Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til Compass Atom 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Dette var ikke lett å forklare her,
    Prøver igjen.
    Det er ikke main shaften som har slark. Den er strammet og sitter dønn der den skal.

    MEN, når dette er gjort blir det en liten slark mellom main gear og reim hjulet. Reimhjulet sitter fast med den nederste jesusbolten mens main gear sitter under og vandrer 1-2mm opp og ned. slik jeg viste på det første bilde.

    Comment


    • #17
      dataha1 burde si noe her.. han flyr jo sånn hele tia

      Comment


      • #18
        manual sidan 7
        menar denna , detta løssa den lite så trykker du hela shaft ner till ingen slakk så skrue den fast

        Lift the Main Shaft Collar upwards and
        secure to the Main Shaft by slightly
        tighten the Lock Screw. It is necessary
        to align the Lock Screw through the
        hole in the side of the Main Frame.
        While securing the Lock Screw, make
        sure that you are pushing down on the
        Main Shaft so that there will be no
        up/down play in the Main Shaft once
        the collar is secured.
        Goblin 700 : vbar 5,3 pro
        Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

        HD 500 Cell : brain2

        DX9

        Comment


        • #19
          Hjelp til Compass Atom 500

          Ja ja ja... Veit at hvis jeg løsner den og presser ned mainshaften forsvinner slarken i mainshaften. Det har jeg lest selv og mange her har fortalt meg det.

          MEN, det er ikke det som lager slark.

          Sikkert jeg som er dårlig til å forklare folkens.

          Prøver igjen.
          Si at jeg tar bort maingear fra helikopteret.

          Da sitter jeg igjen med det første bilde. Som inneholder maingear, reimdrevet, enveislager med kulelager og en stag som går igjennom enveislageret.

          Når alt sitter sammen skal hullet i reimdrevet og staget som går gjennom enveislageret "matche" (for der skal jesusbolten til main shaften sitte). Da vil det bli en glippe mellom disse drevene. Som gjør at hoved drevet beveger seg 1-2mm. Var det bedre?

          Comment


          • #20
            Re: Hjelp til Compass Atom 500

            Du må løsne på den collaren og justere mainshaft opp eller ned Hø hø hø.



            Kan du ikke shimme mellom drevene?

            Comment


            • #21
              Originally posted by Trulsen View Post
              Du må løsne på den collaren og justere mainshaft opp eller ned Hø hø hø.



              Kan du ikke shimme mellom drevene?
              HAHA... he he...

              Det er ikke alle ting som like lett å fortelle/forklare via en tråd/melding el.

              Men her Trulsen tror jeg du skjønte hva jeg mente. Det var det jeg spurte om i tråd nr.14.
              Kan jeg legge en skive mellom (shimme) slik at slarken forsvinner. ELLER skal den være slik? Er jo 10 000,- kroners spørsmålet.

              Comment


              • #22
                Re: Hjelp til Compass Atom 500

                Originally posted by thomas.kjolstad View Post
                HAHA... he he...

                Det er ikke alle ting som like lett å fortelle/forklare via en tråd/melding el.

                Men her Trulsen tror jeg du skjønte hva jeg mente. Det var det jeg spurte om i tråd nr.14.
                Kan jeg legge en skive mellom (shimme) slik at slarken forsvinner. ELLER skal den være slik? Er jo 10 000,- kroners spørsmålet.
                Det skal/bør ikke være slik nei. Om du shimmer, blir da autorotasjonsdrevet riktig høyde på i forhold til drevet for halereima? Eller er halereima en del av autodrevet kanskje.. Har ikke studert så nøye hvordan atomen er :-/

                Comment


                • #23
                  Hjelp til Compass Atom 500

                  Det drevet som halereima sitter på sitter fast i main shaften. Den kommer ingen vei.
                  Under den sitter hoveddrevet. Shimmer jeg mellom der blir den tight og fin.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hjelp til Compass Atom 500

                    Originally posted by thomas.kjolstad View Post
                    Det drevet som halereima sitter på sitter fast i main shaften. Den kommer ingen vei.
                    Under den sitter hoveddrevet. Shimmer jeg mellom der blir den tight og fin.
                    Jeg ser iallefall ingen problem med å shimme

                    Comment


                    • #25
                      Hei
                      Jeg har også problemer med mitt Compass 500, dog ikke samme som diskutert tidligere i denne tråden. Mitt problem er med motoren, den har to lager. Det største lageret (det som sitter nærmest akslingen/tannhjul/ledninger) har gnaget seg inn i akslingen på motoren. Dette medfører at jeg har fått mye slark i selve motoren (akslingen har blitt mindre enn hullet på lageret). Alt ser ut til å fungere fint tiltross for mye slark, innbiller meg at det skaper ekstra vibrasjoner og slitasje. Det "mørke" området på akslingen skal ikke være mørkt.

                      Click image for larger version

Name:	2013-05-01 18.12.54.jpg
Views:	1
Size:	19.3 KB
ID:	600265Click image for larger version

Name:	2013-05-01 18.08.44.jpg
Views:	1
Size:	28.0 KB
ID:	600266

                      Spørsmål:
                      Har noen opplevd dette før?
                      Burde jeg starte en egen tråd?
                      Garanti sak?
                      Hvis ikke garanti sak, hvilken mottor bør jeg kjøpe? Orginal Compass motor?

                      Comment


                      • #26

                        Fant reservedeler til den Compass motor OiOi
                        Bare kopier å søk på google så finner du noen tyske butikker.
                        Compass Helicopter Parts - Atom 500E - 08-5016 (Atom 500) C-5016 Motor Shaft & Shell - RCHeliCanada.com

                        Jeg ville vurdert å kjøpe en ny motor hvis du ikke finne bare Motor shaft separat.
                        Tilsvarende den til Align 500MX til bare 12$, Lager og Motor shaft er slitasje forbruk.

                        Electric Motor Parts Helicopters
                        Jeg har litt rar lyd i min Align trex 500 motor også men siden jeg snart skal prøve ut noen HK B-Grade 6S3000mah batterier så blir det sikkert litt mere som lager lyd.
                        Last edited by Pistepirkko; 03-05-13, 02:46.

                        Comment


                        • #27
                          Ja jeg vurderer ny motor, viste ikke man fikk noe særlig med løse deler til motorene. Er original motoren bra/dårlig? noen som har noe sammenliknings grunnlag? og er det flere som har vert borti samme problem eller er det jeg som har vert uheldig?

                          Comment


                          • #28
                            Vil dette være en fornuftig motor til dette helikopteret Scorpion HKIII-4020-1100KV - Scorpion Power System Eller orginal motoren et god atlernativ? Scorpion motoren er vesentlig dyrere enn orginalen.

                            Comment


                            • #29
                              Motorene til Compass er faktisk veldig bra. Mange er faktisk i mine øyner bedre enn Scorpion. Atom500 motoren har også mye futt, men den er jo noen år gammel så har helt sikkert kommet noen alternativ fra Scorpion o.l som muligens er bedre. Har du sjekket Compass Atom forumet på Helifreak?

                              Comment


                              • #30
                                Jeg fant en som hadde puttet inn denne motoren: Scorpion HK-4015-1070KV - Scorpion Power System og han virket fornøyd.

                                FYI: Scorpion 4015-1070 FTW upgrade for my 500 - HeliFreak

                                Kanskje det blir min neste motor. Er det noen i Norge som selger scorpion? eller er nett shopping som gjelder?

                                Comment

                                Working...
                                X