Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til Compass Atom 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til Compass Atom 500

    Hei folkens.

    Driver å setter opp en atom 500 for en kompis.
    Denne har beltedrift på halen noe jeg aldri har drevet med. Har bare hold på med torque tube Heli.

    Er det noe jeg bør tenkte på spesielt med dette heliet og dette med belte til halen?

  • #2
    Hennie....

    Lurer Jaggu på om dette er din gamle Atom500. Var nemlig inne på hjemmesiden din og der så jeg du hadde en Atom 500.
    Og den er prikk lik den jeg sitter med her.

    Du brukte Mini Vbar på den ikke sant?
    Jeg sliter med å få riktig Collective pitch på den... Får liksom +12 og -9 fatter ikke hvorfor.
    Har egentlig spurt om dette i en annen post her inne også men kan jo bare svare her.

    Artig, Verden er ikke stor.....

    Comment


    • #3
      Jeg solgte min lokalt her på østlandet. Men klarer ikke huske nøyaktig hvor han bodde han som kom å hentet den. Det satt mini Vbar på min da jeg kjøpte den, og jeg behøvde i prinsipp bare kalibrere radioen så var alt oppsett spot on fra forrige eier. Men jeg solgte den videre uten Vbar. Får du feil verdier som du sier så er det vel helst bare linke lengder som ikke er optimale. Eventuelt at du bruker målemetoder som gjør at du kommer ut feil.
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #4
        Hjelp til Compass Atom 500

        Skjønner ikke helt hva jeg gjør galt når jeg får så stor forskjell på + og - pitch.
        Servoene er 90grader.
        Swash plata rett.
        0 pitch i bladene.

        Startet ny modell på dx7.
        Swash type: 1servo

        Enda blir det så stor forskjell...


        Veit du om linkene var satt opp etter manualen til atom500?
        Last edited by thomas.kjolstad; 16-03-13, 09:33.

        Comment


        • #5
          enten vbar satt opp feil, eller servohorn sitter for langt den ene veien, dvs ikke 90 , forutsatt at geometrien stemmer, er begge sider lik grader? dvs swashen level?

          Comment


          • #6
            Hjelp til Compass Atom 500

            Se over, oppdaterte innlegget.

            Bruker pitch måler for å måle bladene

            Comment


            • #7
              Hjelp til Compass Atom 500

              Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1363441787.126753.jpg
Views:	1
Size:	44.8 KB
ID:	598932

              Da er atom500en i lufta igjen.
              Fikk justert alt riktig. Det ble en ørliten forskjell på + og - pitch men det gjør ikke så mye. Synes reima bråket litt, det er kanskje vanlig? Hvordan strammer/sjekker jeg den?

              Comment


              • #8
                Hei, jeg er også interessert i hva som er det "rette" å gjøre når en har mer positiv enn negativ pitch (eller motsatt).

                Det jeg gjør er enten å endre endpoints på radioen når det er lite som skiller. Eller som i tilfellet over hvor det er mer positiv enn negativ, senke swashplaten ved å skru ned linkene fra servo til swash, så øke lengden på linkene fra swash til bladegrippene tilsvarende, slik at jeg fortsatt har 0 grader ved midtstikke. Siden du hadde 12 positiv og 9 negativ (12+9=21) må du øke collective travel i VBar oppsettet etterpå for å få 12 grader begge veier. Dette fungerer for meg men hva som egentlig er det rette er jeg usikker på..Fint om noen kan fortelle hva som er det riktige og om det jeg gjør er fullstendig galt. Vil i grunn tro at så lenge helikopteret flyr fint så spiller det ingen om en bruker den ene eller andre metoden??

                Spiff
                TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

                Spektrum DX18

                Youtube:
                http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA

                Comment


                • #9
                  +12 og -9 det var mye , mår justera dina linker
                  Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                  Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                  HD 500 Cell : brain2

                  DX9

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ragge1 View Post
                    +12 og -9 det var mye , mår justera dina linker
                    Har gjort det, nå er det +12 og -11 eller noe. ganske bra!

                    Collective havnet jeg på 95 og cyclic på 85.

                    Dette er i boks.

                    Noen som kan svare meg på det med reima? hvordan justeres den hvordan sjekker jeg om den er stram nok??
                    Synes den bråker veldig i reima og i hoveddrevet, er dette normalt. synes den bråker mere en trex600en min med torque tube.
                    Kanskje det er riktig?

                    Oppdaget også at hoveddrevet har en slark 1-2mm opp og ned på main shaft. er dette normalt. Kanskje derfor den bråker litt ekstra?
                    Last edited by thomas.kjolstad; 16-03-13, 16:57.

                    Comment


                    • #11
                      Atom500 er ganske stille så det må være noe feil. Hvor stram er reima? Du presser denne ned bak ved tannhjulet på halen og skal kunne klare å presse ned noen mm uten problem. På min 6HV var reima så slakk at nå jeg trykte denne ned tok den borti reima på undersiden. Mange mente dette var hysterisk gale, men fløy slik sikkert 500 turer uten problem.. Det værste som kan skje er om den er for stram. Du strammer ved å løsne bommen og dra den bakover og strammer den igjen. Enten på halekassa eller inne ved kassa på ramma.

                      Comment


                      • #12
                        Hjelp til Compass Atom 500

                        Takker for info.

                        Da tipper jeg den er litt slakk, kan presse den nesten sammen.

                        Hva med slarken på hoved drevet. Kan bevege det 1-2mm opp og ned.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by thomas.kjolstad View Post
                          Hva med slarken på hoved drevet. Kan bevege det 1-2mm opp og ned.
                          Sitert fra manualen side 7:
                          "Lift the Main Shaft Collar upwards and
                          secure to the Main Shaft by slightly
                          tighten the Lock Screw. It is necessary
                          to align the Lock Screw through the
                          hole in the side of the Main Frame.
                          While securing the Lock Screw, make
                          sure that you are pushing down on the
                          Main Shaft so that there will be no
                          up/down play in the Main Shaft once
                          the collar is secured.
                          "
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #14
                            Kanskje dårlig til å forklare meg, men jeg mener ikke hele main shaften som det er slark i.
                            Problemet ligger immellom Main Gear og Auto Gear (eller hva det heter, det drevet reima sitter på)
                            Den er satt sammen av hoved drevet med enveislageret. på hver side av lageret sitter det to hjullagere.
                            gjennom enveislageret tres den stangen som holder alt på plass... som igjen sikres av den nedre jesusbolten.

                            På den stangen som går gjennom enveis lageret ligger main gear (hoveddrevet) å vandrer 1-2mm.
                            Hvis jeg legger en skive mellom kulelageret og Autodrevet forsvinner slarken.
                            Spørsmålet er jo om denne slarken skal være eller ikke?
                            Se bildene...

                            Click image for larger version

Name:	main gear1 atom500.jpg
Views:	1
Size:	78.6 KB
ID:	598990Click image for larger version

Name:	main gear atom500.jpg
Views:	1
Size:	81.2 KB
ID:	598991

                            Comment


                            • #15
                              skru lite løs den Mast Collar under top lager så trykk hela main shaft ner til det er ingen slakk så skru fast du Mast Collar , husk locktight
                              Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                              Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                              HD 500 Cell : brain2

                              DX9

                              Comment

                              Working...
                              X