Announcement

Collapse
No announcement yet.

CP sub-micro helikopter.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Her er en animasjon som demonstrerer flappehengslen. Den går 2° begge veien her, det er ca 3° tilgjengelig tenker jeg. Hvor mye den kan gå kommer an på hvor stort hullet i toppen av masta er som sentreringsskruen går i. Det er en liten servogrommet der som demper bevegelsen.

    Jeg vet om folk som har gjort MS Hornet om til flybarless og den blir veldig akrobatisk som flybarless. Jeg håper jeg får det til å funke bra. Gruer meg litt til å lage bladene, det syns jeg alltid er litt kjedelig.

    Klikk på den for å se den sånn den skal se ut. Den blir feil når forumet prøver å forminske den.
    Attached Files

    Comment


    • #17
      Har satt sammen mesteparten av helikopteret. Mp vikle motoren før jeg kan lime den fast. Understellet er fort gjort, det samme gjelder halen. Det som vil ta litt tid nå er swashplata og rotorbladene.

      Jeg er IKKE fornøyd med utseendet til messingdelene i kombinasjon med den svarte lakken. Det ser ut som en del som hører hjemme på et lokomotiv.
      Attached Files

      Comment


      • #18
        Det ble litt penere når jeg fikk montert mer deler. I morgen lager jeg swashplata og halen. Kanskje også bladene hvis jeg gidder (de er kjedelige å lage).
        Attached Files

        Comment


        • #19
          Klar for elektronikk og blader nå. Jeg mangler en servo så jeg bestiller en nå.
          Attached Files

          Comment


          • #20
            Du må få filmet jomfruturen da!
            Venter i spenning! :P

            Comment


            • #21
              Flott! Blir det noen mulighet for tegninger? Å bygge selv tiltaler meg mye mer enn å kjøpe en stor eske til flere tusen med noen små billige plastdeler oppi..
              Bygger bedre enn jeg flyr...
              ARF? Nei takk!

              Comment


              • #22
                Jeg kommer nok til å legge ut tegniner når de er klare. Jeg må først bli fornøyd med helikopteret så det vil sikkert ta noen uker. Jeg har lagt ut tegninger til to helikoptre før.

                Jeg har hatt litt problemer i dag. Jeg fikk servoen jeg manglet i dag allerede så jeg kunne sette sammen helikopteret såpass at det er klar for testing. Det vibrerte voldsomt under spool-up. Det viste seg etter mye hodebry at masta var for myk. 2 mm karbonfiber er ikke rett materiale når det er et flybarløst helicopter, men det funker veldig bra på fixed-pitch. Jeg monterte en stålaksling i stedet, justerte tracking og resultatet var en veldig fin gange. Jeg har ikke prøvd å kjøre på 100% enda, men har vært så høyt som 85%. Jeg programmerte en idle-up setting til 70% og lekte litt forsiktig med kollektiv og cyclic mens den gikk. Har ikke prøvd å leke rundt flyturtall enda. Den kasta faktisk en bladvekt i stad. heldigvis traff den meg ikke, og det ble ingen skader, men jeg er litt skeptisk enda. Vekta var ikke skikkelig limt fast. Tror jeg skal lime en karbonfiber-stang på tvers i bladet utenfor vekta. For jumfruturen tror jeg at jeg kal ta den med på jobben og stille meg bak en plexiglass-plate sånn for sikkerhets skyld. Jeg har høy tiltro til rotorhodet, det er veldig sterkt og de 5,6 kg hver av bladene veier ved 3000 rpm er ikke noe problem. Tretthetsskader er noe jeg sjekker etter nøye hele tiden.

                Jeg lagde en video av bakkekjøringen i stad. Litt spool-up, cyclic kjøring og 70% med litt collective opp og ned. Hvis det blir bra nok vil jeg legge den ut senere.


                for en stund siden så prøvde jeg kjapt å lage flybarless helikopter av Apache'n min. Det gikk ikke så bra da jeg ikke hadde vekter i tippene. Den tippet over straks den begynte å få turtall. Denne virker veldig stram og stabil på grunn av vektene (2,6 g i hver bladtipp), men jeg kommer til å holde en finger veldig klar på throttle-hold knappen.

