Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ren galskap - på sett og vis - i andres øyne....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Bare moro å bruke penger på det man synes er gøy og det man har råd til - det er opp til hver og en å finne ut. Det viktigste er som sagt tidligere her at man har det moro - det gir livskvalitet. Jeg kan allikevel ikke fri meg oppfatningen at enkelte på stripa ikke har det det minste moro hvis ikke de til enhver tid har det største og det dyreste flyet eller heli`n, sender m.m.. Virker ofte som om akkurat det er viktigere enn å ha det moro i lufta og være sosial med andre på stripa. Glad jeg kan ha det rågøy med de flya jeg har, og miljøet i klubben(e). Var ikke meningen å avspore, men den ene tanken tok den andre. God jul!
    Geir


    3D plane - 1D brain

    Comment


    • #17
      Originally posted by Sniper
      Bare moro å bruke penger på det man synes er gøy og det man har råd til - det er opp til hver og en å finne ut.
      Det var var nettopp hele bakgrunnen for å sette opp regnesktykket, for min egen del. Å dele regnestykker med andre var for å høre om også andre hadde de samme erfaringer.
      Erfaringene med mitt første heli, 450 SE, er at det hadde en startkostnad, og en god del og større del, etterfølgende kostnader, noen viktige og noen mindre viktige. F.eks. etter kjøp av den første laderen, gikk fort opp for meg at det å vente på at ett og ett batteri skulle bli ferdigladet gikk for tregt for meg. Derfor bruker jeg 2 stk og derfor har jeg bestillt 2 stk også for kommende maskin. Tålmodigheten vil neppe være noe større med en 600.
      Reservedeler ble fort nødvendige til SE'en, byttet til annen type servoer pga. stippede gear ved hvert eneste krasj, carbonbom som holder bedre ved krasj, etc.etc. Det finnes mange eksempler på forbedringer. Og, litt bling i tillegg. (Muligens er jeg som kråka og liker alt som blinker).
      I tillegg er jeg nysgjerrig og en E-logger ville fortelle meg noe om rpm's, amp's og temp's.

      Før regnestykket hadde jeg "been lurking around" (bruker utrykket fordi jeg synes det er en god beskrivelse) på ulike forum ang. 600'en, før jeg bestemte meg for å se på hva det å gå for en 600 faktisk ville bety for lommeboka og om jeg ville føle meg bekvem med det. Det er min måte å gjøre dette på og i mitt hode blir det hele ikke noe billigere ved å lukke øynene for deler av kostnadsbildet. Og viktig å presisere, hvis noen skulle ha fått oppfatningen av noe annet, at det at jeg velger å bruke såpass mye penger på en av mine hobbyer, betyr helt klart at jeg må forsake/gi avkall på andre ting&tang, som noen andre sikkert velger å prioritere for å å få den livskvaliteten de ønsker.

      Men alt dette er sikkert velkjente momenter for dere som har drevet med denne hobbyen en stund. Eller?

      Resultatet av regnestykket er jo beskrevet tidligere, dvs. det har blitt kjøp.

      S

      Comment


      • #18
        Enhver er vel sin egen lykkes smed....og at man bruker så mye eller lite penger, alt etter øyet som ser, er helt ok!

        Uansett hobby, så er vel det viktigste at man kan forsvare den ovenfor seg selv og de nærmeste hva økonomi angår...og i beste fall kanskje engasjere familien til en viss grad også!

        Jeg tok opp igjen denne hobbyen for under ett år siden,og startet på scratch mtp utstyr.
        Det har etterhvert blitt to Raptorer, fire depron/isopor fly to t-rex se'r og ett par radiostyringer.....samt alt dilldall man trenger i tillegg. Samboern har full oversikt heldigvis, og så langt har hun ikke klaget!
        Men å sette meg ned å regne på hva "selskapet" har kostet tror jeg nesten jeg venter med .... ihvertfall en liten stund til! Jeg nøyer meg med å si at:

        "jeg har kompiser som fortsatt går på byen hver helg.....og de sitter på en eller annen uteplass og kaster penger ut av vinduet (i mine øyne) ..... for så å våkne dagen etter, i beste fall med en lett "hangover", og i verste fall med en helvetes "hangover" ved siden av ett eller annet troll....mens jeg koser meg på stripa med isopor og karbonblader!"
        Anders Bruneberg
        Raufoss

        Comment


        • #19
          Et viktig argument for meg når jeg gikk til anskaffelse av min 600, og da også med at jeg gikk for "aftermarket" oppsett var at jeg ikke ville vokse fra maskinen med det første. Å gjøre skikkelige investeringer fra første stund, mener jeg gjør stort utslag på økonomien i senere tid.

          Neste "naturlige" steg for meg etter en .50-modell, må være en .90, men det blir vel ikke akkurat med det første...

          Comment


          • #20
            Så lenge hobbyen ikke ender med at el-verket tar strømmen pga. ubetalte strømregninger så er det vel ett fett hva en velger å bruke penger på. Tror ikke de fleste av oss skal ha så dårlig samvittighet. Kjenner folk som bruker 5 og 6 siffrede beløp på stereoanlegg, data, biler, båter, mc, festing og andre ting vi strengt tatt ikke må ha for å eksistere.

            Tror f.eks totale årsutgifter på å eie/drifte en R-sykkel eller tilsvarende langt overgår det en stor prosentandel av oss bruker på denne hobbyen ila. et år.

            Livskvalitet trengs ikke forsvares.
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #21
              Slutter meg til Holger. Når det gjelder fritidssysler som modelflyging-barbesøk-
              bil/båt etc, så handler det om prioritering. Hvis man omregner et fly eller
              helikopter i barbesøk, blir det ikke så ille i forhold.

              Karl H.
              Karl Hans Glommen.
              Mjøsa Modellflyklubb

              Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

              Comment

              Working...
              X