Unconfigured Ad

Collapse

gyrokrefter i en helikopterrotor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stian
    • Jan 2006
    • 484

gyrokrefter i en helikopterrotor

Her er det mange som har kunnskap om helikopter og jeg har en ting jeg lurer på.. Jeg har selvsagt min mening, men håper jeg får mange gode svar.. Jeg har diskutert voldsomt på jobb idag så her kommer det:

For to år siden fikk jeg høre av min helikopterflygende far at styringen av rotoren ikke var helt frem etter nesen. Han sa at når man skyver stikken frem gir det økt løft, ikke bak, men 90 grader før, dette pga gyrokreftene i rotoren..

Så har jeg gått og grublet på dette og lurt...

Si at jeg er ute og flyr, alt er fint og bra, men så flytter noen av passasjerene seg bakover. Jeg vil da kjenne at halen trekker ned og jeg skyver stikken fremover for å kompensere, for å holde halen oppe trenger jeg mer løft bak. I og med at jeg ikke forandrer på retningen til rotasjonsaksen er det ingen gyrokrefter ute å går..

Så litt senere finner jeg ut at jeg vil fly fortere, jeg dytter stikken ytterligere frem og snuten går ned. Det er nå gyrokrefter ute og går.

Her er det to forskjellige situasjoner, men nøyaktig samme styring av rotoren og det er her det skurrer for meg..

Jeg mener at det ikke er gyrokrefter som gjør at bladet økes i angrepsvinkel 90grader før.

Har selvsagt en teori/forklaring på hvorfor styringen er som den er, som ikke inkluderer gyrokrefter Men først vil jeg høre hva andre der ute mener...

Stian
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Håper du får noen beskrivende svar her... Jeg fikk dette inn med teskje av en som hadde peiling for mange år siden. Han brukte et liggende roterende sykkelhjul for å illustrere dette med 90 grader forskyvning pga gyrokreftene. Den gang virket alt innlysende, men når man blir gammel ramler en del kunnskap ut av arkivet og blir tatt av vinden
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Olavjoergensen
      • Jun 2005
      • 2208

Originally posted by Stian
      Her er det mange som har kunnskap om helikopter og jeg har en ting jeg lurer på.. Jeg har selvsagt min mening, men håper jeg får mange gode svar.. Jeg har diskutert voldsomt på jobb idag så her kommer det:

For to år siden fikk jeg høre av min helikopterflygende far at styringen av rotoren ikke var helt frem etter nesen. Han sa at når man skyver stikken frem gir det økt løft, ikke bak, men 90 grader før, dette pga gyrokreftene i rotoren..

Så har jeg gått og grublet på dette og lurt...

Si at jeg er ute og flyr, alt er fint og bra, men så flytter noen av passasjerene seg bakover. Jeg vil da kjenne at halen trekker ned og jeg skyver stikken fremover for å kompensere, for å holde halen oppe trenger jeg mer løft bak. I og med at jeg ikke forandrer på retningen til rotasjonsaksen er det ingen gyrokrefter ute å går..

Så litt senere finner jeg ut at jeg vil fly fortere, jeg dytter stikken ytterligere frem og snuten går ned. Det er nå gyrokrefter ute og går.

Her er det to forskjellige situasjoner, men nøyaktig samme styring av rotoren og det er her det skurrer for meg..

Jeg mener at det ikke er gyrokrefter som gjør at bladet økes i angrepsvinkel 90grader før.

Har selvsagt en teori/forklaring på hvorfor styringen er som den er, som ikke inkluderer gyrokrefter Men først vil jeg høre hva andre der ute mener...

Stian
      Punkt 1, det er gyrokrefter i begge de første tilfellene du nevner. Det er jo som du selv sier, nøyaktig samme sak. Skjønner ikke helt hvordan du kommer frem til at dette er forskjellige saker.
      Punkt 2, Du har helt rett i at det ikke er gyrokrefter som gjør at bladet økes i angrepsvinkel 90 grader før, men det er bladet som økes i angrepsvinkel 90 grafer før p.g.a gyrokreftene gjør at kraften som blir påført bladet ikke gir noe effekt før 90 grader senere.
      Kreftene forflytter seg jo helt enkelt å greit 90 grader i retningen av rotasjonen...

