Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spm ang Raptor titan SE

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    For å få noe særlig korrosjon bør en vel ha fuktighet og/eller elektrisk strøm, og ett rotorhode på et r/c heli ser vel fint lite av begge deler...

    Men det stemmer at kobber og alu ikke går sammen, men sålenge det ikke er utsatt for fukt/strøm/kjemikalier så går det fint
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #17
      Originally posted by Mech View Post
      Etter det jeg har erfart går kobber og alu utmerket sammen. Ren Alu og Messing derimot reagerer på hverandre og
      oppløses til et hvitt pulver. Reaksjonen går raskere ved eksponering mot sjøluft (saltholdig) eller strøm. Sjøvannsbestandig
      Alu reagerer ikke på samme måte, uten at jeg vet eksakt legering.
      Er ikke så sikker på at messing og aluminium reagerer noe nevneverdig mot hverandre heller. I motorene våre har vi ofte messing toppakning og toppen er jo av aluminium
      Arild Johansen

      Modell-Helikoptersport
      Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
      AHMHK

      Comment


      • #18
        Mulig jeg tar feil, men sluttet de ikke med messingpakninger sånn omtrent da de sluttet med stål-topper?

        Toppakninger idag er vel ett annet metall, uten at jeg kan si eksakt hvilket?
        Hilsen Rune Marcussen

        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

        Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

        Comment


        • #19
          Originally posted by roadrune View Post
          Mulig jeg tar feil, men sluttet de ikke med messingpakninger sånn omtrent da de sluttet med stål-topper?

          Toppakninger idag er vel ett annet metall, uten at jeg kan si eksakt hvilket?
          Hva kaller du det "messingfargede" shimsene som følger med OS motorene da (91SZ,HZ etc.) På NR 57 følger det vel med både aluminium shims og messingshims. Nå er ikke jeg noen hobby-metallurgist, men disse blir jo ofte omtalt som messing.
          Arild Johansen

          Modell-Helikoptersport
          Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
          AHMHK

          Comment


          • #20
            liker ikke retningen på denne tråden
            hehe.
            bestillt AE7100r. trenger jeg egentlig 2 in 1 regulator da? bestillte den til align
            I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have bread with me

            Comment


            • #21
              Originally posted by Arild Johansen View Post
              Hva kaller du det "messingfargede" shimsene
              Dette er kobber (?)
              Engelsk copper washers.

              Comment


              • #22
                Originally posted by Hansi79 View Post
                liker ikke retningen på denne tråden
                hehe.
                Egentlig ikke jeg heller Bruk shimsene i hodet du og hvis et skulle gro tang og tare ut av helikopteret ditt så skal jeg ta det hele og fulle ansvar

                Lykke til!
                Arild Johansen

                Modell-Helikoptersport
                Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                AHMHK

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Arild Johansen View Post
                  Hva kaller du det "messingfargede" shimsene som følger med OS motorene da (91SZ,HZ etc.) På NR 57 følger det vel med både aluminium shims og messingshims. Nå er ikke jeg noen hobby-metallurgist, men disse blir jo ofte omtalt som messing.
                  Jeg tenkte på "skikkelige" motorer som har vannkjøling og som brukes i allslags vær....

                  Men nå er det vel nok off-topic, ja.
                  Hilsen Rune Marcussen

                  MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                  T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                  JR DSX9

                  Fitjar Modellflyklubb
                  ---------------------------------------------------------------------------
                  Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Arild Johansen View Post
                    Er ikke så sikker på at messing og aluminium reagerer noe nevneverdig mot hverandre heller. I motorene våre har vi ofte messing toppakning og toppen er jo av aluminium
                    Jobbet tidlig på 80-tallet i en spesialforretning for stål og metaller. Vi snurret sammen messing og alu tråd og hengte dette på utsida av veggen. 3 mnd etter var dette gått fullstendig i oppløsning! Jeg presiserer at dette dreide seg om REN alu og messing. Hvordan diverse legeringer reagerer er en annen sak.
                    Rustfritt stål (A2) blir erfaringsmessig brunt i sjøvann, uten at dette er rust, mens syrefast (A4) holder seg blankt.
                    Jeg har dog hatt tilfeller der også syrefast stål har "rustet" bort. En aksel hadde store fordypninger/hull som forøvrig var skinnende
                    blanke. Mistanken gikk til strøm/statisk i kombinasjon med sjøvann. (propellaksel i plastskrog) Dette kan nok sammenlignes med problematikken rundt jording av halebom på heli. Løsningen den gangen var å jorde akselhylsa.

