Announcement

Collapse
No announcement yet.

OS91HZ-R, Justering ikke lett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Kristian View Post
    ... Motoren har da 16800. Denne har også 15000 oppgitt som top RPM. Men det går fint og kjøre over. Scott Gray kjører sin OS91HZ på 17600 rpm! Dette oppsettet fungerer bra for F3C. Skal du fly 3D må ting gjøres annerledes. Hva slags potte har du?
    Jeg bruker en Hatori potte...
    Men, tja jeg har lurt på dette med turtallet og hvor farlig det er å gå over 15k som anbefalt turtall. jeg tipper (og mener å ha lest det andre steder) at turtall opp mot 18k som du nevner "går fint", men sliter ut motoren ganske raskt? Mao den er oppbrukt etter en sesong itedenfor å vare flere sesonger (noe jeg sikter meg inn på for øyeblikket)

    Dette med motorkompresjon (shim tykkelse) er jo enda en dimmensjon og tune på. Fra fabrikken (OS) kommer den med 0,1mm shim som er ment for Nitro <20% så jeg tror jeg fortsetter med 0,1mm for øyeblikket. (Har nettopp bestilt en leveranse med 15% Rapicon)

    Vel, jeg skrur ut nålene og starter hele prosessen på nytt.
    Yippi
    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
    Realflight G45 simulator
    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

    Comment


    • #17
      For ordens skyld, OS 91HZ har ikke max rpm 15K men 2-16K såkalt "practical rpm". Maksimal effekt er dog oppgitt til 3,4HK v/15K. Har ikke sett effektkurve på denne motoren, men vil anta den avtar ved høyere turtall.

      Poenget for mange er uansett at motoren dropper inn i det maksimale effektområde ved belastning og ergo gjør det ikke så mye om turtallet er noe høyere enn anbefalt ved lav belastning.

      YS 91SR har range opp til 17K, hvis jeg husker riktig.
      Øystein T.

      EF Extra 300 70"
      Speedfire F5B
      Baudis Fosa F3B
      Ascot F3B
      Lynx Carbon
      EF Extra 300, 58" Electric
      T-Rex 700N

      www.artistic3d.net

      Comment


      • #18
        Øystein , du har rett OS91HZ har ikke 15K spesifisert som max rpm, men motorytelsen er oppgitt til 3,4hp@15K så det er vel rimelig å anta at 15K er peakpower punkt for denne motoren (selv om OS ikke vil dele power vs rpm kurven med sine kunder)
        Jeg har også tenkt som deg at det er korrekt å legge seg litt over peak power feks 15,5 eller 16K slik at motoren bogger inn i peakpower @15K rpm. Noe høyere enn det virker unødvendig på meg?

        Men, det er en faktor til i denne tune prosessen. Potta.
        Jeg har en Hatori 90FS-3D.3 muffler (optimert for OS91).
        I databladet for dingsen står det at denne er optimalisert for peak-power@11K til 14.5K.

        Så totalt sett er det vil liten vits i sette motoren til noe særlig mer enn e.g.: 15.5K?

        Fra helifreak.com er det en del informasjon å hente, bl.a. har du en del informative innlegg der.
        Jevnt over virker det som hovednål (high) skal ligge i området 1,5 turns.

        Så jeg starter hele prosessen igjen med hovednål på 2 turns og midrange på 1 turns. Så får jeg jobbe meg innover.
        Blir prosjekt for morgendagen og helgen. Kjelleren er nå velfylt med nye forskyninger av Rap15% fra E.
        (noen som er i Asker området så trader jeg øl og barbeque mot OS tuning kompetanse )
        TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
        Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
        GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
        Realflight G45 simulator
        Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

        Comment


        • #19
          Klarte ikke la være å sjekke manualen på 91HZ-R versus 91HZ og hva de sier om initielle/generelle åpninger på nålene.
          Mens 91HZ (som jeg har) sier klart og tydelig start med 2,5 på begge nåler (break in) og at "normal" setting er 2 omdr begge nåler etter innkjøring. 91HZ-R manualen sier 2,5 på topp men oppgir 1,5 på midtnål (break in) og deretter 1 omdr på begge nåler som "normal" setting.

          Så hvis manualen til 91HZ-R stemmer, bør vel omtrent 1 omdr på begge nåler være i nærheten av korrekt (avhengig av noen variabler selvsagt) Vær uansett litt forsiktig da OS har hatt trykkfeil i sine manualer før.
          Synes det er rart at de sier 2,5 på break in og så skal du helt inn til 1 etterpå. Det er rimelig stor forskjell

          Greit nok at forgasserne er forskjellige (trodde vel egentlig det kun var regulatoren), men synes allikevel at det er litt merkelig med så stor forskjell på anbefalte settinger for nålene !?
          Last edited by OTA; 19-05-11, 23:08.
          Øystein T.

