Unconfigured Ad

Collapse

Død (?) haleservo

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kristianwest
    • May 2011
    • 1769

    #31
    Hahahaha! Jeg regner med du allerede har laget en passe stor L i rødmalt huntonit? Papp og balsa blir jo for lett...

    Kanskje jeg heller bør vurdere å ta et par timer hos denne karen før jeg viser meg på Holmen igjen:

    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment

    • Trulsen
      • Aug 2006
      • 3411

      #32
      Hvis du holder halen og drar den lynrask fra side til side, kompanserer den raskere enn den gjorde når du bevegde rudderstikka på radioen din? om den gjør det da er alt normalt. Om du drar halen lynraskt fra side til side og haleservoen fortsatt er treig, da er det nok noe gale tror jeg

      Comment

      • kesundt
        • Jun 2008
        • 284

        #33
        Originally posted by Trulsen
        Hvis du holder halen og drar den lynrask fra side til side, kompanserer den raskere enn den gjorde når du bevegde rudderstikka på radioen din? om den gjør det da er alt normalt. Om du drar halen lynraskt fra side til side og haleservoen fortsatt er treig, da er det nok noe gale tror jeg
        ... eller konfigurer V-bar slik at halen kontrolleres i RateHold istedenfor HeadingHold.
        I RateHold skal servo følge stikkebevegelsen.
        TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
        Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
        GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
        Realflight G45 simulator
        Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

        Comment

        • Brumm
          • Apr 2008
          • 1816

          #34
          Jeg synes også det så riktig ut på videoene.. Ikke kluss med ratemode.. Sett opp vbaren etter 12 stegsprogrammet i vstabi og testfly det.. Rimelig sikker på at det funker
          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

          Comment

          • kristianwest
            • May 2011
            • 1769

            #35
            Fyrer opp i ettermiddag, så får vi se. Håper dere har rett!

            Jeg forstår meg riktig nok ikke helt på dette, for på de andre heliene jeg har / har hatt har haleservoen reagert mye mer smooth, kontant og "lett". Alle har vært satt opp i heading hold. Men det er kanskje ikke noe poeng å sammenligne?

            V-baren er satt opp etter boka, men etter bytte av haleservo satte jeg opp kun halen på nytt. Det holder, det?

            Jeg er imponert over dere som ikke blir møkka lei "problemene" i Nittedal. Takk atter en gang for bistand
            Kristian Westgård
            Nittedal

            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
            — Neil Armstrong

            Comment

            • kristianwest
              • May 2011
              • 1769

              #36
              Update 2 - testflight.



              Wagging.
              Kristian Westgård
              Nittedal

              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

              Comment

              • Øyvind M
                • Oct 2008
                • 837

                #37
                det der ser jo ut som vibrasjons relatert? hadde lignende tendenser i min trex700 i høst før jeg fikk ut et møkkete baklager og litt anna småfix.( dette er jo nitro, så kan hende det er langt utpå jordet)

                så ut som hele heliet wobbla litt, vet ikke hva du synes selv?
                dx7

                Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                Løten MFK
                Stay Frosty

                Comment

                • kristianwest
                  • May 2011
                  • 1769

                  #38
                  Hele maskina wobler, både på cyclic på hale. Ser ut som noe er skikkelig bøyd et sted.

                  Eller kan det være noe annet i oppsettet? Det er nyttesløst å justere gain, det har jeg prøvd.
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

                  Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                  Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                  — Neil Armstrong

                  Comment

                  • Øyvind M
                    • Oct 2008
                    • 837

                    #39
                    jeg ville prøvd å luke ut mekaniske ting først. har du krasjet det, eller har du kjøpt det brukt? jeg ville kanskje sjekket, hele halerotor delen, tt, feather og mainshaft.

                    er det ikke sånn vibrasjonstesting i vbaren a?
                    dx7

                    Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                    Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                    Løten MFK
                    Stay Frosty

                    Comment

                    • kristianwest
                      • May 2011
                      • 1769

                      #40
                      Brukt. Byttet det mot et annet.

                      Skal skru opp og sjekke main shaft og fethering shaft.
                      Kristian Westgård
                      Nittedal

                      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                      — Neil Armstrong

                      Comment

                      • Brumm
                        • Apr 2008
                        • 1816

                        #41
                        Jeg synes også det ser ut som noe vibrasjonsrelatert.. Kan du poste en screenshot av innstillingene dine i vstabi? Har du forresten testet med flere forskjellige headspeed?

