Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har kjøpt meg en Zap!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Enig.

    Vet du hva slags strømtrekk du har ved nøytral collective? Bruker du glassfiberblader?

    Jeg skal prøve å forandre tannhjulene senere. Gidder ikke enda.

    Comment


    • #17
      Originally posted by tahustvedt
      Strømtrekket med nøytral collective på dette turtallet er litt over 5 A. Syns det var mye. Den stiger til over 10 A før collective er halvvegs med det turtallet
      Det hørtes mye ut ja. Min zoom med Hacker B20-15L (kv:3700) og 8-tanns pinion på 3s-lipo og standardblader trekker omkring 5,5A i hover ved 2100rpm.

      Flyr 3D på 2400-2500rpm med gjennomsnittlig strømtrekk på 6-8A.

      Ole André

      Comment


      • #18
        Originally posted by OAK
        Min zoom med Hacker B20-15L (kv:3700) og 8-tanns pinion på 3s-lipo og standardblader trekker omkring 5,5A i hover ved 2100rpm.
        Hvilke ESC bruker du til denne, kan du klare deg med CC10? Siden du ikke er over 10A.

        Hvor får jeg tak i Hacker motorene?

        JAH
        JAH@
        \"Allt som går opp, kommer før eller siden ned igjen!\"
        T-Rex 450XL
        T-Rex 500CF
        Styrker

        Comment


        • #19
          Den trekker en del over 10A ved full belastning (full collective + evt. cyclic) så 10A regulator blir nok for lite. Anbefaler 15-20A minst. Selv bruker jeg Schulze Future 11.30e (30A), men det er jo egentlig litt overkill. Men siden pris og størrelse er omtrent det samme så gikk jeg opp ett hakk for å ha god margin.

          Thorbjørn&Kåre i Norge selger Hacker. Mulig det er andre i Norge som selger det også. Eller så har du f.eks. El-flight i Danmark.

          mvh.
          Ole André

          Comment


          • #20
            Nå har jeg laget enda en motor. Viklet 7 turn denne gangen og når ser det ut til å fungere fint. Jeg kjører 2300 rpm nå og ca 3,9 A (varierer mellom 3,7 og 4,1 A). Strømtrekket stiger ikke kraftig når jeg hever collective. Jeg var over hover-punktet og den var kanskje 5,5 A mens helikopteret sto fast i bakken så det er jo bra.
            Attached Files

            Comment


            • #21
              Jeg fløy i 12 minutter i lunsjen og når jeg landet var motoren varmere enn den på 9 turn, men jeg kunne holde hånda mi rundt den uten problem så den er ikke for varm. Det er veldig bra kraft nå.

              Jeg ladet batteriet opp igjen når jeg kom hjem, og det tok ca 50 minutter ved 1200 mA ladestrøm. Dette er et 1660 mAh batteri, så jeg kan med andre ord fly ganske lenge, spesielt hvis jeg satser på bittelitt lavere turtall.

              Comment


              • #22
                Re: Har kjøpt meg en Zap!

                Originally posted by tahustvedt
                Brukte to Gobrushless 20x5 mm statorer og hus. Jeg brukte 24 4x5x1 mmm N45 magneter i seks magneters oppsett og 9 turn Y. Selv med 6 magnetpoler ble turtallet for lavt så jeg må vikle om. Får bare 2100 rpm på maks turtall og jeg vil vel helst ha ca 2500? Motoren er vel balansert. I første bildet kan man se hvor jeg har lagt i ekstra epoxy og mikroballonger for å balansere huset.
                Har du sølv-loddet sammen husene til GBL?

                6 polt -> to og to magneter (NN SS NN SS...)?

                microballonger? Her har jeg gått glipp av noe.....
                JAH@
                \"Allt som går opp, kommer før eller siden ned igjen!\"
                T-Rex 450XL
                T-Rex 500CF
                Styrker

                Comment


                • #23
                  Jeg loddet de sammen med vanlig loddetinn fordi jeg slipte bort loddetinnet på utsiden først for utseendets skyld, men de løsnet når jeg skulle slipe innsiden, så jeg slipte de individuelt og limte de sammen igjen med tynn cyano (Flash). Motorhusene for 20 mm statorene er litt skrå på innsiden og må derfor slipes litt for at magnetene skal ligge flatt hvis man skal kjøre dobbel. Det gjelder ikke enkel motor for da overlapper ikke magnetene kanten. Magnetene overlapper skjøten her og hjelper til med å holde delene sammen. Magnetene er først limt med litt cyano og deretter med 30 minutt Epoxy blandet med mikroballonger (bittesmp ballonger, lett fyllmasse som også gjør at limet ikke renner).

                  De 24 magnetene er limt sånn:

                  NN SS NN SS NN SS
                  NN SS NN SS NN SS

                  Det bør være ca 80% magnetdekning inni huset. Med 24 magneter får jeg litt mer enn 80%, men det er bedre enn om jeg bare hadde brukt 12 magneter for da hadde magnetdekningen blitt dårlig.

