Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hit and run med helikopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by arhennie View Post
    Jeg blir ganske oppgitt av denne heli-er-så-mye-farligere-enn-alt-annet holdningen mange sitter med. Tviler på at disse har reflektert mye over hva som egentlig er fakta.

    Nå går en helirotor egentlig ganske sakte rundt sammenliknet med propellen på et fly. En heli rotor går på mellom 1900 og 3500 i idle up avhengig av om det en stor 90 eller en liten 450.
    Et fly har denne hastigheten bare på tomgang. Propellbladene er noe kortere men du vil finne at periferihastigheten på en flypropell vil være ca. det dobbelte.

    Praktisk turtall på en 50cc bensin er opp mot 7-8000 runder. Disse flys kanskje på opptil 23" propell. .50 nitro 2T har maks på mellom 16000 og 20000 avhengig av merke, og med propeller på 11" - 14" avhengig av bruk. Rent praktisk er antagelig kombinasjonen av prop diameter og turtall noe lavere, men det går fortsatt fortere enn på heli.

    Så hvor tar man da det fra at helikopter er så mye farligere på grunn av den høye rotorhastigheten?

    (v = [phi x D x n] / 60 der v er hastigheten, D er diskens diameter, n er omdreininger pr. minutt)
    PGA av diameteren på rotoren din....På en eks Raptor 50 så er det målt et sted imellom 550-600 km/t på rotorbladendene, noe å tenke på ..og det er på hovring .
    Øyvind

    www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

    Comment


    • #17
      Heli og Fly er vel ikke så mye farligere enn mye annet. Det er brukeren som er farlig.
      En spydkaster (for å ta et eksempel fra idretten) kan forvolde like mye skade som en rcpilot, om han ikke tar hensyn til omgivelsene sine.
      Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

      Comment


      • #18
        Originally posted by Litespeed View Post
        PGA av diameteren på rotoren din....På en eks Raptor 50 så er det målt et sted imellom 550-600 km/t på rotorbladendene, noe å tenke på ..og det er på hovring .
        Tror ikke du skjønte regnestykket....

        550 km/t tilsvarer 152 m/s.
        En Raptor 50 disk er oppgitt til 1345mm
        For å oppnå 550 km/t må jeg da opp i en headspeed på 2158 o/min.
        Det er i såfall full spiker + litt til på en Raptor 50.

        Et fly med en 14" propell har samme hastighet allerede ved 8000 o/min. På full gass, ca 16000 0/min er den propellen oppe i nesten 1100 km/t og der stikker du finga borti for å tune, plukke vekk gløder osv.
        Last edited by arhennie; 22-04-10, 20:53.
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #19
          Jeg skjønner regnestykket ditt men det er basert på hastighet og ikke anslagsenergien som er betydelig høyere på et helikopterblad fordi det er tyngre en vanlig flypropell på 14" det er jo helt andre krefter i sving mener jeg....og jeg hovrer på idle up 2 på 2300

          Må bare si her at uansett om man driver med store bensinfly , helier eller vanlige modellfly så må man tenke sikkerhet som nr 1 og ha respekt for alt som snurrer fort rundt og sjekke tinga sine før man flyr ....da går det som regel bra
          Øyvind

          www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

          Comment


          • #20
            Det er vel i grunnen ikke så vesentlig å diskutere helikopter vs fly. Går det galt eller håndteres det uvettig kan begge farkoster forårsake fatale følger. Jeg føler denne ”helikopter vs fly” synonymt med konsekvensen av å bli skutt med enten hagle eller 44 magnum.

            Verken 44 magnum eller hagle er farlig når de er innelåst i et våpenskap, men kommer de i hendene på feil folk og med uvettig bruk kan det bli dødsfarlig. Et helikopter som hovrer kan være farlig, men det kan flyet som er 200 meter unna også være. Er det et relativt raskt fly bruker det ikke lange tiden fra 200 meter til midt i depotet. Jeg tror fokuset bør være å holde utstyret i orden og at pilot ikke flyr over evne eller under dårlige forhold.

            Til ettertanke så er min farligste opplevelse hittil å bli flydd i hjel av et seilfly. Det ble skutt ned av en fyr som skrudde på radioen mens seilflygeren fløy. Glassfibernesa stod 20 cm ned i hardtråkket gressplen 1,5 m unna mitt hode. Hadde det truffet med en ”ren treff” så tviler jeg på at jeg hadde vært i stand til og skrive på dette forumet.
            Arild Johansen

            Modell-Helikoptersport
            Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
            AHMHK

            Comment


            • #21
              men som trådstarter referer til her er det ulykken som skjedde og det at de kan gå bort til skadede og si at batteiet gikk tomt for så å plukke rclekene med seg for så å gå, ikke bli igjen og følge opp pasienten noe som enhver ansvarlig pilot ville gjort.
              Ser jo bare i spekulasjonene på videoen fra reporteern de lurer jo på om han med vilje kræsjet hellien i henne. Og i usa bruker de ofte parker der folk ferdes til å fly på altså ikke en bra egnet plass å fly på pga folk som går tur etc, null sikkerhetsone.
              Håper bare dette får ett positivt utfall til slutt for rcflygere ..

              Ps: alt er farlig i hendene til feil person..

              Tor Andersen
              Oi en perfekt landing

              Comment


              • #22
                de heli flyverne som var i parken, ringte SELV til ambulanse( man trodde først at de bare stakk av med en gang) . politiet har avhørt de 3, og venter på hva jenta vil gjøre.

                det som er positivt, er at gjennom en matthew spokane i florida er samlet inn over 10K dollars, til jenta. det trenger a nok. det finnes jo ikke frikort der borte, så de penga når nok ikke veldig langt:/
                dx7

                Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                Løten MFK
                Stay Frosty

                Comment


                • #23
                  Sykeregningen hennes dekkes av forsvaret så det som koster er tapt arbeidsfortjeneste.

                  Til motorsag kommentaren kan det nevnes at senest i dag feilberegnet jeg høyden på hengebjørka i Hagen så jeg trimma toppen med ca en halv meter hehe. Hvis noen restriksjoner skulle komme vil dette mest sansynlig bli sertifikater og klubb/flysted krav tenker jeg. Ikke det, jeg tar gjærne sertifikat for å fly da det man ser er at de mest uerfarne er gjærne de som flyver i parker og utenfor klubb. Selvfølgelig mot at et slikt sertifikat/ferdighetsbevis ikke koster all verden
                  Klaus Myrseth
                  Compass 7HV FBL / 3D+ FBL / Atom 500 FBL

                  Team Manager - Team Compass Scandinavia

                  Comment

                  Working...
                  X