lagrene i, forskjellen er det påstemplede navnet og fargen på kanna.
            At jeg anbefalte Hyperion er fordi det får man tak i her i landet.
            Når det kommer til ramma på 600en så bruker de fleste som går over til Scorpion å dremle ut det som må til av ramma for å få plass.
            Har du i tillegg den gamle 600E ramma har du 3 lagre til masta som er en fordel når kraften økes.

            Husker når 600ESP kom ut, da var det mange som hadde problemer med at mastlagrene ryker for der var masta lagret opp som på en 450 med kun 2 lagre.
            Dette er en dårlig kombinasjon med karbonplateramme som gir unødvendig vridning i ramma og masta spiser lagre.
            Trex 450 blandingsrase 4S
            Logo 500
            Blade mCPX

            Comment


            • #7
              Jotto har benyttet 550KV i sin 600 (så det funker tydeligvis bra). Så anbefales etterpå både 500 og 450 i samme post. Jeg vet ikke hvem KV tall som passer best til dette heliet, men skal dere anbefale noe så sjekk at det vil funke for han som som ber om hjelp så han slipper å kjøpe pus i pose.
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #8
                Originally posted by perpyro View Post
                Når det kommer til ramma på 600en så bruker de fleste som går over til Scorpion å dremle ut det som må til av ramma for å få plass.
                Ja, jeg måtte dremle litt for å få plass til 4025. Såvidt jeg vet, har 4035 signifikant større diameter (men jeg er for lat til å google det i kveld ), så da må man eventuelt dremle enda mere. Det er jo en grense for hvor mye man kan høvle vekk på ramma før den blir svak. Jeg syntes at dremlingen som trengtes for 4025 var i overkant, men det var egentlig bare synsing...

                Det er forøvrig en lang og god tråd om emnet her: How to - 12s T-Rex 600 Setup On A Budget. - HeliFreak . De fleste ser ut til å bruke 4025-550 og -630. Sistnevnte har visstnok en tendens til å rive av tennene i hoveddrevet. Du beveger deg jo i grenseland for hva mekanikken i den gamle 600'ern takler når man går opp til 12S. Men moro er det!
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #9
                  Forskjellen på 4025 og 4035 er lengden på motoren der 4035 er lengere, det er alt.
                  Jeg har hatt både 4025-1100 og nå 4035-500 i logoen min og forskjellen i kraft er natt og dag der jeg følte 4025-1100 var lat og trakk mye strøm og gikk relativt varm.

                  4025:
                  Weight ...................................... 326 Grams (11.50 oz)
                  Outside Diameter .......................... 48.9 mm (1.925 in)
                  Body Length ................................. 51.4 mm (2.024 in)
                  Overall Shaft Length ...................... 77.0 mm (3.031 in)

                  4035:
                  Weight ...................................... 431 Grams (15.20 oz)
                  Outside Diameter .......................... 48.9 mm (1.925 in)
                  Body Length ................................. 61.4 mm (2.417 in)
                  Overall Shaft Length ...................... 94.7 mm (3.425 in)
                  Last edited by perpyro; 24-09-11, 19:46.
                  Trex 450 blandingsrase 4S
                  Logo 500
                  Blade mCPX

                  Comment


                  • #10
                    Hei, å takk for svar. he he, pus i pose vil man ikke ha

                    lurer litt på di regulatorene dere anbefaler, Kontronik og Castle Creations HV110, har di logging til pc? tenker da på strømforbruk, HS etc. je**i dyr den kontroniken.

                    ved bruk av Scorpion HK-4025-550KV, er det mye som må dremles ut av ramma? er den gammle ramma ja tror jeg, kjøpte den brukt, har ikke hatt tid til å se nå mye på den enda.


                    Castle Creations HV110, selges den noen plass i norge? finner den kun på ebay, antar det er denne du mener på ?

                    Castle Creations Phoenix HV-110 High Volt Brushless ESC | eBay

                    Comment


                    • #11
                      Skal du gå for Castle og ha logging må du gå for castles ICE HV serie men de har hatt store problemer med bål i lufta for tiden og selges ikke for øyeblikket men kommer sikkert sterkere tilbake med ICE V2 HV som etter sigende ikke skal ta fyr i lufta.
                      Kontronik har ikke logging såvidt jeg kjenner til.
                      Trex 450 blandingsrase 4S
                      Logo 500
                      Blade mCPX

                      Comment


                      • #12
                        Bål i lufta vil jeg ikke ha, men logging virker som en grei funksjon. får vel vente litt da, har jo hele vintern til disp, så er ikke nå stress.

                        Comment


                        • #13
                          Bål i lufta ja det skal være sikkert og vist samt en større gressbrann har Castles ICE HV serie vært årsak til.
                          Problemet har vært en kombinasjon av layout og FET driver som har gjort at sluttransistorer i ESCen som skulle vært stengt var åpne og laget direkte kortslutning.
                          På oppsett for 600 eller 700 heli er det store kortslutningsytelser så når det først kortslutter er det mange hundre amper på aveie og det brenner godt samt at selve LiPo pakkene tar fyr og du har en hei dundrene bål før heliet når bakken.
                          Trex 450 blandingsrase 4S
                          Logo 500
                          Blade mCPX

                          Comment


                          • #14
                            huff ja, ingen ting er verre enn at en modell går i bakken av tekniske årsaker, det SKAL være pilot error
                            fant denne etter å lest litt rundt

                            http://www.flying-hobby.com/shop/hobbywing-fentium-brushless-esc-100ahv-p-8431.html]HobbyWing Fentium Brushless ESC 100A-HV [Fentium-100-HV4] - USD*115.00 : Flying-Hobby.com, Have a nice flying experience everyday![/url]

                            kan den være en grei vente regulator? noen som vet om governoren på denne er bra?

                            grei pris ihverfall, sikkert en grunn til det

                            Comment


                            • #15
                              Hobbywing er en bra Kina ESC men Fentium serien har ikke governor, Platinum serien deres derimot har det.
                              Hvor godt den virker skal jeg ikke uttale meg så mye om men den skal etter sigende fungere greit.
                              Trex 450 blandingsrase 4S
                              Logo 500
                              Blade mCPX

                              Comment

                              Working...
                              X