Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sikler på nytt heli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    blir ikke billigere enn 7,29USD i lifepo4 pakke...

    Comment


    • #17
      Setter pris på at dere tar dere tid til å svare, tusen takk...

      ... Men, kan ikke si at jeg ble mye klokere, -det er mange hensyn og ta, magne "pros and cons" ved de forskjellige løsningene og ikke minst like mange meninger som mennesker her inne på forumet. Jeg er forvirret..

      Her er mine tanker/teorier:

      HV servoene er raskere, sterkere også har jeg fått det for meg at de er mer presise og beveger seg mer "smooth" (stemmer dette?)
      HV servoene eliminerer behovet for BEC (intern eller ekstern), da de spiser 2s lipo direkte. Kan evnt bruke en ekstern BEC og hente strøm fra drivbatteriet, men da må BECen takle stort strømtrekk.
      (Spørsmål: tåler 3GX og vBar 2s lipo uten at spenningen først er regulert med en BEC?)
      Medaljens bakside er at de trekker mye strøm og at de er dyrere i anskaffelse.

      DS servoene er gode servoer, men ikke med samme "premium kvalitet" DS servoene krever også at spenningen fra mottakerbatteriene evnt drivbattereiet reguleres ned, derfor avhengig av en BEC..

      Så til spørsmålet om mottakerbatteri eller ikke på et elektrohelikopter:
      Grunnen til at jeg favoriserer separat mottakerbatteri er den ekstra tryggheten dette gir mtp et evnt. tap av spenning fra drivbatteriet (overbelastning, feilberegning av flytid mm). I tillegg er det greit å kunne gjøre oppsett og tuning med strøm på uten å tenke på at motoren starter om man flipper feil sw osv. Andre positive forhold er også nevnt lenger opp i tråden. Eneste bakdelen jeg klarer å se, er ekstra vekt, men denne er ganske ubetydelig når en begynner å komme opp i 700 size mener da jeg (En BEC veier da også noe..)..

      Foreløpig konkluisjon..

      Dersom det er slik at jeg kan koble 2s lipo direkte i flybarless-uniten (uten at uniten tar skade av dette), og dette gir en stabil kraftforsyning til hjerne, mottaker og servoer, så holder jeg en knapp på HV servoene..

      Jeg håper dere korrigerer meg om jeg er på bærtur. Hvis ikke, regner jeg med at 700 DFC HV er på vei til meg i posten om et par dager
      Tormod
      _________________
      SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

      Comment


      • #18
        Sikler på nytt heli

        Originally posted by Tormod.ihlen View Post
        Setter pris på at dere tar dere tid til å svare, tusen takk...

        ... Men, kan ikke si at jeg ble mye klokere, -det er mange hensyn og ta, magne "pros and cons" ved de forskjellige løsningene og ikke minst like mange meninger som mennesker her inne på forumet. Jeg er forvirret..

        Her er mine tanker/teorier:

        HV servoene er raskere, sterkere også har jeg fått det for meg at de er mer presise og beveger seg mer "smooth" (stemmer dette?)
        HV servoene eliminerer behovet for BEC (intern eller ekstern), da de spiser 2s lipo direkte. Kan evnt bruke en ekstern BEC og hente strøm fra drivbatteriet, men da må BECen takle stort strømtrekk.
        (Spørsmål: tåler 3GX og vBar 2s lipo uten at spenningen først er regulert med en BEC?)
        Medaljens bakside er at de trekker mye strøm og at de er dyrere i anskaffelse.

        DS servoene er gode servoer, men ikke med samme "premium kvalitet" DS servoene krever også at spenningen fra mottakerbatteriene evnt drivbattereiet reguleres ned, derfor avhengig av en BEC..

        Så til spørsmålet om mottakerbatteri eller ikke på et elektrohelikopter:
        Grunnen til at jeg favoriserer separat mottakerbatteri er den ekstra tryggheten dette gir mtp et evnt. tap av spenning fra drivbatteriet (overbelastning, feilberegning av flytid mm). I tillegg er det greit å kunne gjøre oppsett og tuning med strøm på uten å tenke på at motoren starter om man flipper feil sw osv. Andre positive forhold er også nevnt lenger opp i tråden. Eneste bakdelen jeg klarer å se, er ekstra vekt, men denne er ganske ubetydelig når en begynner å komme opp i 700 size mener da jeg (En BEC veier da også noe..)..

        Foreløpig konkluisjon..

        Dersom det er slik at jeg kan koble 2s lipo direkte i flybarless-uniten (uten at uniten tar skade av dette), og dette gir en stabil kraftforsyning til hjerne, mottaker og servoer, så holder jeg en knapp på HV servoene..

        Jeg håper dere korrigerer meg om jeg er på bærtur. Hvis ikke, regner jeg med at 700 DFC HV er på vei til meg i posten om et par dager
        Er ikke ville veier å kjøpe combo med HV-servoer. Det funker det - og det er jo til syvende og sist helt opp til deg å gjøre vurderingene i forhold til oppsett.

        På en 700-maskin er det heller ikke noe problem å få plass til et mottakerbatteri.

        Jeg syns du har fått mange gode innspill jeg, som f eks Jotto sine refleksjoner rundt at man ikke trenger det aller råeste for å ha det gøy og Arhennies tanker om bec eller ikke.
        Du har jo åpenbart tenkt igjennom sakene, og virker klar for å bestemme deg og hoppe i det

        Både 3GX og VBar kan ta 2s lipo rett i dysa.

