Her er det mange som har kunnskap om helikopter og jeg har en ting jeg lurer på.. Jeg har selvsagt min mening, men håper jeg får mange gode svar.. Jeg har diskutert voldsomt på jobb idag så her kommer det:
For to år siden fikk jeg høre av min helikopterflygende far at styringen av rotoren ikke var helt frem etter nesen. Han sa at når man skyver stikken frem gir det økt løft, ikke bak, men 90 grader før, dette pga gyrokreftene i rotoren..
Så har jeg gått og grublet på dette og lurt...
Si at jeg er ute og flyr, alt er fint og bra, men så flytter noen av passasjerene seg bakover. Jeg vil da kjenne at halen trekker ned og jeg skyver stikken fremover for å kompensere, for å holde halen oppe trenger jeg mer løft bak. I og med at jeg ikke forandrer på retningen til rotasjonsaksen er det ingen gyrokrefter ute å går..
Så litt senere finner jeg ut at jeg vil fly fortere, jeg dytter stikken ytterligere frem og snuten går ned. Det er nå gyrokrefter ute og går.
Her er det to forskjellige situasjoner, men nøyaktig samme styring av rotoren og det er her det skurrer for meg..
Jeg mener at det ikke er gyrokrefter som gjør at bladet økes i angrepsvinkel 90grader før.
Har selvsagt en teori/forklaring på hvorfor styringen er som den er, som ikke inkluderer gyrokrefter
Men først vil jeg høre hva andre der ute mener...
Stian
For to år siden fikk jeg høre av min helikopterflygende far at styringen av rotoren ikke var helt frem etter nesen. Han sa at når man skyver stikken frem gir det økt løft, ikke bak, men 90 grader før, dette pga gyrokreftene i rotoren..
Så har jeg gått og grublet på dette og lurt...
Si at jeg er ute og flyr, alt er fint og bra, men så flytter noen av passasjerene seg bakover. Jeg vil da kjenne at halen trekker ned og jeg skyver stikken fremover for å kompensere, for å holde halen oppe trenger jeg mer løft bak. I og med at jeg ikke forandrer på retningen til rotasjonsaksen er det ingen gyrokrefter ute å går..
Så litt senere finner jeg ut at jeg vil fly fortere, jeg dytter stikken ytterligere frem og snuten går ned. Det er nå gyrokrefter ute og går.
Her er det to forskjellige situasjoner, men nøyaktig samme styring av rotoren og det er her det skurrer for meg..
Jeg mener at det ikke er gyrokrefter som gjør at bladet økes i angrepsvinkel 90grader før.
Har selvsagt en teori/forklaring på hvorfor styringen er som den er, som ikke inkluderer gyrokrefter

Stian
Comment