Unconfigured Ad

Collapse

Flybarless T-REX 500 og 700

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tiger'n
    • Dec 2006
    • 112

Flybarless T-REX 500 og 700

Holder på å bygge en ny 500ESP som skal bli flybarless med Mikado mini V-Bar og Microheli hode. Ser i instruksjonsboken til V-baren at det kreves en kraftig BEC fordi strømtrekket blir min 50% høyere enn med mekanisk flybar, dette betyr vel at den orginale bec'en blir for dårlig?

Det samme gjelder 700'n der jeg monterer std Mikado V-bar og "EDN-1127 Complete Flybarless Head" http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=14078&i=152&

Hvilke typer bec benytter dere på 500 og 700 i kombinasjon med V-bar?
    T-REX 500 ESP Mikado mini V-bar * T-REX 700N Mikado V-bar * T-REX 700N * T-REX 600 CF "Airwolf"
    JR DSX9
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

I Protosen min har jeg en Kontronik Jive med innebygget BEC på 5A, mens 600 min har uregulert 2SLiPo.... Begge har tørste servoer, og ingen av de har kuttet.
    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Tiger'n
      • Dec 2006
      • 112

T-REX 700
      Når det gjelder 700'n så satser jeg på det trygge med en Fromeco Arizona Regulator, denne kan levere opptil 15A til servoene og 1,5A til gyroen. http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=3864&i=32

T-REX 500
      Håper å kunne benytte den orginale esc'en i 500'n, dersom det holder med 5A bec så tror jeg at jeg prøver denne fra CastleCreations, tåler 10a peak og kan ta intil 6 cellers lipo på inngang. http://www.4x4rc.no/ds_product_info.php?products_id=261

Har montert Microheli hode ihht tegningen men det som forunderer litt er at når man skal ha positiv pitch så må swashplaten gå ned, dette er vel forsåvidt greit men er jo litt uvant. Pleier dere å ha det på denne måten eller er det fornuftig å snu mekanikken slik at swashplaten går opp?
      Attached Files
      T-REX 500 ESP Mikado mini V-bar * T-REX 700N Mikado V-bar * T-REX 700N * T-REX 600 CF "Airwolf"
      JR DSX9

Comment

• ehaga
        • Feb 2005
        • 1173

Hei,

Jeg bygget om min Hirobo Evo 90. Jeg kjører SCP regulator og hadde montert inn en Fromeco amp måler. Det som overrasket meg var jeg brukt dobbelt så mye størm pr. tur med V-bar sammenlignet med før jeg bygget om.

Jeg har i grunnen konkludert med at servoene har mer å gjøre siden det er en gyro som kontrollerer alle cyclic servoene. Jeg har nok fått størmtrekket ned etter dette fordi jeg hadde litt for høye verdier i V-bar.
        - Erik -

------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Tiger'n
          • Dec 2006
          • 112

Da er 500'n ferdig bygget, fikk CastleCreations bec'en i posten i dag så da var alt på plass.
          Rakk så vidt å fly en trimflight og en liten ekstra runde før det ble mørkt. Kjentes veldig stabil ut men hadde blant annet alt for lav pirorate, får håpe det ikke regner hele dagen i morgen så det blir mulighet for mere testing.

Skal vel ikke si så mye om hvordan det fungerer enda, men montering og innjustering har så langt vært veldig greit og det er jo ingen tvil om at ting blir veldig rydding med Mini V-baren.
          Satte forøvrig på 2 spectrum satellitt mottakere, den ene på halebommen og den andre på plata under halebommen.
          Attached Files
          JR DSX9

Comment

• Dr.Phil
            • Jul 2004
            • 322

Grattis Tigern
            Ser lekker ut

På 700n, skal du kjøre swashdriver og armer som følger med RJX hode?
            RJX hode er forresten knallbra, men linkene i settet mitt var av heller dårlig kvalitet. Mulig jeg bare var uheldig.

Moro med flybarless
            Philip
            www.airheads.no
            Hobby24.no

Comment

• kjella
              • Feb 2007
              • 1030

Originally posted by Dr.Phil
              Grattis Tigern
              Ser lekker ut

På 700n, skal du kjøre swashdriver og armer som følger med RJX hode?
              RJX hode er forresten knallbra, men linkene i settet mitt var av heller dårlig kvalitet. Mulig jeg bare var uheldig.

Moro med flybarless
              byttet du dem ut med align sine linker ??
              TREX 700N FBL beast X,reactor x,
              TREX 700N FBL beast X ,reactor x
              TREX 600N FBL 3G align.
              jr11x:--))

http://sokndal-modellfly.com/

Comment

• Tiger'n
                • Dec 2006
                • 112

Takk for det Philip..