                Comment


                • #23
                  høyreklikk og last ned før du ser den:
                  http://www.enrarot.net/videos/cp01.wmv

                  Comment


                  • #24
                    Stilig!
                    har du laget canopy til den? :P

                    Comment


                    • #25
                      Jeg vil lage en balsa-canopy til den. Skal prøve å være original i utseende og har noen ideer.

                      Jeg tok en tur til på bakken. Nå fikk jeg målt turtall og strømtrekk.

                      80%, collective nøytral
                      2780 rpm
                      3.1 A

                      80%, collective tilnærmet max mens jeg holder den i hånda (litt redd for å stresse for mye, det var MYE løft )
                      Målte ikke rpm da jeg var mer opptatt av å bare sjekke at den ikke trakk for mye strøm og shutte ned.
                      3.5 A eller deromkring.


                      Jeg får kanskje ikke filmet jomfruturen da den kanskje vil skje på militært område (fy-fy å filme der). Jeg tror kanskje jeg må bakkekjøre på 80% en stund før jeg tør å fly den for å kvalitetssikre bladene. En ting jeg er usikker på er om det er trygt å kjøre regulatoren på 80% hele tiden eller om den vil gå varm og shutte ned. Helikopteret mitt kan ikke autorotere (ingen enveislagring og tung motor å drive rundt).

                      Comment


                      • #26
                        Den flyr! Jeg har nå flydd littegran, men vil ikke prøve mer før jeg blir friskere og kan dra en annen plass fordi stua ikke er noe sted for et løpsk CP-helikopter, spesielt når jeg er treg med å finne ut hvilken knapp som er idle-up hver gang jeg skal starte eller stoppe.

                        først hoppet jeg rundt på gulvet i noen minutter og justerte expo, gyro og throttle-kurver. Så tok jeg av og hovret litt bak sofaen. Den her flytter på seg til de grader!

                        Comment


                        • #27
                          Bilder av ferdig modell. Det er ikke mange plasser man kan legge ledninger på et så lite helikopter. Det begynner å bli problematisk når man har ledninger til to fartsregulatorer, gyro, gyro gain, tre servoer, motor og batteri. Fartsregulatoren til halen har kun ground og signalledere.


                          Venstre side.


                          Høyre side.


                          Baksiden av mottageren. Servoledninger er loddet.


                          Fremsiden av mottageren. Signalledningen til collective-servoen er loddet direkte på IC'en. Dette er en 4 kanals GWs Pico mottager men brikken har utganger for opp til 8 kanaler.

                          Comment


                          • #28
                            for et imponerende arbeid.
                            jeg som ble stolt da min egen designede depron kjerre fløy........
                            Du fortjener medalje!!!

                            Comment


                            • #29
                              Her er en video av helikopteret i lufta. Det har ganske ekstrem climbrate, men gyroen sliter med å holde følge i manøvre med høyt dreiemoment som når jeg demåer fall. Som dere ser så kaster halen en del, men hvis jeg justerer ned gyro-rate mer nå så blir den bare enda tregere med å holde halen. Øker jeg rate så kaster den bare mer og mer med halen. Jeg skal prøve en annen fartsregulator på halen da jeg mistenker at det er den som er for dårlig. I slutten av videoen når jeg har landet så slir halen seg av, og haleregulatoren må resettes igjen. Det skjer hver gang dreiemomentet fra hovedrotoren stopper. Ikke helt heldig hvis jeg skal fly litt artig!

                              http://www.enrarot.net/videos/cp03.wmv

                              Comment


                              • #30
                                Jeg har funnet ut av halen. Jeg armerte ikke regulatoren skikkelig før, og den fallet ut av innstilling i enkelte situasjoner og må armeres på nytt. Jeg har bestilt en ny CC Pixie 7 som har fixed throttle og det burde funke, den er populær på mikroheli ellers.

                                Jeg prøvde nettopp Governor mode med Phoenix 10 regulatoren men det funka dårlig. Turtallet ville ikke høyt nok med Versjon 1.10R. Jeg gadd ikke prøve andre firmwares.

                                Comment

                                Working...
                                X