Unconfigured Ad

Collapse

OS91HZ-R Forgasser Service

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kesundt
    • Jun 2008
    • 284

OS91HZ-R Forgasser Service

Fant ingen eksisterende tråd på tema så starter en ny tråd
    Etter ca. 30 kanner med fuel har jeg fått problemer med at motoren kutter (noe som har gitt meg noen nødøandinger med maks stress faktor)

Bestemte meg for å kjøre service på HZ-R forgasseren. Så lange har jeg plukket alle delene fra hverandre og lagt dem i Rødsprit.
    (Har ikke åpnet regulatoren (membranen), da manualen sier at det må man ikke gjøre).
    Er det noen som har gjort samme type service og kan komme med tips/erfaringer:
    • Er det slite deler inne i forgasseren? ... tror ikke det selv
    • Hva ser jeg etter
    Last edited by kesundt; 10-10-11, 15:28.
    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
    Realflight G45 simulator
    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm
  • xilian
    Chief Executive Officer
    • Feb 2009
    • 6522

Har du noensinne byttet lager på motoren??
    Jeg merket enorm forskjell etter å ha byttet min.

Proffer med alt for lite å gjøre, og for mye penger
    bytter begge lager etter ~50 turer =)

Tror jeg ville vurdert det...
    Tom I. Arntsen

Comment

• lacappuchino
      • Oct 2007
      • 1342

Klarer ikke helt å se sammenhengen mellom lager og at motoren kutter i lufta.

Selv om jeg vet du har sjekka alle overføringer, så er det nesten garantert det som er grunnen. Sjekk også den som er inne i tanken. Enveisventilen som henger seg opp kan det også være, men den har du sikkert også byttet.

Trykksystem som vi har på våre helikoptre er utrolig følsomme for lekkasjer, og kan føre til ujevn gange, og også motorkutt.

Sjekk også throttle-servoen, at den ikke løper løpsk og faktisk stenger for throttlen.
      Honeybee CP 2

Comment

• arhennie
        • Mar 2008
        • 4316

Dersom du har har governor og du har kalibrert gassen helt ned til stengt åpning så kan det være noe å se på. Da kan du forsøke å kalibrere min throttle til tomgangsnivå og se om problemet vedvarer.
        arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

Comment

• kesundt
          • Jun 2008
          • 284

Hei, takk for mange bra tips og input på forgasser problemet;
          • Lagerbytte på motor: Yupp jeg har byttet dette en tid tilbake. Umm, jeg er rimlig sikker på at lagrene i motoren er OK.
            (Jeg syns det er synd (irriterende) at Align ikke har laget en mekanisk løsning som gjør det lettere å løfte ut motor/clutch assembly. Min erfaring er at drift av en Nitro maskin krever at man ganske ofte må inn å drive service på motormaskineriet; lager, clutch, clutch liner, renhold, forgasser...)
          • Jeg har spekulert litt rundt slangene (overføringer) og har byttet noen av de.
          • Governor; Ahaa. Dette var interssant input. Jeg har lurt mye på dette selv når jeg setter opp maskinen. Align manualen er uklar på dette punktet. Når man setter dynamisk område for governor skal minimum settes til forgasser = stengt eller forgasser = tomgang ??
            For øyeblikket har jeg satt governor dynamisk minimum til forgasser = stengt. Men, tror det nok er feil og kanskje ulogisk, så når jeg skrur det hele sammen nå så skal jeg sette governor dynamisk minimum til forgasser = tomgang.
          Forgasser service erfaringsdeling fra meg:
          Jeg skrudde hele forgasseren fra hverandre. La alle delene i rødsprit i et par timer. Renset deretter delene med bomullspinner.
          Jeg fant at det var litt "grums" inne i forgasseren. Bl.a. kobber/mesing hylse som styrer idle-miks var svakt korrodert (Kobber oksyd).
          Hele prosessen gikk veldig greit, både med å skru alle delene fra hverandre samt sette det sammen igjen.
          Siden alle delene var fettfrie etter rødsprit vasken, la jeg på et tynt tynt lag med after-run olje når jeg monterte alt sammen igjen, ikke minst for å sikre at O-ringene på nålene glir på plass under montasje prosessen.
          (Regulator/membranen skrudde jeg ikke fra hverandre)

Jeg tenker etter denne prosessen; at forgasser service burde være en årlig sak som man gjør om vinteren som forbredelse til neste sesong?