                        Har du bluetooth modul? I såfall kan du bruke Spektrum Analyzer til å sjekke hvor vibrasjonene kommer fra.. Hale, hovedrotor eller motor.. Jotto er ekspert på å jakte vibrasjoner

                        Click image for larger version

Name:	Spektrum analyzer.JPG
Views:	1
Size:	61.8 KB
ID:	582663
                        Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                        T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                        T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                        Comment

                        • jotto
                          • Jul 2007
                          • 3060

                          #42
                          Få deg en bluetooth-modul så du kan sjekke vibrasjoner mens du flyr. Da kan du finne ut om vibrasjonene kommer fra hale, hode eller motor.

                          Det første du kan gjøre er å sjekke loggen etter at du har landet. Se om du får en haug med vibrasjons-advarsler. Pass på at du ser på loggen fra når du har fløyet og ikke når heliet har stått på bakken.
                          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                          Anything worth doing is worth overdoing!

                          Comment

                          • kristianwest
                            • May 2011
                            • 1769

                            #43
                            Jeg sjekka loggen etter en tur i dag. Den var veldig venstre-tung (grafen er veldig høy på venstre side). I tekst-loggen er det også ramset opp en masse vibrasjons-varsler. Jeg sto midt i åkeren med laptopen og fikk ikke lagret analysen (om det i det hele tatt er mulig??).

                            Jeg kan godt poste screen shot av innstillingene - men veldig kort fortalt er det nå cyclic gain på 45 og rudder gain på 45. Begge startet på 60, og så har jeg jobbet meg nedover. Men det hjelper ingen ting.
                            Kristian Westgård
                            Nittedal

                            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                            — Neil Armstrong

                            Comment

                            • jotto
                              • Jul 2007
                              • 3060

                              #44
                              Originally posted by kristianwest
                              Jeg sjekka loggen etter en tur i dag. Den var veldig venstre-tung (grafen er veldig høy på venstre side). I tekst-loggen er det også ramset opp en masse vibrasjons-varsler. Jeg sto midt i åkeren med laptopen og fikk ikke lagret analysen (om det i det hele tatt er mulig??).

                              Jeg kan godt poste screen shot av innstillingene - men veldig kort fortalt er det nå cyclic gain på 45 og rudder gain på 45. Begge startet på 60, og så har jeg jobbet meg nedover. Men det hjelper ingen ting.
                              Grafen er uinteressant etter at du har landet, den forteller deg bare om det er jordskjelv Grafen er ikke en logg, det er en live-visning av vibrasjonsspekteret.

                              Hvilke advarsler fikk du? Du kan jo paste screenshot fra loggen, eller bare teksten fra loggen her. Pass på at du velger den delen som faktisk gjelder flyturen.
                              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                              Anything worth doing is worth overdoing!

                              Comment

                              • kristianwest
                                • May 2011
                                • 1769

                                #45
                                Da har det vært jordskjelv her. Hoho! Eller kanskje det var jeg som trampet hardt på fotballbanen fordi kjerra ikke vil fly pent!

                                Her er hele flightloggen i PDF-format: log.pdf

                                Den siste flighten følger under her:

