Unconfigured Ad

Collapse

Problemer - E-Sky Twister

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TH_Trinity
    • Jan 2006
    • 18

Problemer - E-Sky Twister

Hei.

Kjøpt helikopter fra Oslo og fikk det igår. Satt og pugget både ettermiddag, kveld og natt. For å ikke drite meg ut idag... Så jeg ladet LIPo batterier og satt i 8 nye AA batterier og startet opp.

Det jeg har gjort er:

* Sjekket radioppsett

* Ladet batteri.

* Installert batterier og justert sender etter min smak.

* Stillt inn std. innstillinger på 4i1 enheten (gyro gain og mix gain)

Så ga jeg litt og litt forsiktig gass, for å lette for første gang.

Så problemet er at når jeg skal prøve å lette, rister det noe fryktelig! Samtidig som det snurrer rundt sin egen akse. Som om det ikke var nok, så virker det samtidig som om det som helikopteret vil tippe overende til venstre side.

Prøvd på å buke inverter-bryterne på fjernkontrollen min, men til ingen lykke.

Ps. Nybegynner.

Hjelp?
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

for det første så bør du skru fast bladene så hardt at de er litt treige å vri fram og tilbake og sette de så rett ut som mulig. det er sansynligvis årskaen til ristingen. at det legger seg litt til venstre når du skal lette er vel normalt. har selv kjøpt en dragonfly for en liten stund siden og fant ut at det beste var faktisk å gi på litt brått for å få det 20cm opp i lufta og så slakke av litt igjen for å holde det der. Veldig vanskelig å bare gi på sakte slik at det løfter deg pent. når du står bak heliet og kikker på swashplata. skal den legge seg over til venstre når du drar høyre stikka til venstre og framover når du skyver den fram. gi litt gass slik at rotoren får litt fart. så skal nesa på heliet svinge til venstre hvis du drar vensterstikka til venstre og motsatt. da er det rett satt opp. så må du bruke trimme knappene på senderen for å få justert det slik at det flyr rett.

Håper dette hjalp litt i hvertfall
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

For det første FP eller CP?

Jeg gjetter FP siden det rister og jeg gjetter på at du ikke har sørget for at bladene er helt på linje med hverandre, er de ikke det så danser det jenka.

Ville vippe mot venstre er normalt for det er den veien halemotoren vil drive det. Du må holde i mot med litt høyre på høyre stikke til det kommer i lufta (bruk treningsunderstell bruk treningsunderstell bruk treningsunderstell bruk treningsunderstell bruk treningsunderstell bruk treningsunderstell )

Snurring skal la seg stoppe ved å gi trim på rorkanalen, det vil si den nedenfor venstre stikke. Eller bare gi litt stikke.

Om det ikke er nok er ikke din justering av prop og gain som den burde være.

Siden du er litt ute og sykler med reversering så kanskje du bør sjekke at alt nå virker som det skal.

Høyre stikke først, legg den fremover og se at swash tilter fremover.
      legg den til høyre og se at swash tilter høyre og tvert om .

Venstre stikke, gi gass så rotoren så vidt snurrer. Legg så stikka til høyre, da skal halerotoren begynne å spinne og heliet dreier med klokka. Stikke venstre og halerotoren stopper.

Også, simulator simulator simulator simulator simulator simulator simulator så prøve igjen

Bare prøve igjen med en gang = koster penger

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

her var vi vist ivrige begge
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        + diverse små ting

Comment

• TH_Trinity
          • Jan 2006
          • 18

Re:

Modellen er jeg usikker på siden det ikke står noenting på pakka eller i bruksanvisning.

Rotorbladene er ganske stramme ja, må holde igjen for å få det ut. Er satt på linje med hverandre.

Det å gi på litt skal vise seg vanskelig, fordi jeg her bare (faktisk krabbet rundet på knærene og målt ) 4 km2 å fly på! (eneste stedet inne hvor det ikke er teppe. )

Det er vått og blåser ute, ellers så skulle jeg gitt et lite forsøk.

Comment

• TH_Trinity
            • Jan 2006
            • 18

Nye spm.

Nå over på 2 nye spørsmål.

1. Jeg har ikke simulator. Eneste jeg har er FMS. Der er det bare fly.

2. Det er en trainer-utgang på fjernkontrollen min, og den er av slaget DIN-Kontakt. Det har ikke jeg på pc`n min. Hvordan skal jeg få koblet den til?

Comment

• galmania
              • Jul 2005
              • 604

For det første er det ikke bare fly på fms, det er helikoptre å, last ned en nyere versjon. Og hvis du har 4 km2 i inneareal å fly på så er jeg missunnelig. hehe
              Geir Amund Lindberget

Comment

• TH_Trinity
                • Jan 2006
                • 18

Har et større område, men der satt halerotoren seg fast pga. teppet. Dårlig idè.

Jeg har den nyeste versjonen, men der starter den med et fly som tar av.

