Unconfigured Ad

Collapse

Død (?) haleservo

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kristianwest
    • May 2011
    • 1769

Originally posted by Brumm
    Er det strengt tatt nødvendig med så dyr servo på en 550? Jeg og et par av de jeg flyr med har brukt utlukkende Align DS510, DS610 og DS650 uten problemer heliene våre de siste 3 årene uten problemer.. Og strengt tatt tror jeg det er bedre specs på DS650 enn Futaba BLS-251..
    Nope. Men den satt der da jeg overtok maskina

Jeg puttet inn en PowerHD DS090M. Mye billigere og tregere enn futabaen, men den burde jo gå an å fly med??

Jeg får den ikke til å gå pent på v-baren.
    Kristian Westgård
    Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

Comment

• flarssen
      • Jan 2005
      • 1842

Vanlig signalnivå er vel rundt 3,3V på nyere utstyr. Reversering betyr at jord på servoen legges til signal på boksen. Servoen mates da med en pulserende spenning. Om boksen leverer f.eks. 5V vil spenningen variere mellom 5V og 1,7V (5V-3,3V) med en eller annen frekvens (50-330Hz). Dette er helt teoretisk da verdiene vil variere avhengig av hvordan strømtrekket til servoen påvirker "signalet".
      Vanskelig å si om dette er nok til å kverke en servo. Har gjort dette selv noen ganger uten at noe har skjedd, men det har vært analoge servoer. Digitale servoer blir noe helt annet.
      Fred Larssen

Comment

• kristianwest
        • May 2011
        • 1769

Jeg fikk faktisk servotesteren i posten i dag, beleilig nok. Servoen er kald.

Klipte også av ledningene og koblet på helt inne ved servohuset. Like død.

Forsøket med PowerHD DS090M som haleservo er også merket mislykket.

Tror jeg kjøper en Align DS620.
        Kristian Westgård
        Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• Brumm
          • Apr 2008
          • 1816

Nå husker ikke jeg helt specs på DS620, men jeg mener å huske at DS650 er en bedre haleservo til omtrent samme prisen..

Correct me if I'm wrong..

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• Trulsen
            • Aug 2006
            • 3411

Originally posted by Brumm
            Nå husker ikke jeg helt specs på DS620, men jeg mener å huske at DS650 er en bedre haleservo til omtrent samme prisen..

Correct me if I'm wrong..

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
            Det har du helt rett i. IKKE kjøp 620 men 650!

Comment

• kristianwest
              • May 2011
              • 1769

Update: skrudde inn en ds650-servo. Guess what: nøyaktig samme problem som med PowerHD'n!

I setup-mode på v-baren går servoen som en drøm, mens når jeg går ut av setup lugger og hakker det. Den går treeeegt også.

Jeg har satt den opp som 9254/Savox/JR8900 - som jeg har lest meg til er det rette valget.

Jeg kan godt legge ut en video, om noen forbarmer seg over dette.

Feil på v-bar? Feil oppsett? Feil med servo?
              Kristian Westgård
              Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• kesundt
                • Jun 2008
                • 284

Du nevnte tidligere at du fikk servotester i posten. Har du testet servo med ledning i servotesteren og funnet alt OK?
                Jeg er Align 3G pilot, så kan niks om V-Bar, men uansett sitter du igjen med finlesing av oppsett for V-Bar? .. må være en detalj du har oversett i oppsett av V-Bar eller V-Bar <-> Radio config? Går det ann å koble V-Bar til PC'n for å følge med på hva den gjør (dette er mulig med Align 3G)
                TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                Realflight G45 simulator
                Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

Comment

• kristianwest
                  • May 2011
                  • 1769

Servoen funker som juling. Den er det ikke noe i veien med.