Jeg leste artikkelen din på Airheads http://www.duovision.no/Airheads/ind...mid=14&lang=nb og har ikke helt bestemt meg enda, tenkte jeg skulle prøvemontere swashdriveren og armene som følger med RJX hode først å se hvordan det ser ut.

Jeg venter på noen nye lagre til clutchen før jeg kan sette på RJX hode for å se hvordan ting ser ut. (Tok en litten sjekk før jeg demonterte det gamle hode og ble litt overrasket da clutch lagrene var helt utslitt på den nyeste 700'n min, den er vel 4 mnd gammel og har under 100 turer). Men håper å få satt den sammen i løpet av uka slik at jeg kanskje kan teste litt neste helg.
                JR DSX9

Comment

• Dr.Phil
                  • Jul 2004
                  • 322

Kjella, jeg byttet til Quick linker og kuler (2 på swashen) men sikkert greit med standard linker uten at jeg har testet det.

Tigern, joda det funker sikkert fint. Er kanskje bare jeg som er litt for forsiktig. Uansett legger ved et bilde av et standard RJX oppsett med orginal swashdriver og min med Mikados. Synes linkene får en litt vel kraftig vinkel på orginaloppsettet
                  Attached Files
                  Philip
                  www.airheads.no
                  Hobby24.no

Comment

• Tiger'n
                    • Dec 2006
                    • 112

Du hadde helt rett Philip, den swashdriveren som fulgte med er ikke brukbar, armene er for korte, når jeg testet første gangen med stikka i ene hjørnet spratt den ene armen av.

RJX hode er veldig fint men synes det er litt irriterende når man betaler 1400,- for et nytt hode at det følger med en swasdriver som passer så dårlig. Mulig andre 90 maskiner har swashplate med mindre diameter slik at det passer bedre?

Har bestillt Mikado sin swashdriver jeg også, jeg byttet også ut linkene med de orginale fra Align. De passer ikke uten videre på de stengene som følger med, 2,6mm tykke, så enten må linkene borres opp eller så må man bytte ut stengene også, det gjorde jeg.
                    JR DSX9

Comment

• Dr.Phil
                      • Jul 2004
                      • 322

Høres fornuftig ut at du går for Mikados løsning. Den funker utmerket.
                      Yes, jeg måtte borre Quick linkene for at stengene skulle passe.
                      Philip
                      www.airheads.no
                      Hobby24.no

Comment

• roadrune
                        • Jul 2007
                        • 2292

Jeg har Kasama sitt hode på 600'en min, det får du også til 90size, kan virkelig anbefales.
                        Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• tfagermoen
                          • Feb 2005
                          • 315

Kasama sitt 90 Cyber Head (FBL) hode er for hovedakslinger på 10mm. T-Rex 700 har 12mm hovedaksling.
                          Terje Fagermoen
                          Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
                          Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

Comment

• roadrune
                            • Jul 2007
                            • 2292

Originally posted by tfagermoen
                            Kasama sitt 90 Cyber Head (FBL) hode er for hovedakslinger på 10mm. T-Rex 700 har 12mm hovedaksling.
                            Bummer
                            Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• Tiger'n
                              • Dec 2006
                              • 112

Det ble kjempevær i dag og fikk endelig testet begge maskinene etter ombyggingen. Til 700'n mangler jeg fortsatt ny swashdriver men satte de gamle radius armene på RJX senter hub'en og det fungerte helt fint (har sett at det er mange på Helifreak som kapper disse og benytter på RJX huben).

Fløy 5 turer med 700'n og 4 turer med 500'n, jeg synes 500'n var den som forandret seg mest. Krefter i massevis med orginal motor og veldig stødig, kan nok fly like store looper som med en 50 maskin.. Hadde nok litt kjapp pirorate nå men på andre turen kunne jeg fint fly Chaos (eller piroflipper, 2 piroetter pr flipp) rimelig strøkent, har trent veldig mye på dette i hele høst og nå behynner det å sitte bra. Det virker som pirohastigheten er veldig stabil og det er ikke ofte jeg har fått det til så bra med 500'n. Jeg har riktignok satt på en 9254 servo for å være sikker på at halen fungerer skikkelig.

700'n er jo veldig stødig uten V-bar så her synes jeg den største forskjellen er mer power, ellers virket det som om man måtte bruke mer utslag i piroetterende øvelser, (måtte dytte på mer enn vanlig hver gang halen og nesa pekte riktig retning..) ellers merket jeg at den rollet utrolig aksialt i forhold til tidligere.

Ble litt mørkt og tåkete på slutten, men tok et par bilder..
                              Attached Files
                              JR DSX9

Comment

Working...