          EF Extra 300 70"
          Speedfire F5B
          Baudis Fosa F3B
          Ascot F3B
          Lynx Carbon
          EF Extra 300, 58" Electric
          T-Rex 700N

          www.artistic3d.net

          Comment


          • #20
            Ja jeg syns også der virker som et veldig stort sprank fra break-in til peak performance instilling på kanskje rundt 1 til 1,xx på hovednålen. Men, tipper dette har noe med "å sikre seg" som produsent, mot garantikrav etc.

            Vel helgen bringer skruing av nåler så får me sjå ...
            /K
            TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
            Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
            GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
            Realflight G45 simulator
            Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

            Comment


            • #21
              Jeg er livredd for å ødelegge motoren, så jeg pleier å tune så jeg finner peak, og hvis jeg er litt i tvil om det er sunt for motoren, så safer jeg med noen ekstra klikk ut i steden. Mister litt krefter, men så har den også komfortabel temperatur også. Noe forskjell i flytid mellom "performance" og "safe" merker jeg ikke alikevel.
              Honeybee CP 2

              Comment


              • #22
                Da har jeg eksperimentert en god del..
                Kom fram til 1 turn på hovednål og 0,5 på midrange nål.
                Da gikk motoren rent med futt. Rapicon 15%, 15 grader ute, trykk 20moh. Luft fuktig het (dont know)

                Fant at midrange på 1 var så rikt at det ble bare tull med håvednålen. Så gikk ned til 0,7 for å få føling med hovednål reaksjoner.

                Problemet som gjenstår nå er idle. Denne virker alt for rik, så for mekke litt med den også.

                Men, motoren blir ikke varm i det hele tatt
                TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                Realflight G45 simulator
                Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                Comment


                • #23
                  Originally posted by kesundt View Post

                  Men, motoren blir ikke varm i det hele tatt
                  Da har motoren din det fint og vil leve lenge
                  Christen
                  http://jetsofnorway.com/

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Christen View Post
                    Da har motoren din det fint og vil leve lenge
                    Hehe, ja motoren har det veldig bra. Men, helikopteret gikk til helsike. Etter en time++ med pops, landing, skruing, etc.... så var jeg rimelig lei og klar for å fly litt. Klokken var vel ca. 2200 og hadde ikke lagt merke til at det egentlig var begynt å bli litt mørkt.
                    Vel, et lite øyeblikk mistet jeg følingen med helikopteret, mistet orientering. Gikk rett i bakken.
                    Men, ser ikke så alt for ille ut. Blader, den ene siden, bom, skids, canopy, pluss nye linker....Ingen gir gikk i stykker.
                    Styrtet på et jorde med 20 cm gress. Finner ikke LiPo batteriet. Gått manngard, men finner det bare ikke..

                    Vel, får skru det sammen og fortsette flygingen.
                    Men, nålene ble tunet inn i allefall
                    Helikopter er gøy!
                    Last edited by kesundt; 22-05-11, 16:48.
                    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                    Realflight G45 simulator
                    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                    Comment


                    • #25
                      Uff da.. Det var kjipt

                      Godt å høre at du tar det med godt humør i hvertfall.. Det er litt som jeg pleier å si; for hver vellykket flight er man en flight nærmere sin neste kræsj
                      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                      Comment


                      • #26
                        Hei Brumm, godt med noen oppmunterende tanker.
                        Jeg har flydd drøyt 12 kanner med fuel før dette hente, så fant ut at en rensing av alle delene, gir etc, var nødvendig. Alt sammen har fått en omgang med tannbørste og rødsprit. Så får hente ut noe bra av dette

                        Men, etter som jeg har analysert hendelsen begynner jeg å fatte sterk mistanke om jeg har glemt å surre Velcros-tapen rundt receiver batteriet. Jeg har limt en stor plate med Velcros på batteri-brakketen og tilsvarende motstykke på batteriet. Så det sitter jo greit nok, men mot sluttende drev jeg med noen kraftige turns inkl negativ G (siden nå motoren var så veltrimmet og full av futt)
                        Jeg mistenker rett og slett at jeg har fucked-up med å glemme å surre Velcros båndet rundt batteriet og dermed mistet det i flight.

                        Det kunne mao ha endt riktig ille om batteriet hadde falt av maskinen på et annet sted, eg nærmere meg selv feks.

                        Men, vi kjører på ... full fart til det butter.
                        Last edited by kesundt; 22-05-11, 16:46.
                        TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                        Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                        GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                        Realflight G45 simulator
                        Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                        Comment


                        • #27
                          Alle vet at kræsjene kommer, så det er bare å sørge for å ha deler på lager.. Så er det ut å fly igjen
                          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                          Comment

                          Working...
                          X