        Lykke til, da! Kanskje vi får være med på fortsettelsen også?!?
        Kristian Westgård
        Nittedal

        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
        — Neil Armstrong

        Comment


        • #19
          Det går sikkert fint å kjøpe en Trex 700 HV Combo men det er lurt å montere en "barriere"/Regulator slik at 30/40Amp ikke går gjennom Gyro/Motager. Som kristianwest har nevnt på over.
          Det er sikkert slik at en får det en betaler for av kvalitet



          Turnigy RotorStar Dual Power 15A Voltage Regulator

          Extreme Regulator(GVR-7020)

          Extreme Regulator(GVR-7020) - gryphon-mall.com

          Click image for larger version

Name:	GRYPTON EXTREME.JPG
Views:	1
Size:	48.2 KB
ID:	596604

          -----------------------------------------------------------
          Tidligere tråd om Align HV servo:
          (MFN) ModellflyNytt.no
          Attached Files
          Last edited by Pistepirkko; 13-01-13, 14:14.

          Comment


          • #20
            Jeg skjønner godt du blir forvirret. Noen sier det ene er mer enn godt nok, mens den andre får det til å høres ut som fuglen vil dette ned fra himmelen om du ikke bruker det heftigste som finnes. Så det blir som Kristianwest sier, at du bare må ta et valg ut fra hva du selv føler.

            Det ser ut som du har bestemt deg, så for å forvirre deg litt mer
            Skal du kjøre Align BL700H bør du kjøre 2S LiPO. Da yter disse 20kg, så om du mener du behøver det så gjør du det. Du kan og kjøre de på LiFe. Disse yter 15kg på 6V, så da får du jo mindre ut av de enn du potensielt kan på LiPO.
            Til sammenlikning yter en DS615 12,8kg på 6V. Disse kan og kjøres på batteri dersom du er skeptisk til BEC, men da kun LiFe (ikke LiPO). Så som du ser yter en DS615 og en BL700H ikke så veldig forskjellig på 6V.

            Disse HV servoene er noe nytt som er kommet siste året, og jeg vil tro de hovedsakelig er et resultat av de store 800-maskinene som er kommet i samme periode. Før det var det DS610 og tilsvarende som var referansen på 90/700-maskiner. Du sier du regner med å merke forskjell på HV kontra DS. Jeg aner ikke åssen du flyr, men uansett tror jeg neppe det. Du kan jo se på denne videoen jeg tok av en kompis i klubben. Det er en Raptor G4 E720, og jeg mener det var DS610 som satt i denne. Antagelig med 2S LiFe om bord, jeg husker ikke sikkert. (Han får korrigere meg om han ser dette og jeg sier noe feil). Men jeg har aldri hørt han klage på disse servoene.

            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #21
              jeg kjører kun de HV servoene nevnt her, på 800 maskiner,

              av de mindre (700 og 600) har jeg både ds610/650 og 615/655 på 2s lifepo4, og forsåvidt også bec, disse bruker liiite strøm, og er plenty raske.
              <1% av folk som flyr heli hadde merka forskjell på en 700 om det satt 610, 615, 700H der.

              forøvrig ingen automatikk i at HV servoer er sterkere, hitec HV servoene jeg har på 630en har tilsvarende spec som en 615 på 6V ca

              Comment


              • #22
                Da har bestillingen gått..

                Det ble til slutt DS 615 og 655. Dette var et veldig vanskelig valg, men tenkte som så at DS 615 og 655 er velprøvd og nok fungerer mer enn bra nok for meg. Jeg er også ganske skeptisk til å drive de tunge HV servoene gjennom flybareless uniten.

                De pengene som nå er spart går i en Vbar Silverline, så dette skal nok bli knall.

                Igjen takk for hjelpen, godt å ha noen å lene seg på når en er rådvill.
                Tormod
                _________________
                SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

                Comment


                • #23
                  Re: Sikler på nytt heli

                  Det er en sikker vinner og du blir nok meget fornøyd! Vbar er også en sikker vinner selv om det koster litt mer enn en Align 3g Grattis!!

                  Comment


                  • #24
                    Jeg gikk for nøyaktig samme combo på mitt siste 700 prosjekt. Det er en nitro maskin, så der er BEC uansett utelukket, så bruker 2S LiFe på den. 615/655 er vel ikke så velprøvd ennå siden de er helt nye, men satser på de ikke er noe dårligere enn forgjengerne 610/650.

                    Når det gjelder skepsisen om å drive BL700H gjennom Vbar enheter og mottakere osv så er jeg enig med deg. Men det løses i såfall enkelt ved å koble sammen (+) og (-) på noen eller alle servoene på utsiden. Enten ved at man lodder seg en løsning eller ved å kjøpe duppeditter som pisterpirko linket til. Dette har de jo gjort lenge på større planker i form av powerboard osv.
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #25
                      jeg har 70 flights på 7hv med 615/655 drevet av lifepo4, so far, so good, til og med noen litt tvilsomme autos... nada slakk so far.

                      mr falx har de også på noen modeller, har lest på helifreak mange mener de er dårligere enn gamle 610, men de har ikke fått noe slakk, og er raskere / mer moment, så vet ikke om jeg er helt enig i kritikken. DS410m f.eks. fikk jo umiddelbart slakk... men meste annet align(savox) funker bra.

                      Jeg driver 700H/750H HV igjennom brain sin bus og trekker over 200W, går fint, så ingen planer om å injecte via Y harness eller spleis, selv om det jo er gode alternativer.

                      Comment

                      Working...
                      X