Men hva som er galt finner jeg ikke ut av. Det er ikke veldig mye å sette opp i v-bar når det kommer til haleservo. Jeg har lest og forsket, jeg har til og med fått en veldig god innføring i v-bar oppsett av arhennie her på forumet

Kanskje det er v-bar-enheten som rett og slett har tatt kvelden? Eller trenger en oppdatering?
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• jotto
                    • Jul 2007
                    • 3060

Originally posted by kristianwest
                    Update: skrudde inn en ds650-servo. Guess what: nøyaktig samme problem som med PowerHD'n!

I setup-mode på v-baren går servoen som en drøm, mens når jeg går ut av setup lugger og hakker det. Den går treeeegt også.

Jeg har satt den opp som 9254/Savox/JR8900 - som jeg har lest meg til er det rette valget.

Jeg kan godt legge ut en video, om noen forbarmer seg over dette.

Feil på v-bar? Feil oppsett? Feil med servo?
                    Hva mener du at det lugger og går tregt? Husk at en haleservo oppfører seg "rart" når du har heading hold. En video er nok ikke dumt.
                    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• arhennie
                      • Mar 2008
                      • 4316

Du kan jo og forsøke å legge inn et spørsmål på forumet til Vstabi. De er flinke til å svare.
                      arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

Comment

• kristianwest
                        • May 2011
                        • 1769

Originally posted by arhennie
                        Du kan jo og forsøke å legge inn et spørsmål på forumet til Vstabi. De er flinke til å svare.
                        Det har jeg allerede gjort.

Men hjelpen man kan få på Modellflynytt er heller ikke til å kimse av

Jeg legger ut noen videoer som viser det jeg snakker om.

Først en video av heli i flight-mode (ikke tilkoblet PC). Servoen reagerer tregere enn jeg gir stikkeinnput.

Så en video i samme modus, men denne gang av servo og ikke hale:

Så en video av halepartiet mens v-baren er tilkoblet og i setup mode:
                        (Jeg skjønner jo at halen oppfører seg annerledes da enn i fly-modus, men nå reagerer servoen simultant med stikkeinput. Det er vel slik det skal være.)
                        Kristian Westgård
                        Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• arhennie
                          • Mar 2008
                          • 4316

Ser ikke noe feil her Kristian. I setup mode beveger halen seg likt som stikke input fordi gyren er koblet ut. Det blir som om du hadde koblet servoen rett i mottaker. I flight mode styrer ikke du servoen. Det du derimot gjør er å gi gyroen en hastighets referanse. Bare se at alt går rett vei og prøv å ta den opp i hoover så blir det nok bra skal du se
                          arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• kristianwest
                            • May 2011
                            • 1769

*rødme*

Jeg blir ikke overrasket om du har rett, for å si det sånn....

Jeg syns det ser veldig rart ut. Er dine helier sånn også?

Prøver i morgen. Jeg burde hatt et sånt "nybegynner"-skilt på brystet
                            Kristian Westgård
                            Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• kristianwest
                              • May 2011
                              • 1769

Men bare for å ha nevnt det også: Jeg sammenlignet med 500'n min (som har BeastX og DS520 på halen) - den reagerer mye raskere og smoothere. Ikke likt med stikkeinputtet der heller, men den flytter seg i en jevn bevegelse.

Haleservoen på 550 ser ut til å "bremse" når den kommer til midten. Syns fortsatt det ser rart ut, jeg...
                              Kristian Westgård
                              Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• arhennie
                                • Mar 2008
                                • 4316

Tror nok ikke hastigheten på benken sier så mye om åssen den ene typen funker i forhold til den andre. Det merker du i lufta.

PS!
                                Du skal selvsagt ikke ha noe skilt på brystet Kristian. Dette tar du så fort så.
                                Meeen, vi snakket litt om deg i styret, og vi har vedtatt at i mellomtiden må du ha et skilt på ryggen.

Click image for larger version

Name:	velseskjringL-UT.gif
Views:	1
Size:	750 Bytes
ID:	582661

Håper det går bra?

arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

Working...