                  Comment


                  • #24
                    Ok... nå har jeg laget en trippel motor. Det var en langt større utfordring enn en dobbel motor. 36 magneter er ikke enkelt å lime i 6-pols konfigurasjon, og det er heller ikke enkelt å lodde sammen tre hus. Den har en 3 mm glassfiberplate i bunn og 20x15 mm stator. Vikletråden er 3 turn med dobbel 0.7 mm tråd i stjerne. Kraftig tråd med andre ord. Desverre blings jeg kraftig når jeg tenkte ut viklingen. Jeg husket feil og viklet alt for het motor, 4 turn stjerne eller 8 turn delta hadde vært det beste tror jeg.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #25
                      Den hete viklingen var helt ekstrem. Jeg har målt kv og det er 7778. ca dobbelt så høyt som det burde være. Da jeg testet motoren uten belastning gikk det som forventet med så høy kv, men lyden va ikke forventet. Ved ca 60000 rpm så endret lyden karakter og gikk fra hyl til pip. Helt sykt. Turtall ved maks throttle var over 85000 rpm og det stemmer bra med den høye kv verdien. Strøm ved maks turtall var ca 5 A. Er det en rekord? Den ble ikke nevneverdig varm.

                      Her er en video av en test. Jeg monterte den på en kraftig pinne for å ta videoen og da bråket den mye mer på grunn av resonans i pinnen. Den er veldig vibrasjonsfri fordi jeg har balansert den så godt jeg kunne når jeg limte magnetene. Jeg brukte hørselvern og vernebriller under testen. Jeg målte turtallet ved å tegne to svarte streker på huset og lyse på det med en lommelykt mens jeg målte.

                      http://www.enrarot.net/videos/zap/zap02.zip


                      Jeg skal vikle den om i kveld, måtte bare ha det på film først. Når du tror den har nådd maks rpm så dobler den likegodt turtallet og vel så det.

                      Comment


                      • #26
                        Noen interressante data om kreftene som virker på de roterende delene:

                        Hastigheten på magnetene er 368.4 km/h (230.25 mph). De 5x4x1 mm store N45 neodymium magnetene veier 0.1502 g hver. det betyr at de trekker med en kraft på 1.39 kg (1.42 N). Magnetene trykkes ut med en G-kraft på 9289 G.

                        Comment


                        • #27
                          Leste det innledende innlegget ditt, og med fare for at du allerede har endret på det - 1600 3S2P batteri? Skinn og bein. Originalbladene må jo møtes på toppen..

                          Jeg har alltid flydd min ZOOM med 3S 1200 10c pakker og den er lett og ekstremt kvikk i alle manøvre. Bruker en Himax 2025-4200 motor. Det er altfor mange som lesser ned ZOOM/Zap med alt for store batterier. Eneste man oppnår er enorm vekt, og så ryker det mer dersom man er så uheldig å gå ned. Selv om man selvsagt aldri skal gå ned...

                          Jeg har hatt ZOOM'en min nå i 1 år og har flydd den enormt MYE. Nydelig chopper, iallefall med mitt oppsett.

                          Bare mine tanker..
                          Anders Hauge

                          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                          www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

                          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                          Byggeblog for Eurosporten
                          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                          Comment


                          • #28
                            Enig, det fly veldig fint.

                            Min veier ca 495 g og det er vel ikke så ille? Batteriet er langt og tynt så det strekker seg frem i nesa og gjrø at jeg ikke trenger nesevekt eller batteribrett for å balansere helikopteret.

                            Jeg har fått et par Align 305 mm treblader for Trex og vil prøve de senere, men nå er det andre ting jeg fokuserer mest på, som for eksempel å få flydd i det hele tatt. Det har vært -15 til -25 grader her hver dag i det siste og jeg orker ikke være ute i sånt vær, dessuten går rotoren supertregt kulda.

                            Jeg skal lage nye mixerarmer for bedre cyclic respons.

                            Comment


                            • #29
                              Den gikk i bakken i dag... hardt! Motoren kuttet mens jeg hovret nose-in ca 3 m over bakken. Begynner å bli skuffet over Castle Creations regulatorer. Jeg har aldri hatt en eneste glitch med denne mottakeren før, og servoene er alltid dønn solide. Cutoff er satt til 9V, current protection er satt til disabled og batterispenningen var 11.25 V etter den 14 minutter lange brått avbrutte flyturen, så det var ikke på grunn av cutoff.

                              Smadra gyrohuset og et par deler i rotoren, ellers ok. Halen kom ut av det med noen bulker i bommen og en manglende tann i et tannhjul bak.

                              Jeg hadde samme problemet med denne tredoble motoren som med den doble. Ved harde manøvre som for eksempel inngangen til loop så jukser motoren og jeg må avbryte med en gang og rett opp. Den jukser bare et øyeblikk men det er irriterende. Jeg kan klatre voldsomt med full collective uten problem, så motoren er ikke svak.
                              Attached Files

                              Comment


                              • #30
                                Jeg snudde tannhjulene til halerotoren i går og flyttet tannhjulet på motoren litt ned. Merket ikke noen forskjell men så flyr jeg ikke så voldsomt enda. Jeg modifiserte også pitch-mekanismen på halerotoren. Det var mye slakk der originalt så jeg monterte enda et kulelager i slideren og fjernet slakken rundt stålpinnen med en tynn krympestrømpe. Kulelageret er 2x6x3 mm og passet perfekt i åpningen. Jeg limte det fast med CA. Det er ingen slakk i hele systemet nå men den jaget like mye for det så jeg satte ned turtallet på rotoren med 2% og da stoppet den å jage og jeg kunne skru opp gyroen igjen.
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X