Unconfigured Ad

Collapse

T-rex 550 dfc på veg - spørsmål

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

Hvis helikopteret var i ferd med å velte, så kan det hende at du har satt gyro-retningen i elevator-retning feil vei. Husk at swashplata skal

1) tilte forover når du tar stikka forover
    2) tilte bakover når du løfter opp helikopteret med hendene og tilter det forover (gyroen skal motvirke bevegelsen din)

Det er normalt at swashen oppfører seg litt rart når du står på bakken. Ikke bruk end points til å få swashplata til å bevege seg jevnt gjennom hele collective-rangen. Hvis du endrer end points på cyclic, så endrer du bare roll raten.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• torgeir
      • Oct 2003
      • 398

Ok, greit å vite at det ikke har noen innvirkning å justere end points.

Swashen korrigerer rett veg slik du sier.
      Torgeir K. Haugstad

Comment

• Spiff
        • May 2011
        • 145

Jeg er svoren VBar og BeastX -fan og skal ikke slenge for mye dritt om 3GX'en men min erfaring med den er slik du beskriver. På 3GX'en har jeg opplevd flere ganger at helikopteret vil tilte i en eller annen retning når jeg prøvde å løfte det forsiktig opp. Dette er en uting når helikopteret skal testes første gang og for nybegynnere da det ikke er veldig komfortabelt å måtte løfte det raskt opp før en er helt overbevist om at alt går i riktig retning etc. Det er nok et generelt FBL-problem men føler at det er mye enklere med VBar og BeastX.

Lykke til og få noen til å teste det først dersom du ikke føler deg helt trygg selv.

Spiff
        TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

Spektrum DX18

Youtube:
        http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA

Comment

• torgeir
          • Oct 2003
          • 398

Jeg har også lest om mange som har tippet med 3gx, men gir ikke opp helt da mange også sier at v. 3.0 skal fly bra. Jeg får fri til dere her på forumet som ikke bor så alt for langt unna (Jotto?) når det blir maiden nr. 2.
          Torgeir K. Haugstad

Comment

• jotto
            • Jul 2007
            • 3060

Originally posted by torgeir
            Jeg har også lest om mange som har tippet med 3gx, men gir ikke opp helt da mange også sier at v. 3.0 skal fly bra. Jeg får fri til dere her på forumet som ikke bor så alt for langt unna (Jotto?) når det blir maiden nr. 2.
            Du bor i Oslo? Jeg kan godt hjelpe deg med å se over kjerra før du tar den opp neste gang Hvor flyr du hen?

Comment

• torgeir
              • Oct 2003
              • 398

Flyr der det er plass nå. Bor på Nordstrand og er svært mobil. Hvor flyr du/dere?
              Torgeir K. Haugstad

Comment

• torgeir
                • Oct 2003
                • 398

Det viste seg også at setskruen i hale-huben var løs og uten gjengelås

Da var det kanskje like greit at det ikke tok av og at skadene ble som de ble...
                Torgeir K. Haugstad

Comment

• jotto
                  • Jul 2007
                  • 3060

Flyr der det er plass nå. Bor på Nordstrand og er svært mobil. Hvor flyr du/dere?
                  Jeg bor i Oppegård. Sender deg en PM!

Comment

• torgeir
                    • Oct 2003
                    • 398

Når jeg har fordøyd dette noen dager kom jeg til å tenke på at det kan ha vært løs halehub som forårsaket vibrasjoner/tipping. Uten noe locktite vil det sannsynligvis ikke ta lang tid før setskruen løsner. Har jo kjørt motor uten blader en del, også med haleblader. Tanken på at det KAN ha vært dette gir meg i det minste mindre nerver
                    Torgeir K. Haugstad

Comment

• Trulsen
                      • Aug 2006
                      • 3411

Re: T-rex 550 dfc på veg - spørsmål

Når jeg har fordøyd dette noen dager kom jeg til å tenke på at det kan ha vært løs halehub som forårsaket vibrasjoner/tipping. Uten noe locktite vil det sannsynligvis ikke ta lang tid før setskruen løsner. Har jo kjørt motor uten blader en del, også med haleblader. Tanken på at det KAN ha vært dette gir meg i det minste mindre nerver
                      Vil likevell anbefale deg å ta kontakt med feks jotto for litt hjelp, tips og triks Det virker som han vet litt hva han preiker om! Virker også som han kan være en grei kar

Comment

• torgeir
                        • Oct 2003
                        • 398

Har en stående avtale med Jotto om bistand til maiden nr 2. Heliet er flyklart, så da gjenstår det bare å finne et hull i timeplanen. Digger at elefun (og andre nettbutikker) sender brevpakker samme dag. Da ligger det i postkassa her kl 12 dagen etter.
                        Torgeir K. Haugstad

Comment

• jotto
                          • Jul 2007
                          • 3060

Slapp av, helikopteret er i trygge hender... MOAHAHAHHA!!

Comment

• Tormod.ihlen
                            • Apr 2012
                            • 110

I DIR mode hadde jeg fin og level swash ved midt-stikke, men swashen var noe lav bak ved høy/lav pitch. Tenker å justere end points på servoene for å få flat swash i hele pitch-registeret før jeg går gjennom 3gx oppsettet på nytt. Det er forskjellige meninger om dette på helifreak og sikkert her også. Noen som har erfaringer/anbefalinger her?
                            Hei Torgeir.

Det jeg har gjort på mine helikopter med 3GX, som fungerer fint, er å endre mixing rate i swashmenyen for å få swashplata level fra 0-100% collective.

Fikk ikke med meg om halebladene overlevde kontakten med snøen eller ikke og om du bestillte nye? Uansett; husk at selv om halebladene kan se helt fine ut, så er det ikke sikkert at de er det. Du må sjekke om de er delaminert, hvis så, har de mistet all styrke og vil bøye seg og tilslutt knekke.. (Har hendt meg ved to anledninger at bladene har sett helt fine ut etter å ha tatt i bakken, men så har de vært delaminert)
                            Tormod

Comment

• torgeir
                              • Oct 2003
                              • 398

Mixingrate, det skal jeg undersøke. Hvordan ser jeg at halebladene er delaminert? De ser helt fine ut som du sier. Har uansett et nytt par, så da bytter jeg de ut.
                              Torgeir K. Haugstad

Comment

• Tormod.ihlen
                                • Apr 2012
                                • 110

Du ser det ikke, men hvis du presser forsiktig på overflaten så merker du at det blir litt som å presse sammen papp, de gir litt etter, også hører du at limet og lagene med karbon har løsnet fra hverandre.
                                Tormod

Comment

Working...