Unconfigured Ad

Collapse

Padlerens funksjon?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ørnen
    • Apr 2006
    • 6

Padlerens funksjon?

Sitter og lurer litt noe som mange nok vil mene er elementært, men jeg spør likevel:

Hva er egentlig padlerens funksjon? Er det den som manøvrerer helikopteret eller skal den kun innvirke på rotorbladene slik at de to bladene får forskjellig pitch og dermed forskjellig løft?

Dersom man ser på en roterende rotor er det da slik at når planet som padlene beveger seg i er tippet sideveis så vil helikopteret bevege seg fremover/bakover? Det jeg lurer på er om "effekten" av padlerene forskyves/dreies 90 grader i rotasjonsretningen (vanskelig å forklare seg om dette synes jeg).

Håper på oppklarende svar
  • flarssen
    • Jan 2005
    • 1842

Paddlene virker som en forsterker ala bremseservoen på en bil. Ved bruk av cyclic pitch er det pitchen på paddlene som endres. Når disse da tiltes p.g.a. dette innvirker de på pichen på hovedrotorbladene slik at hovedrotoren gir mere løft ett sted, som p.g.a. gyroeffekten på hovedrotoren vil være 90 grader på den retningen man beveger stikka.
    Fred Larssen

Comment

• Ørnen
      • Apr 2006
      • 6

Originally posted by flarssen
      .....slik at hovedrotoren gir mere løft ett sted, som p.g.a. gyroeffekten på hovedrotoren vil være 90 grader på den retningen man beveger stikka.
      Denne forstod jeg ikke.

Takker for svar. Da var jeg tydeligvis inne på noe.

Comment

• flarssen
        • Jan 2005
        • 1842

Dersom swashplata tippes forover vil padlene ha høyest pitch når de er på høyre side. P.g.a. gyroeffekten vil paddelplanet da bikke forover, og ikke til venstre. Når padlene går ned foran og opp bak vil rotorbladene ha høyest pitch når de er på høyre side. På samme måte som for padlene, vil rotordisken bikke forover og ikke mot venstre. Det er altså mer enn en gyro på et helikopter
        Fred Larssen

Comment

• torgeir
          • Oct 2003
          • 398

Jeg driver å setter opp min første raptor...
          Med tilt, mener du da at padlene vrir seg og ikke at hele paddlestangen vipper? Hvis det ikke er meningen at paddlestangen skal vippe kan grunnen til at den vipper være trege linker?

edit: fikk svar i en annen tråd: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=10394
          Last edited by torgeir; 06-01-07, 19:57.
          Torgeir K. Haugstad

Comment

• Ørnen
            • Apr 2006
            • 6

Takker for mange gode svar. Nå skal jeg sette meg ned med helikopteret og studere nøye. Mye artigere når man skjønner hva som virkelig skjer med maskinen.

Blir det slik at helikopteret beveger seg i den retning som swashplaten er tiltet, eller er det avhengig av om det er leading edge- eller trailing edge control for pitchen?

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Heliet beveger seg den veien swashplaten tilter. så hvis du gir stikke til høyre skal swashen tilte til høyre osv.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• Tom Erik
                • Feb 2004
                • 1601

Originally posted by tyor
                Heliet beveger seg den veien swashplaten tilter. så hvis du gir stikke til høyre skal swashen tilte til høyre osv.
                Riktig, bortsett fra på helikopter med Schluters patenterte "System 88" som man finner på de større Robbe helikopterene (Futura SE, Nova, Millennium og Quatro) Der er swashplata rotert 45 grader slik at den beveger seg på skrå i forhold til normalt. Forøvrig er dette System 88 en orgi i geometri og mekanikk! Og det fungerer meget godt i praksis!

Hilsen en Schluter-fan!
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

Comment

• Minibønna
                  *****istrator
                  • Oct 2005
                  • 390

Hmm, her er det god grunn til å bli forvirra!
                  Tor Henrik Hernes

Comment

• gjo
                    • Dec 2005
                    • 26

Anbefaler mange av de som lurer, til å lese artikkelen på www.f3c.no, som omhandler oppsett av rotorhode. Den omhandler også noen av disse tingene, og kan være forklarende. Jeg anbefaler alle å fortsette å lese / svare på forumet også, da det er en interesant diskusjon.

Jone

Comment

• flarssen
                      • Jan 2005
                      • 1842

Er det noen som kan forklare hvordan flybaren kan få rotoren til å tilte mot vinden?
                      Fred Larssen

Comment

• flarssen
                        • Jan 2005
                        • 1842

Takk for forklaringa. Tror jeg skjønte det selv uten å ha heliet foran meg.
                        Fred Larssen

Comment

Working...