Announcement

Collapse
No announcement yet.

CP sub-micro helikopter.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    CC Pixie 7 burde ligge i postkassa i morgen. Jeg fløy litt i hangaren i går, og det var en ekstrem opplevelse. Ytelsen tar pusten fra en, en skikkelig rakett!

    Jeg lagde en canopy i kveld. Den er laget av 1,5 mm myk balsa og solarfilm betrekning. Festet er bare en magnet i nesa, samme metode som jeg brukte på Myggen.
    Attached Files

    Comment


    • #32
      Originally posted by tahustvedt
      Jeg kommer nok til å legge ut tegniner når de er klare. Jeg må først bli fornøyd med helikopteret så det vil sikkert ta noen uker. Jeg har lagt ut tegninger til to helikoptre før.
      Hvor er linkene til de tegningene? Jeg så etter dem på hjemmesiden din, men kunne ikke finne dem der....

      Veldig nysjerrig på en del av material valgene! Glassfiber platen og carbon stengene, er det vanlig "handelsvare"? Veldig spennende den motoren, vikler du selv?

      Lykke til! Jeg sitter å venter i spenning på fortsettelsen!

      JAH@
      JAH@
      \"Allt som går opp, kommer før eller siden ned igjen!\"
      T-Rex 450XL
      T-Rex 500CF
      Styrker

      Comment


      • #33
        Pixie7 regulatoren har kommet og den fungerer bedre under flyging, men er vanskelig å armere. Den vil ikke armere hvis den er koblet til gyroen så jeg må koble den direkte til mottageren for å armere og så tilbake på gyroen med strøm på.

        Helikopteret flyr veldig bra og stabilt! Cyclic rate virker veldig bra men jeg har ikke prøvd noe annet enn rolig flyging.


        En tegning ligger i denne tråden, jeg husker ikke adressen til den andre tegningen nå:
        (MFN) ModellflyNytt.no

        Glassfiberplatene kan man lage selv eller kjøpe, men det kan være vanskelig å få tak i ferdige plater. "Kreature" som er en bruker på dette forumet har en del 1 mm glassfiber å selge. Karbonfiber stenger og rør er vanlige varer i hobbybutikker, messingrør også. Motoren har jeg viklet selv. Den bruker deler fra en CD-ROM.

        Comment


        • #34
          Du skal vel filme mer?
          Det hadde vært fint med film fra et større flysted
          Skikkelig tøft kopter!
          Per Johannes
          - Twister bell 47(i deler)
          - T-hawk
          Der kom det ned igjen ja, bare litt for fort...

          Comment


          • #35
            Skal filme når jeg får mulighet til det. Det er ingen andre steder å fly her for meg enn på jobb og i stua.

            Neste helikopter blir muligens en skalamodell av Lynx med balsaskrog og fire rotorblader. Driver og leker med ideen i CAD nå.

            Comment


            • #36
              Liker de små chopperene dine! Jeg har lastet ned tegningen din på "myggen". Jeg er kontruktør og bruker 3D DAC i jobben så det hadde vert artig å kontruere et eget chopper en dag.... bruke Autocad Inventor til noe "ordentlig"!

              Lurte bare på disse rotor bladene, lager du disse også selv? Denne siste modellen din, uten padlere, er det CP på den?

              Du har tydeligvis holdt på en stund, og har sikkert masse av gamle picco boads osv liggende, jeg kjøper gjerne brukbart utstyr for å komme i gang!
              JAH@
              \"Allt som går opp, kommer før eller siden ned igjen!\"
              T-Rex 450XL
              T-Rex 500CF
              Styrker

              Comment


              • #37
                Glem spørsmålet om CP!
                JAH@
                \"Allt som går opp, kommer før eller siden ned igjen!\"
                T-Rex 450XL
                T-Rex 500CF
                Styrker

                Comment


                • #38
                  Jeg fikk haleregulatoren til å funke nå. Jeg hadde slått av revo-mix siden dette er en HH-gyro. Det var logisk og det fungerte med forrige ESC, og med denne de gangene den gadd å armere seg. Noen nevnte at de fløy med -86 revo i bunn for at dne skulle armere (ikke HH-gyro) så jeg prøvde å slå på revo-mix og satte den til -90. Da jeg plugget inn batteriet tok det noen sekunder så armerte den seg av seg selv. Konge! Så satte jeg revo mix til -60 og det fungerte også. Deretter satte jeg revo-mix til -60 over hele registeret i alle moduser og det løste problemet helt. Nå funker det prikkfritt!

                  Comment


                  • #39
                    Har flydd litt skikkelig i dag. Nå bruker jeg en 4040 prop på halen i stedet for 4025 som jeg hadde først og det er bedre. Yaw control er kjapp og den holder bra imot dreiemomentet i brå manøvre, men selvfølgelig ikke like bra som en servo-styrt hale siden motoren må akselerere og bremse. Roll- og pitch-rate virker ekstreme, men jeg har ikke vært forbi 45° enda fordi jeg er pysete. Jeg skal ta den opp ned snart.

                    I går la jeg opp antenna på nytt. Jeg loddet to små messinghylser til toppen av hvert understell og tredde en tynn plastslange gjennom med antenna inni. Deretter festet jeg plastslangen til skid'en med krympestrømpe. Tror antenna foretrekker dette fremfor å være surret rundt understellet.

                    Jeg tok opp en video av hovring og sakte flyging i stua. Jeg poster den når jeg er ferdig med å laste opp. Her er noen nye bilder:
                    Attached Files

                    Comment


                    • #40
                      Video:

                      http://www.enrarot.net/videos/cpsm/cp04.zip

                      Comment


                      • #41
                        Ny video. Klossete flyging ute i kulda.

                        http://www.enrarot.net/videos/cpsm/cp05.zip


                        Tegningen er også ferdig:
                        http://www.enrarot.net/rc/plans/smcp.zip

                        Comment

                        Working...
                        X