Når er det strengt tatt nødvendig å bruke denne instillingen? Gjør ikke gyroen mesteparten av jobben hvis forsterkningen satt på? Noen som bruker denne og kan si meg hva slags tall de bruker?
Unconfigured Ad
Collapse
Når bruker dere RVMX?
Collapse
X
-
Revo mix
Dette er noe man brukte før da man ikke hadde heading hold og like bra gyroer som i dag. Det den gjør er og gi et progressivt haleutslag, som skal motvirke vridningen man får ved forandring av turtall. På dagens gyroer skal det ikke brukes.-Futaba 14 MZ
-2 JR Sylphide 90 med Funtech Staysee kropper
-Robbe Futura Nova
-Robbe Futura Contest
-Schlüter Champion
-Schlüter Mini Boy
-Schlüter DS22
-Century Ninja ProMaster
-TSK Mystar 46
-X-Cell 40
-Ikarus Piccolo
-ZN Line Synergy
-BVM Aggressor
-Cheveron 60 på flotører
-Yoshioka Model Factory Viking 40
-Donut models Nexus
-noen biler og båter -
RVMX, eller Revolution mix, er en throttle -> rudder-mix som ikke benyttes med dagens heading hold-gyroer. Den brukes på eldre/mekaniske gyroer, slik at halen skal kompensere for økt moment når du gir throttle (ved oppstart/spin-up o.l.).
Dagens HH-gyroer kompenserer for dette fra før, og for at du ikke skal få drifting på halen eller ikke-planlagte piruetter, skal(!) revo mix være slått av.
...og siden jeg ikke har holdt på så lenge med denne hobbyen, har jeg heller ingen erfaring med hvilke verdier som skal benyttes.Last edited by Whz; 18-02-07, 19:54.-//\_____________
// Steinar Forshaug
/ 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
www.mikronor.no
Phoenix RC Club . AKMHK . OHKComment
-
Det er bra. Tenkte det samme jeg også. Kjører i Normal mode da, men har en nok forsterkning holder den seg rett når jeg gir gass, eller går ned. Noen annet ble det når jeg senket forsterkningen. Da svingte halen når jeg ga gass..og kunne sikkert brukt RvMx da...Comment
-
Originally posted by olecNei, liker ikke hh modus. Hvofor står den mer i ro da?
Normal mode:
I normal-mode så fungerer gyroen som en regulator. Den registrerer rotasjon og kompenserer i henhold til gain-settingen. Altså når du øker pitch/gass så vil modellen rotere grunnet det økte momentet. Da vil gyroen prøve å motvirke, men den vet ikke hvor mye. Her må du inn med throttle til rudder mix for å morvirke rotasjonen. Fordelen med "normal"-mode er at halen alltid vil henge etter helikopteret i feks en sving eller rolling circle. Ulempen er altså at gyroen ikke vet hvor mye som skal kompenseres.
HeadLock
I AVSC, eller HeadHold/HeadLock som andre kaller det, så detekterer gyroen hvor mange grader pr. tidsenhet du har bedt den om å rotere og gjør sitt beste for å opprettholde denne rotasjonshastigheten. Når du feks. gir beskjed om at helikopteret skal rotere 100 grader pr. sekund, så vil gyroen gi denne rotasjonenshastigheten helt uavhengig av vind eller andre ytre påvirkninger. Eller om du ikke har gitt beskjed om å rotere så vil alltid gyroen holde nesa den riktig veien uansett hvor mye du leker med pitch eller hvordan vinden blåser. Altså vet en korrekt oppsatt gyro i HealLock hvor mye den skal kompensere til enhver tid.
Husk at selv om du flyr i headlock-mode så MÅ modellen settes opp mekanisk korrekt slik at den står helt stabilt i hover i normal-mode FØR du bytter til HeadLock!Comment
-
hallo. Skjønte ikke helt den leksa der. Den vet jo hvor mye som skal kompenseres for i normal mode. Ellers hadde jo den ikke klart å holde seg rolig. Det at den roterer når du gir gass forsvinner når forsterkningen øker... men da har du en kraftig forsterkning. Tror du blander litt der... da mener jeg heller det er bedre å senke forsterkningen og heller bruke RVMX... men at den skal holde seg mer i ro med HH enn normal tror jeg ikke. HH modus har jeg forstått slik at du stiller et utslag på halen...og der holder den seg. Regulerer rundt dette punktet...evt.. kan du sette den til å rotere X ant grader pr sek... i normal modus må du holde stikka i dette punktet.
Men greit nok. Mener sikkert det samme. Det som er viktigst for meg å vite er at det er vanlig å senke forsterkningen og heller legge til litt rudde trottle mix for å ordne momentøkning ved take off. Prøvde med høy forsterkning. Det forsvant da, men halen blir så skjelven.Last edited by olec; 19-02-07, 12:17.Comment
-
Hvis du står og hovrer i normal modus og begynner å fly til siden så vil helikopteret svinge nesa i flyrettningen etterhvert. men hvis du har den i HH så kan du fly full pinne rett til siden eller bakover for den saks skyld uten at helikopteret vrir seg. Det er fordi at HH så står halen der du setter den. i forhold til kompass retningen for å prøve å forklare det enkelt. Det gjør at hvis du flyr fremover og skal svinge så MÅ du bruke halestikka hvis du er i HH modus for å få halen rundt. mens i normal så kan du faktisk fly som med ett fly nesten hvis du har litt god fart. Og gi litt ballanseror også høyderor.
Et forsøk fra meg til å forklare det litt enklere.
Når halen skjelver eller logrer fra side til side så har du for mye forsterkning.Comment
-
Originally posted by olecDen vet jo hvor mye som skal kompenseres for i normal mode. Ellers hadde jo den ikke klart å holde seg rolig.
Siden HH moduset måler vinkelforarandring pr. tidsenhet så er det mye enklere for å få halen til å stå korrekt, da den vet hvor mye den skal kompensere. Prøv følgende: sett gyroen i HH: merk deg hvor halebladene står. Roter så helikopteret 20-30 grader. Da ser du at haleservoen gradvis øker utslaget. Roter så helikopteret tilbake til utgangspunketet og du vil se at haleservoen gradivis minker utslaget helt til helikopteret står akkurat der du begynte. Gjør så det samme i normal-mode og du vil raskt forstå at HH gir deg helt andre, og bedre, egenskaper!Comment
-
Husk: Hvis du har planer om å fly med halen først, er HH et must. I normalmodus vil alltid heliet søke seg mot fartsretningen med nesen først, dvs. at flyr du med halen først vil heliet plutselig og brutalt ta en halv piruett til nesen er i front.
Mitt første heli vraka jeg for godt pga. at gyro sto i normal i stedet for HH da jeg skulle ta en baklengs loop....-//\_____________
// Steinar Forshaug
/ 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
www.mikronor.no
Phoenix RC Club . AKMHK . OHKComment
-
JA, det kan eg tenke meg. Har nett vært ute å testet. Syns begge instillingene har artige egenskaper, men la oss konse litt om HH og forsterkning. Prøvde med 70% forsterkning. Var ikke lett å få halen til å slå i ro da. Enten gikk den til høyre eller venstre... 30% var bra. Da stod den faktisk helt i ro. Noe tips her?.. Blir 0% forsterkning nett som Normal mode?Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment