Unconfigured Ad

Collapse

Turnigy V-Bar 600 (v3)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • johanngj
    • Nov 2007
    • 533

Turnigy V-Bar 600 (v3)

Har ikke funnet noen tråd på dette tidligere, men det er ingen grunn til å ikke omtale den lille rimelige flybarlesskontrolleren. Jeg vet at flere her inne har den, det er bare å komme frem fra skammekroken og hive seg på!

Jeg har hatt min siden i våres, og er storfornøyd. Kommer fra vanlig flybar, og synes det var noe mikk, og hadde lyst på noe nytt. Til den prisen så kan man jo hvertfall gi det et forsøk. For de av dere som er skeptiske til elektronikk med "Turnigy" på, så kan dere puste lettet ut, da dette er en rebadge av denne: http://www.sjgd-tech.com/Engilsh/dis...p?id=62&PID=79

Kontrolleren er nå i sin 3 firmvareversjon, og en del feil har rukket å bli luket ut underveis. Ikke helt ulikt 3G fra Align, der altså. T-BAR (uoffisielt navn på Turnigy V-bar) støtter en rekke funksjoner du vanligvis finner hos langt dyrere kontrollere: Pitch comp, cyclic comp, piro-optimalisering, auto-trim, 4 (eller 3) flightmodes osv. Du får en kurant programmeringsmodul, og det er en usb-versjon underveis, så alt kan settes på pc, ala Mikado v-bar.

Manualen er omskrevet av en kar på helifreak, og kan skaffes derifra. Den kan virke noe omstendelig og knotete i måten den skal settes opp på, men når du først har satt deg inn i det, så går det som en lek.
    I luften må jeg bare si at jeg er rått imponert. Stabil som bare det, mulighet for latterlig raske cyclicbevegelser, og en hale som har vært dønn stabil fra første hover. Den har menyvalg for en haug av forskjellige servotyper hva angår hz, og µ-sekunder. Det den ikke har er støtte for mekanisk ccpm ala raptor.

Min 600N flyr utmerket med stock settings, men med stopgains redusert til 70 på elevator, og 80 på aileron. Bare dobbeltsjekk at kontrolleren har default settings inne slik som det står i manualen. Noen har opplevd at det ikke var fabrikkoppsett inne, ved første oppstart. Som vanlig med alt slikt utstyr, sjekk kompenseringsvei, og utslag. Og bytt til flybarless servohorn/ flytt ballene lenger inn på servoen. Jeg fly tic tocs, hurricanes, inverted funnels, og noe piroflips, og er frelst. Og autoroteringstiden er dramatisk forbedret som ved all overgang fra flybar til flybarless. Jeg bruker RJX 600 hode tilgjengelig fra Elefun og HC. Den er kompatibel med Quick UK swash, og vanlig Align swash, men jeg kan anbefale å bytte ut linkene på RJX 600-hodet til raptor 50 linker med Quick UK "Rocket links"

Bare fyr løs med spørsmål dere måtte ha.
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||
  • Brumm
    • Apr 2008
    • 1816

Godt å høre at det finnes rimligere alternativ enn Vbar som faktisk funker

Hvordan programmeringsmodul er det som følger med? Bilde?

Hva kommer et ferdeg T-bar oppsett på med RJX hode til Trex 600/700?

Er det ikke rapportert noen form for glitcher eller kjente problemer med denne enheten?
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• Øyvind M
      • Oct 2008
      • 837

jeg svarer på vegne av johannes her jeg

link til selve dingsebomsen: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...dProduct=11733, den grå boksen som er på ene bildet er programmeringsmodulen. plugges rett i gyroen.

hode til trex 600:http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...dProduct=10809

fbl gyro= 161 dollar rjx hode til 600= 65 dollar( legg til i handlekurv så blir prisen riktig) = 226 dollar + frakt.

skal du ha .90 size hode har du to valg. Jeg brukte denne: http://www.fast-lad.co.uk/store/mik0...er-p-9264.html
      eller du kan kjøpe denne: http://www.flying-hobby.com/shop/ind...oducts_id=4816
      pris blir da: 161 + 130 dollar for mikado sett eller 99 for rjx( med det siste kan du jo selge unna det gamle hode og gå opp i opp)

drit å spør så mye brumm, bare gå å kjøp!
      dx7

Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
      Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
      Løten MFK
      Stay Frosty

Comment

• Brumm
        • Apr 2008
        • 1816

Originally posted by Brumm
        Er det ikke rapportert noen form for glitcher eller kjente problemer med denne enheten?
        Du glemte å svare på dette, Øyvind..

Originally posted by Øyvind M

drit å spør så mye brumm, bare gå å kjøp!
        Jeg vurderer faktisk å teste det på 500'en.. Men så er jeg litt spent på hva Mikado kommer med i den nye v5 Vbaren..