Comment

• galmania
                  • Jul 2005
                  • 604

Og hvis du da tar pila opp til toppen av skjermen så kommer det fram en meny, og under model, kan du velge forskjellige fly og helikoptre. Husk også å kalibrere senderen riktig i programmet.
                  Geir Amund Lindberget

Comment

• murius
                    • Dec 2005
                    • 113

problemer

kjenner meg igjen i alle dine utfordringer. helli er uansett noe rare greier inntil du får litt trening. Håper du ikke forventer at det skal lette
                    at du hovrer med en gang. Da er du i så måte unik. Det er endel barrierer du skal igjennom først. Når man skal lette et helli så oppfører det seg på bakken som man ikke forventer, det vil snurre litt inntil halerotor har nok fart til å kompensere for torq fra hovedrotor. Da må du holde igjen med litt ror, eller gi forsiktig gass til farten er stor nok.
                    Husk også at det er tuppen foran på hellien du skal styre, ikke hale. når du svinger venstre skal nesa på hellien svinge venstre, men hale da til høyre. Se hele tiden på nesa til hellien.
                    Nok gass som tildligere svar er essensiellt or å lette hellien uten at det tipper over, Dette grunnet ground effect. Dette vil si at luft trykket fra hellien vil presse seg ned under hellien å skape turbulens. Du kan sammenligne det med at du ballanserer helleiet på en ball. De første 20 cm er leie å balansere på, og hellien vil drifte til en side. Trikset er å gi nok gass, MEN det forutsetter at du kan fly.. når det er i luften så vil det automatisk søke minste motstands vei. Men dette må du ballansere for med stikkene. Vanskelig ja.. umulig nei.
                    Du vil sikkert tenke at dette er helt sinnsykt vannskelig, men trening på sim og treningsunderstell vil hjelpe deg.
                    Er du HELT færsk, vil jeg annbefale deg å trene på sim før du forsøker å lette. Ellers blir det bare kræsj. I o m at du kun har noen få m2 å trene på vil hellien drifte i alle retninger uansett. Dette er pga bevegelser i lufta som hellien skaper. For å unngå dette må du enda høyere.. å da bør du nesten beherske det først.
                    lykke til skal du ha.. Når du får kontroll på hale og du hovrer i noen sekunder mer hver gang er det en deilig følelse..
                    bladene bør ikke være for stramme, det resulterer i at de knuser dersom du er borti noe, samt at rotor turtallet ditt må opp i veldig høy hastighet før de retter seg av g kreftene, de må ikke være for løse heller, da kan de klappe sammen dersom du slakker gass litt for raskt. Passe stramt, men fullt bevegelige..
                    Last edited by murius; 11-01-06, 20:46.
                    3 raptor 50 os50h
                    2 tz 50 os50h
                    4 elktro 3d twister cp2
                    trainer cessna 52 firetakt
                    ++
                    ++

Comment

• TH_Trinity
                      • Jan 2006
                      • 18

Hehe. Har opplevd slikt en gang før. Så jeg forventer ingenting. Det kommer med tiden. Det med å koble til radioen min til trainer, skal vise seg å være litt problematisk. Jeg kan tilkoble ledingen bak i radioen, men ikke i pc`n... Grunnen? Jo, få dataleverandører har montert en 4 pins DIN port i pc`n. Sett på denne: USB Interface og denne: DIN adapter men finnes det flere adaptere?

Og ja... Jeg leter fortsatt etter større plass å fly på.

Hvor lite vind må det være ute for at jeg skal klare å fly det?
                      Last edited by TH_Trinity; 13-01-06, 06:51.

Comment

• TH_Trinity
                        • Jan 2006
                        • 18

Dropp den første. Han lager ikke kabel til slike radioer som jeg har.

Men er dette den jeg skal ha? Simulatorkabel til pc

Virker som folk ikke hadde mer å si på denne saken

Comment

• tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

Er ikke helt sikker på hvordan plugg du har på radioen din. hvis du kjøpte det fra en forhandler så pleier de ha passende kabel. hvis ikke så legg ut ett bilde av pluggen. det er sansyneligvis enten en din plugg eller en slik som sitter på tastatur/mus på pc en ligner litt på din men er mye mindre. Hvis det er e-sky radio så er det mulig www.elefun.net har passende kabel.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

Frsky taranis 9+
                          + diverse små ting

Comment

• galmania
                            • Jul 2005
                            • 604

http://www.brapris.no/index.php?main...roducts_id=183 Bedre å bare kjøpe en sånn da... Jeg kjøpte en sånn kabel der, og den virka ikke med 6 kanaleren.
                            Geir Amund Lindberget

Comment

• TH_Trinity
                              • Jan 2006
                              • 18

Jeg har ikke en slik ps/2 plugg til radioen. Det er en 4 pins DIN plugg.

På radioen min har jeg 4 kanaler, ikke 6.

Bilder kommer når jeg har ladet opp batteriene til kameraet.

Comment

Working...