Er ingen ekspert på gyrokrefter selv, men hvis du klarer å bevise at det ikke er gyrokrefter i en roterende heli-rotor så imponerer du alle verdens fysikere hvertfall.

Modellfly f.eks gjør et flatspinn bedre til venstre når canopy peker opp, og til høyre mens canopy peker ned. Dette er fordi gyrokreftene fra propellen hjelper til å gjøre flyet flatere i spinnet.
      Gyro krefter fra propellen gjør at vi må gjøre noen litt uvante inputs på kontrollene i fullsize også, f.eks når vi trykker fullt sideror for å ta en stall-turn så må vi samtidig gi litt dykkror for at nesen på flyet ikke skal trekke seg mot canopy.

Mvh OJ
      Last edited by Olavjoergensen; 04-01-10, 20:28.
      Olav Jørgensen
      Low & fast

Comment

• Stian
        • Jan 2006
        • 484

Det er ikke gyrokrefter i det andre tilfellet fordi retningen på rotasjonsaksen ikke forandrer seg. Snurr et hjul og holde det rolig..hvor er gyrokreftene? De kommer ikke før du forandrer retningen på aksen. det er det du gjør når flyet spinner, du forandrer retning på propellaksen og vips kommer kreftene... Flyr du rett frem er det ingen gyrokrefter som drar noen retning..

Stian

Comment

• Olavjoergensen
          • Jun 2005
          • 2208

Det er ikke gyrokrefter i det andre tilfellet fordi retningen på rotasjonsaksen ikke forandrer seg. Snurr et hjul og holde det rolig..hvor er gyrokreftene? De kommer ikke før du forandrer retningen på aksen. det er det du gjør når flyet spinner, du forandrer retning på propellaksen og vips kommer kreftene... Flyr du rett frem er det ingen gyrokrefter som drar noen retning..

Stian
          Hvis du hovrer med litt haletungt heli som du nevner og retter opp dette så flytter du jo nettopp på rotasjons aksen. I begge tilfellene dine så er det ingen steder hvor hjulet blir holdt rolig, skjønner egentlig ikke hva du spør etter jeg da.
          Fra å fly fremover til hurtigere fremover så tilter du på rotasjonsaksen, fra å hovre med halen litt langt ned til å rette dette opp så flytter man også på rotasjonsaksen.

Vet ikke om du tenker på noe om at rotorbladet som beveger seg frem får mer løft enn det som går bakover når man fly fremover

Mvh OJ
          Last edited by Olavjoergensen; 04-01-10, 20:40.
          Olav Jørgensen
          Low & fast

Comment

• roadrune
            • Jul 2007
            • 2292

Stian
            Sålenge du har noe som roterer har du gyrokrefter, helt uavhengig av om det skal skifte retning eller ikke.
            Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Stian
              • Jan 2006
              • 484

Nei det er feil..
              Snurr hjulet og hold aksen rolig..hjulet snurrer fint uten noen krefter som drar vei..

I så fall i hvilken retning er det gyrokraften drar når alt står i ro? et heli på bakken med rotoren i ro f.eks?

Stian

Comment

• roadrune
                • Jul 2007
                • 2292

Nei det er feil..
                Snurr hjulet og hold aksen rolig..hjulet snurrer fint uten noen krefter som drar vei..

I så fall i hvilken retning er det gyrokraften drar når alt står i ro? et heli på bakken med rotoren i ro f.eks?

Stian
                Ut. Gyrokreftene vil være der, men du merker de ikke før du prøver å endre retning.
                De vil jo også påvirke selve bladet som skal vries såvidt jeg kan forstå.
                Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• Olavjoergensen
                  • Jun 2005
                  • 2208

Nei det er feil..

Stian
                  Det er desverre feil. Gyroskopisk kraft er alltid der, men den trekker ingen vei etterrsom den ikke blir påført noen kraft. Eneste den gyroskopiske kraften gjør er å flytte kraften 90 grader i rotasjons retningen.

Mvh OJ
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

Comment

• Aviator
                    • Mar 2005
                    • 601

Hvis du vil "kjenne" litt på gyrokrefter så er det ganske enkelt.