                    Når jeg først er inne på emnet, kan jeg også nevne et tilfelle med alu og messing i kombinasjon med strøm. På en lastebil jeg kjørte falt
                    giveren for kontrollampa til sperra av etter ca et års drift! Det viste seg å være "negativ brytning" i denne. (sto konstant 24V på giveren, og den ble jordet ved "on") Løste problemet med å bytte til stål giver og kobber skive.

                    Jeg har iallefall den største skepsis for alu/messing i kombinasjon pga dårlig erfaring, men som sagt så virker diverse legeringer stabile.
                    Stein Løberg

                    Blade mSR, Micro P-51, FMS P-51
                    Honey Bee CP2
                    Honey Bee King 2
                    Raptor 50 Titan - OS 50 Hyper
                    JR 9xII m/DSM modul, Dx6i
                    FS One Sim

                    Comment


                    • #25
                      Idag fikk jeg ny mottaker.
                      AR7100R. Med revlimiter.
                      Skal bli spennende og prøve ut dette.
                      Noe jeg bør vite?
                      Har også fått align sin 2 in 1 volt regulator.
                      Mulig denne er overflødig når mottaker har volt regulator for 2 cell lipo.
                      Lipo følger med. 7,4v 1900 mAh 40c.
                      Spm 1: Hvor lang flytid har man på dette batteriet?
                      Spm 2: Vekta på regulatorn er ikke avskrekkende. Bør jeg bruke denne sammen med denne mottaker?
                      I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have bread with me

                      Comment


                      • #26
                        Etter litt lesing så blir det bare dumt og bruke begge deler. AR7100R og Align 2 in 1 reg.
                        Så da bruker jeg kun Align batteriet.
                        Kjøpt en remote glow og venter på noen deans kontakter fra elefun så håper jeg på test tur til helga
                        Det blir morro med bråk og eksos igjen
                        I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have bread with me

                        Comment


                        • #27
                          Svar 1: Kommer an på hvilke seroer du har og hvordan du flyr.
                          Svar 2: Kommer an på om resten av elektronikken tåler 8.4 volt.
                          Mvh
                          Bjørn Tore Espevik

                          Team Visa...

                          Comment


                          • #28
                            Hei igjen.
                            Går litt smått her i gården.
                            Har nå kjøpt nytt batteri siden servoer ikke tålte "high voltage"
                            Har montert alt og kalibrert AR7100R etter manual. Denne fungerer som den skal. Kan snurre på motor og sensor gir da et signal.
                            Men i manual står det kun rpm på motor.
                            Åssen kan jeg vite hvor mange rpm jeg skal sette den til hvis jeg feks vil ha headspeed på 1700-1800 på norm og 2100-2200 på id up?
                            Last edited by Hansi79; 12-07-10, 07:22.
                            I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have bread with me

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Hansi79 View Post
                              Hei igjen.
                              Går litt smått her i gården.
                              Har nå kjøpt nytt batteri siden servoer ikke tålte "high voltage"
                              Har montert alt og kalibrert AR7100R etter manual. Denne fungerer som den skal. Kan snurre på motor og sensor gir da et signal.
                              Men i manual står det kun rpm på motor.
                              Åssen kan jeg vite hvor mange rpm jeg skal sette den til hvis jeg feks vil ha headspeed på 1700-1800 på norm og 2100-2200 på id up?

                              Hei.

                              Vi har skytach. Måler rotor speeden din.

                              Gi meg en ding når du skal prøve den
                              Mvh.

                              Fredrik

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Hansi79 View Post
                                ...i manual står det kun rpm på motor.
                                Åssen kan jeg vite hvor mange rpm jeg skal sette den til hvis jeg feks vil ha headspeed på 1700-1800 på norm og 2100-2200 på id up?
                                I helikopter manuale finner du gearomsetningen, ellers kan du telle tenner på begge drevene og regne den ut selv. Da finner du hvilket motorturtall som tilsvarer ønsket headspeed.
                                arhennie

                                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                                http://hadelandmfk.no/
                                www.henniehobby.no/arne

                                Comment

                                Working...
                                X