Fyrer opp maskinen til helgen, så får vi se.
          Last edited by kesundt; 05-10-11, 10:33.
          TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
          Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
          Realflight G45 simulator

Comment

• kesundt
            • Jun 2008
            • 284

Originally posted by xilian
            Har du noensinne byttet lager på motoren??
            Jeg merket enorm forskjell etter å ha byttet min.

Proffer med alt for lite å gjøre, og for mye penger
            bytter begge lager etter ~50 turer =)
            Du hadde rett; motorlagret både foran og bak var helt utslitt. Så utslitt at veiarmen har slått borti motorhuset. Så noen små metallsponn har funnet veien inn i sylinderen og laget små hakk i stempeltoppen. Argh .. -> jeg setter inn nytt stempel og veivarm for å være sikker.
            Uansett var det nødvendig med en forgasser rens som jeg også fikk gjort.

Men, dette med service intervaller. Jeg begynner etterhvert å få en feeling med service behovet på en 90size maskin.
            • Etter 10 kanner med fuel (som tilsvarer ca. 50 flyturer) så er det nødvendig å vurdere lagerbytte i moteren. Ulyder fra slitte lager dukker opp rundt 12 til 13 kanner med fuel
            • Etter 15 kanner med fuel. Alle de store kulelagrene i rotormast og rotorhodet. Byttes
            • Etter 20 kanner med fuel. Full service på forgasser og full service av clutchen
            • Etter 25-30 kanner med fuel. Alle plastikk linker på rotor og swash byttes
            Jeg prøver å fly ganske mye, tre-fire ganger per uke. Treffer dermed service intervallene en eller to ganger i løpet av sesongern. Hadde vært herlig om man kunne fly hele sesongen og bytte alle lagrene i en jafs om vinteren.

Motoren må ut ganske ofte på en slik maskin. Irriterende at Align ikke har designet helikopteret slik at løfte ut motor og clutch er superkjapt.
            Realflight G45 simulator

Comment

• lacappuchino
              • Oct 2007
              • 1342

Så det som har skjedd, er at motoren faktisk har gått i lås? Ekstremt! Tror egentlig at dine relativt harde møter med moderjord kan ha bidratt til akkurat det.

Syns det er litt rart jeg, for på både min OS50 og OS55 så ble jeg skuffa hver gang jeg gjorde service. Lagra hadde ikke antydning til å være slitt engang, og det etter flere kasser fuel igjennom.

Men jeg har hvertfall planlagt en service på både YS91SR og OS55 igjen nå som det er meldt mye skitvær.
              Honeybee CP 2

Comment

• -GAS-
                • Jun 2007
                • 1323

Rustete eller slitte lager kan få pluggen til å slokne når partikler brenner seg fast på tråden og stjeler varme, høres ut som dette er årsaken her. Du vil sannsynelig ikke oppleve lager ras igjen om du kjøper kvalitetslager fra feks SKF. Rust er det verre med desverre.
                Christen
                http://jetsofnorway.com/

Comment

• kesundt
                  • Jun 2008
                  • 284

Originally posted by lacappuchino
                  Så det som har skjedd, er at motoren faktisk har gått i lås? Ekstremt! Tror egentlig at dine relativt harde møter med moderjord kan ha bidratt til akkurat det.

Syns det er litt rart jeg, for på både min OS50 og OS55 så ble jeg skuffa hver gang jeg gjorde service. Lagra hadde ikke antydning til å være slitt engang, og det etter flere kasser fuel igjennom.

Men jeg har hvertfall planlagt en service på både YS91SR og OS55 igjen nå som det er meldt mye skitvær.
                  Hei Kenneth, ja du har nok rett i at mine to kræsjer kan ha bidratt til lagerslitasje.
                  Men, jeg legger merke til at mange deler (inkl kulelager) for 60 size (både fra OS og Align) også er brukt på 90-size.
                  Det kan derfor virke som designerene tok etablerte løsninger for 60size og bare økte motorekreftene for å kjapt komme med en større maskin ... uten nødvendigvis å skalere opp for de økte kreftene i en 90 size.

Jeg sitter med en følelse av at 60 maskiner er bra dimmensjonert fra Align og OS, men på grensen til under-dimmensjonert i 90-maskiner?