                                Flight 1 (den som ble filmet og lagt ut her):
                                0:00 Coldstart A Coldstart is done on the beginning of each switch on time. A Coldstart can happen only, if the VBar
                                Units is disconnected from power for more than 5 Seconds.
                                0:00 Reset Reason: Power On
                                This happens if power is applied to the VBar unit. Usually this is ok, but it shall never happen in
                                operational mode. So if a reset happens during flight, this points to a power problem. During flight the
                                power on reset results in a warmstart. If a coldstart happens during flight, the power loss was more
                                than 5 Seconds
                                0:00 Bank 0 Loaded Bank 0 was loaded from the non volatile memory. This can be triggered my manual backswitch from
                                the userinterface as well as in flight if bank switch is programmed to the aux channel. On Startup the
                                Bank 0 is loaded by default.
                                0:05 Calibration Finished At each Coldstart, the sensor and RC Values are calibrated to the actual seen values. If the calibration
                                is finished, this message confirms the storage of data into the internal non volatile calibration memory
                                0:15 Good Health Message
                                (10sec)
                                This Message describes the good health state. That means, that the VBar unit does not see any error
                                or Info Message in the last 10 Seconds.
                                0:25 Good Health Message
                                (10sec)
                                This Message describes the good health state. That means, that the VBar unit does not see any error
                                or Info Message in the last 10 Seconds.
                                0:35 Good Health Message
                                (10sec)
                                This Message describes the good health state. That means, that the VBar unit does not see any error
                                or Info Message in the last 10 Seconds.
                                0:45 Good Health Message
                                (10sec)
                                This Message describes the good health state. That means, that the VBar unit does not see any error
                                or Info Message in the last 10 Seconds.
                                0:55 Good Health Message
                                (10sec)
                                This Message describes the good health state. That means, that the VBar unit does not see any error
                                or Info Message in the last 10 Seconds.
                                1:05 Good Health Message
                                (10sec)
                                This Message describes the good health state. That means, that the VBar unit does not see any error
                                or Info Message in the last 10 Seconds.
                                1:07 Extreme Vibration
                                Level
                                Vibrations are extreme. That means, that the measurement signal is much lower than the signal level
                                of the vibrations. No usable flying is possible with this level. Everything has to be checked and
                                extended tests are needed to isolate and eliminate the source of vibrations
                                1:17 Good Health Message
                                (10sec)
                                This Message describes the good health state. That means, that the VBar unit does not see any error
                                or Info Message in the last 10 Seconds.
                                1:27 Good Health Message
                                (10sec)
                                This Message describes the good health state. That means, that the VBar unit does not see any error
                                or Info Message in the last 10 Seconds.
                                1:36 Raised Vibration Level There was detected a raised level of Vibration. Since the vibration detector has to decide which signal
                                is vibration and chis is the intended measurement signal, this can happen sometimes on hard 3d
                                moves. It shall not happen all the time. If this error is reported repedidtly very often, check the heli for
                                vibration sources.
                                1:45 Raised Vibration Level There was detected a raised level of Vibration. Since the vibration detector has to decide which signal
                                is vibration and chis is the intended measurement signal, this can happen sometimes on hard 3d
                                moves. It shall not happen all the time. If this error is reported repedidtly very often, check the heli for
                                vibration sources.
                                1:55 Raised Vibration Level There was detected a raised level of Vibration. Since the vibration detector has to decide which signal
                                is vibration and chis is the intended measurement signal, this can happen sometimes on hard 3d
                                moves. It shall not happen all the time. If this error is reported repedidtly very often, check the heli for
                                vibration sources.
                                2:05 Raised Vibration Level There was detected a raised level of Vibration. Since the vibration detector has to decide which signal
                                is vibration and chis is the intended measurement signal, this can happen sometimes on hard 3d
                                moves. It shall not happen all the time. If this error is reported repedidtly very often, check the heli for
                                vibration sources.
                                2:14 Raised Vibration Level There was detected a raised level of Vibration. Since the vibration detector has to decide which signal
                                is vibration and chis is the intended measurement signal, this can happen sometimes on hard 3d
                                moves. It shall not happen all the time. If this error is reported repedidtly very often, check the heli for
                                vibration sources.
                                2:24 Raised Vibration Level There was detected a raised level of Vibration. Since the vibration detector has to decide which signal
                                is vibration and chis is the intended measurement signal, this can happen sometimes on hard 3d
                                moves. It shall not happen all the time. If this error is reported repedidtly very often, check the heli for
                                vibration sources.1
                                2:33 Raised Vibration Level There was detected a raised level of Vibration. Since the vibration detector has to decide which signal
                                is vibration and chis is the intended measurement signal, this can happen sometimes on hard 3d
                                moves. It shall not happen all the time. If this error is reported repedidtly very often, check the heli for
                                vibration sources.
                                2:43 Raised Vibration Level There was detected a raised level of Vibration. Since the vibration detector has to decide which signal
                                is vibration and chis is the intended measurement signal, this can happen sometimes on hard 3d
                                moves. It shall not happen all the time. If this error is reported repedidtly very often, check the heli for
                                vibration sources.
                                2:53 Good Health Message
                                (10sec)
                                This Message describes the good health state. That means, that the VBar unit does not see any error
                                or Info Message in the last 10 Seconds.
                                3:03 Good Health Message
                                (10sec)
                                This Message describes the good health state. That means, that the VBar unit does not see any error
                                or Info Message in the last 10 Seconds.
                                Kristian Westgård
                                Nittedal

                                Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                                Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                                — Neil Armstrong

                                Comment

                                Working...