Uansett; takk for svaret
        Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
        T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
        T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• Øyvind M
          • Oct 2008
          • 837

vet lite om glitcher, er en tråd på helifreak om gyroen: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=212245
          synes du burde kjøpe den!! vet ikke hvordan de med 500 har erfaringer med den, men vet at mange har lykkes godt på600 og 700
          skal legge ut den nye oppdaterte instruksjonsmanualen her også, så ligger den tilgjengelig.

glemte å si det johannes. herlig med en tråd her inne om den
          Attached Files
          dx7

Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
          Løten MFK
          Stay Frosty

Comment

• Trulsen
            • Aug 2006
            • 3411

Jeg har nå satt opp 450'en min med dette systemet og tatt jomfrutur i dag! Jeg lettet med stock settings og opplever litt utfordringer

Når jeg letter drifter heliet veldig fort til venstre + bakover.. Hva må jeg stille på for å unngå dette? Ser ut som bladene tracker veldig bra! Halen holdes også veldig stabil så langt

Truls

Comment

• Trulsen
              • Aug 2006
              • 3411

PS: Stor takk til Øyvind for manual!

Comment

• Øyvind M
                • Oct 2008
                • 837

først og fremst ville jeg sjekket det mekaniske. få alt til å være så 90 som mulig, er det det, så må du ut å hovre en dag det er vindstille. da skal du bruke autotrim funktionen. du skal enable den, hovre ca 30 sek, så lande og skru den av igjen. sjekk om det blir bedre. johannes gjessing sier at dette burde gjøres opptil mætta ganger jeg har gjort det et par ganger med min.

har du en swash levler hjelper det stort. en liten runde ut eller inn på en link spiller etter min erfaring stor rolle på om heliet drifter ene eller andre veien. gainen har også mye å si. få den opp til så mye som mulig uten at heliet spretter hit og dit i vanlig forover flight.
                dx7

Løten MFK
                Stay Frosty

Comment

• Trulsen
                  • Aug 2006
                  • 3411

Hmm, autotrim ja. Må man feste boksen på heliet, hovre, lande og så skal det være greit? Eller setter man til autotrim, hovrer, lander og så er det "ok"?

Comment

• Øyvind M
                    • Oct 2008
                    • 837

du gjør heliet klart til takeoff. plugger inn boksen, skrur på autotrim, tar av boksen, hovrer og lander, plugger inn boksen, skrur av autotrim. går opp å hovrer igjen for å se om det har blitt noen forskjell. ifølge johannes må det gjøres for alle flightmodes, dvs hvis du skifter mellom idleup og normal og det skifter gain( det ser du på boksen når du blar til der det står gain mode xxxx). hvis throttlehold ikke forandrer gain mode, kan du ha throttlehold inne og flikke idleup brytern. så slipper du evt ut med motorledninger og den slags.
                    dx7

Løten MFK
                    Stay Frosty

Comment

• jotto
                      • Jul 2007
                      • 3060

Er det noen som har testet både denne og V-Bar 5? Det kunne vært interessant å vite om forskjellen i pris står i forhold til forskjell i ytelse.

Det er forøvrig meningsløst å sammenligne med V-Bar 5. Jeg synes forskjellen fra V-Bar 4 til 5 var større enn fra flybar til V-Bar 4.
                      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Trulsen
                        • Aug 2006
                        • 3411

Okei. Flydde en del i går og helikopteret føles helt gele-aktig.

Ser at jeg får mye mer negativ enn positiv pitch, så må gå over alt en gang til.

Må nok lese litt mer og sette meg mer inn i hvordan ting funker..

Et spm til: Når man må forandre på retningen på en servo, skal man da gjøre dette via gyroen, eller kan man gjøre dette på radioen? Hva med gain på halen? Må man øke dette på boksen eller kan man gjøre det på radioen?

Comment

• johanngj
                          • Nov 2007
                          • 533

Hvis det er geleaktig, så er enten ail og ele gains for lave, og/eller ail og ele feed er for lave. Feed-verdiene skal stå på 10. Sjekk at det stemmer. Noen har opplevd at det fra fabrikk har vært andre innstillinger en de som står i manualen. Servoretning gjøres på radio for swash, og hale, med kompensjonsretningene gjøres fra setupboksen. Husk å sette swashlinkene lengre inn på servoarmene hvis du ikke har gjort det alt.
                          Med vennlig hilsen
                          Johannes Gjessing GMFK
                          || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• Øyvind M
                            • Oct 2008
                            • 837

prøv å sett opp gain en del. ail og ele feed har med hvor fort servoene går tilbake til nøytral, kneppe opp det noen hakk vil kanskje minske den følelsen litt. hvis der er følelsen av at heliet bare flyter omkring? sliter litt med det samme jeg også. får ikke heliet til å ville være så presist som jeg vil ha det uten at det wobbler en del. jo mer feed du har jo kjappere går de tilbake til nøytral.

du reverserer servoer i sendern din.eks. går halen feil vei når du gjør inputs forandrer du det ved å reversere rudder. kompanserer rudder feil retning, forandrer du dette i gyroen.
                            dx7

Løten MFK
                            Stay Frosty

Comment

• Øyvind M
                              • Oct 2008
                              • 837

Originally posted by johanngj
                              Hvis det er geleaktig, så er enten ail og ele gains for lave, og/eller ail og ele feed er for lave. Feed-verdiene skal stå på 10. Sjekk at det stemmer. Noen har opplevd at det fra fabrikk har vært andre innstillinger en de som står i manualen. Servoretning gjøres på radio for swash, og hale, med kompensjonsretningene gjøres fra setupboksen. Husk å sette swashlinkene lengre inn på servoarmene hvis du ikke har gjort det alt.

hehe, litt for sen jeg
                              dx7

Løten MFK
                              Stay Frosty

Comment

Working...