Du får melde tilbake status på din YS91 når du åpner den....
                  Realflight G45 simulator

Comment

• Øyvind M
                    • Oct 2008
                    • 837

åpna for litt sia min align91h, og bytta alle lagre i den før vinteren, rensa også forgasseren, men var ikke mye dritt som var samlet i nålene. hovedlageret i motoren gikk skikkelig dårlig, og motoren ble noe helt annet etter jeg fikk byttet lagrene. nå skal det sies at helikopteret mitt ble fløyet siste gang i juni, før jeg tok det fram igjen i slutten av september. tror det er bedre med jevnlig turer enn at den står såpass lenge
                    dx7

Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                    Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                    Løten MFK
                    Stay Frosty

Comment

• kesundt
                      • Jun 2008
                      • 284

Originally posted by Christen
                      .... Du vil sannsynelig ikke oppleve lager ras igjen om du kjøper kvalitetslager fra feks SKF. Rust er det verre med desverre.
                      Jeg har lurt på det samme, dvs kjøpe kulelager fra alternative leverandører.
                      Har du kjøpt kulelager til OS motoren fra SKF? .. Kan du gi tips om webside og bestillingsnummer?
                      ... og ikke minst erfaring med å bruke slike "proffe" kulelager

I samme tema. Leste på helifreak.com at noen bruker kjeramiske kulelager i OS motoren??
                      Noen som har prøvd dette?

(Føler at noe må gjøres for å få ned serviceintervallene på OS91 bakre kulelager. Lei av å skru hele motor-assembly flere ganger i løpet av sesongen)
                      Last edited by kesundt; 09-10-11, 15:10.
                      Realflight G45 simulator

Comment

• bardp
                        • Nov 2010
                        • 2473

Har ikke erfaring med kjeramiske lagre i motorer men har montert masevis av disse i gyrokompas fra Tokymek og Sperry. De kjeramiske lagrene varer 3-4 ganger lengre en de lagrene vi brukte før. Forutsatt at en tar jobben med og legge nytt fett i lagrene en gang i året.

Comment

• Superstar40
                          • Dec 2002
                          • 1667

Standard OS kulelager er ikke spesielt bra , måtte bytte dem i en 91FX etter bare 15 turer. Fikk kjøpt noen "dyre" kulelager av andre i patternmiljøet og nå har den motoren gått 100 turer uten problemer. Dessverre husker jeg ikke hvilket merke som jeg fikk tak i - da det byttet skjedde for 3 år siden og motoren har ligget i 2 år og tatt frem igjen i år.
                          Espen Kvien
                          Gruppeleder F3A
                          Vingtor RC Club
                          f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• -GAS-
                            • Jun 2007
                            • 1323

Momentum Norge tlf 22902590 har peil på lager. Lenge siden jeg fløy shopper så jeg husker ikke målene på lagerene. Om jeg husker rett er baklageret i mm og framlageret i tommer, bare oppgi målene så ordner det seg. Keramiske lager er vel mest brukt for økt effekt, det er bare kulene som er keramiske, ringene er fortsatt i stål og lagerene er svindyre!

Når jeg holdt på med dette begynte jeg å bli så lei lagerbytte at jeg satt inn en nippel i bunnkassa som jeg sprøyta inn layupolje, det løste problemet.
                            Christen
                            http://jetsofnorway.com/

Comment

• kesundt
                              • Jun 2008
                              • 284

Originally posted by Christen
                              Momentum Norge tlf 22902590 har peil på lager.
                              Når jeg holdt på med dette begynte jeg å bli så lei lagerbytte at jeg satt inn en nippel i bunnkassa som jeg sprøyta inn layupolje, det løste problemet.
                              Oki, da plinger jeg på til uken. Men ,gjorde en Google på "kulelager norge"... det viser seg at det er flere selskaper som driver med kulelager distribusjon i Norge.

Men, hva mener du med "layupolje"? ... er det after-run olje du mener?

Originally posted by Superstar40
                              Standard OS kulelager er ikke spesielt bra , måtte bytte dem i en 91FX etter bare 15 turer. Fikk kjøpt noen "dyre" kulelager av andre i patternmiljøet og nå har den motoren gått 100 turer uten problemer. Dessverre husker jeg ikke hvilket merke som jeg fikk tak i - da det byttet skjedde for 3 år siden og motoren har ligget i 2 år og tatt frem igjen i år.
                              "Ahh, 100 turer uten problemer" ... musikk for mine ører. Er ganske lei av å drive motorservice på OS91HZ motoren.

Generelt, jeg tipper også at keramiske lager er temmelig dyre. Men, om det hjelper med å sette inn "proffe" kulelager i stål så får det bli veien videre trur eg.
                              Realflight G45 simulator

Comment

Working...