Ta ei kutteskive som du fjærner safeguarden på for så å montere den største kutteskiva du finner. Fyr så opp på max omdreininge..... når du da beveger den f.eks til høyre vil den vri seg en helt anna vei....

D her va ikkje meint for at du skulle kappe arman av deg... vær edru og forsiktig...
                    Svein Roe
                    ----------------
                    Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                    Boomerang Sprint - Simjet 2250
                    Starfire II P-60
                    C-arf Extra 2,3 - DA 50
                    EF Extra 91" - DA 60
                    EF Edge 48"
                    Ventus 4m
                    Mini Nyx

Comment

• Stian
                      • Jan 2006
                      • 484

Det vet jeg jo

Og tar jeg tak i helikopteret og vrir det er det masse krefter..vet det.

Men ved styring av rotor er det ikke helikopteret som prøver å flytte på rotoren, det er rotoren som prøver å flytte på helikopteret..

Det blir som om jeg holder en vinge i vingetippen og drar den oppover..vingen vil bøye seg nedover... Men stikk den inn i en luftstrøm og øk angrepsvinkel så bøyer den seg oppover.. To forskjellige ting..

Comment

• pleym
                        • Dec 2001
                        • 909

Du behøver ikke forflytte rotasjonsaksen for at rotoren skal oppføre seg som en gyro.

I begge tilfeller vil det være krefter påført fra rotoren på helikopteret, og motkrefter som virker fra helikopteret på rotoren.

Comment

• Stian
                          • Jan 2006
                          • 484

Ja men det er jo hele poenget..
                          Om propellakslingen står i ro og kun roterer, i hvilken retning virker gyrokraften?

Comment

• roadrune
                            • Jul 2007
                            • 2292

Ja men det er jo hele poenget..
                            Om propellakslingen står i ro og kun roterer, i hvilken retning virker gyrokraften?
                            De vil virke akkurat der hjulet/rotoren/propellen/whatever roterer, og holde det stabilt akkurat der det er.

Det finnes en video på youtube der en professor demonstrerer gyrokrefter ved å ta en sykkelfelgn med 20-30cm aksling på, og spinner denne opp til høyt turtall, deretter henger han hjulet opp etter ett tau fra taket, og hjulet holder seg nesten i lodd, og faller ikke.

Jeg finner desverre ikke denne videoen igjen nå, men den finnes, og den er ett pefekt eksempel på at gyrokreftene alltid er der når noe roterer, du merker de bare ikke før du prøver å flytte det som roterer.

Dette blir forøvrig ganske off-topic, for det du spurte om var vel vridningen på bladene.

Jeg kan også bekrefte at bladene vrir seg 90 grader før det som er logisk.
                            Jeg har alltid trodd det var forsinkelsen mot luften som gjorde det, men jeg vet ikke.
                            Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• Stian
                              • Jan 2006
                              • 484

Ja jeg vet alt det der

Jeg har selv holdt på med sykkelhjul som liten, riktignok ikke med tau, men holdt fast i den ene siden. Da vil tyngdekraften dra hjulet mot bakken og vippe det fremover, altså akslingen mot bakken, gyrokraften vil vri akslingen til siden, til høyre eller venstre avhengig av rotasjonsretning. Her er det tyngdekraften som forsøker å forandre akslingens retning til rett ned og gyroen som svarer med å vri til siden.

Om du holder hjulet i begge sider slik at en ikke forsøker å forandre på akslingens retning ( eller bare setter det tilbake i sykkelrammen) vil hjulet svive rundt og rundt helt fritt uten at noen gyrokrefter påvirker det..

Og problemet består..om man ikke forsøker å forandre på rotasjonsaksens retning er det ingen gyrokrefter.. ting sviver fritt.. På heilkopteret kan man ha to situasjoner, en med gyrokrefter og et tilfelle uten gyrokrefter..styringen av rotoren er kliss lik i disse to tilfellene..og derfor kunne jeg ikke forstå at gyrokraft var svaret på hvorfor styringen er slik den er...

Etter mye grubling har jeg etterhvert kommet frem til det jeg mener er grunnen

Stian

Comment

Working...