Unconfigured Ad

Collapse

Død (?) haleservo

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arvid
    • Nov 2006
    • 1547

da får vi håpe helsa snart blir bra så du får flydd litt

Comment

• kristianwest
      • May 2011
      • 1769

Enig. Av til nå fire forskjellige helier i mine hender har kun to vært i flybar stand. Enten er jeg urklønete eller så er det....tja...!?
      Last edited by kristianwest; 12-10-11, 21:46.
      Kristian Westgård
      Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

Comment

• arvid
        • Nov 2006
        • 1547

det blir litt sånn att..... i gamle dager hadde vi "smøring og oljeskift" på bilen vår. idag når vi kommer på service spør de om vi vil ha oppgradering til 2000,-!!!!!
        det værste med det er jo at ting funker like dårlig etter oppgradering. min erfaring bare
        så enkelte ting var litt lettere i gamle dager..hehe
        unnskyld ot

Comment

• jotto
          • Jul 2007
          • 3060

Det var jo ikke avskrekkende logg. Har helikoperet fløyet fint tidligere?
          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Brumm
            • Apr 2008
            • 1816

Til sammelikning så er loggen på 700'en min av og til full av snørr og neseblod.. (røde og gule vibrasjonsadvarsler) Men den flyr fortsatt glimrende..

Når du sier at du flyr med gain på hale og cyclic på 45, så tror jeg heller du skal jobbe deg oppover ikke nedover.. Hadde gain vært for høy hadde du sett en rask intens logring, ikke vobling.. Jeg flyr forresten med 80 gain på cyclic og 85 på hale, og har ikke merket noe logring enda..
            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• kristianwest
              • May 2011
              • 1769

Hmmm.

Jeg har hatt dette heliet kun i et par uker og aldri fått det til å fly fint. Det har vagget og vogget hele tiden.

I kveld snakket jeg med han som hadde helikopteret før meg, og han sier at maskina har oppført seg veldig fint. Men han sier også at han hadde en temmelig hard landing for litt siden hvor understellet knakk, men at han fløy det fint med 550-blader etterpå.
              Jeg har satt på 523mm blader. Bladene burde ikke ha noe si i denne sammenhengen, spør du meg..

Men det er klart det kan være noen skjevheter her og der etter den harde landingen. Jeg har ikke sjekka det ennå.

Noen burde mekke et heli diagnostic tool som du plugger inn i snuta på heliet, venter i maks tre sekunder og får opp en liste over det som er galt. Programmet burde også finne billigste eventuelt beste sted å kjøpe aktuelle reservedeler. Det hadde vært kult, det!
              Last edited by kristianwest; 12-10-11, 22:21.
              Kristian Westgård
              Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• kristianwest
                • May 2011
                • 1769

Originally posted by Brumm
                Til sammelikning så er loggen på 700'en min av og til full av snørr og neseblod.. (røde og gule vibrasjonsadvarsler) Men den flyr fortsatt glimrende..

Når du sier at du flyr med gain på hale og cyclic på 45, så tror jeg heller du skal jobbe deg oppover ikke nedover.. Hadde gain vært for høy hadde du sett en rask intens logring, ikke vobling.. Jeg flyr forresten med 80 gain på cyclic og 85 på hale, og har ikke merket noe logring enda..
                Jeg syns også det er veeeeldig lavt. Men jeg startet på 60 på begge, og ettersom jeg får ocilasjoner er jo tanken min at jeg må ned og ikke opp. Men jeg kan kanskje prøve å justere oppover?

Den 700'n din er elektro, sant?
                Kristian Westgård
                Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• jotto
                  • Jul 2007
                  • 3060

Jeg har vel gain på rundt 80 på både hale og cyclic på min 500. Hvilken headspeed kjører du?

Hvilke dempere i hodet? Harde dempere og lav headspeed kan forårsake wobbling.
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Brumm
                    • Apr 2008
                    • 1816

Originally posted by kristianwest

Den 700'n din er elektro, sant?
                    Nei, det er Nitro.. Så jeg tror den lager en del lavfrekvente vibrasjoner.. Og de er av en eller annen grunn ikke så forstyrrende for sensoren.. Men når jeg tenker over det mener jeg å huska at halen vagget litt på min før jeg skrudde opp gainen..

Uansett burde du finne kilden til vibrasjonen, så er det lettere å bli kvitt den..
                    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• kristianwest
                      • May 2011
                      • 1769

Skrudde fra hverandre hele greia.

Mainshaft er OK.
                      Featheringshaft er OK.

Men jeg tok også ut hoveddrevet og autorotasjonsdrevet. Hoveddrevet glir veldig fint rundt - bortsett fra på en kort strekning i "runden" - der går det veldig trått. Dette er altså med drevene ute av helikopteret, jeg holder i autorotasjonsdrevet og drar hoveddrevet rundt med pekefingeren.

Lagre har jeg ikke sjekka. Orker ikke skru opp der nå - det får vente til i morgen - og etter at jeg har fått drevene til å gå smooth + testflight.

Headspeed er nok lav. Har ikke noe eksakt tall. Men alle testene er gjort i normal med lineær throttle-kurve. Hover i filmen tidligere i kveld er nok på kanskje 60-65 prosent. Kanskje det hjelper å skru opp headspeeden uansett - og skru opp gain i tillegg.

Takk for alle gooooode innspill!
                      Last edited by kristianwest; 12-10-11, 22:57.
                      Kristian Westgård
                      Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• arhennie
                        • Mar 2008
                        • 4316

Husker ikke hva jeg satte gain på da vi satte opp første gang. Men vil tippe jeg valgte Logo 500 verdier da dette er et like stort heli. I såfall hadde du 90 i gain på både hode og hale. 45 er veldig lavt da. Det er jo hva de anbefaler som utgangspunkt for T-rex 250.

PS!
                        Du kan godt ha skjevhet i mast uten å se det. Jeg fikk problemer med oscillasjon på min 550. Den hadde funket fint lenge så kom denne oscillasjonen. Masten var rett. Dvs tilsynelatende. Fikk hjelp til å måle den og den viste seg å ha blitt ørlite skjev. Byttet mast og problem vekk. Men før du begynner med det. Få opp gain. Og jo lavere headspeed jo høyere må du nok på gain.
                        arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

Comment

• kristianwest
                          • May 2011
                          • 1769

Disse vibrasjonene (temmelig kraftige sådanne) har vært der hele tiden, også rett etter at du hjalp meg med oppsettet, Arne. Da var jo gain-verdiene standard og etter boka. Men nå er de veeeeldig lave fordi jeg har skrudd meg nedover og nedover.

Nå har jeg fått bort lugging mellom hoveddrev og autorotasjonsdrev og satt greiene sammen igjen. Kjørte en test uten blader på benken. Ikke på langt nær full speed, men jeg kan ikke se noe vibrasjon noe sted. Jeg innser imildertid at det nok er forskjell på en benk-test uten blader og en flytur i det fri.

Ny testflight med høyere headspeed og høyere gain i morgen.

Hvem sa man må kjøpe og bygge sitt eget heli for å skjønne greiene? Pøh! Det holder lenge med å få tak i noe brukt man i alle tilfelle må skru fra hverandre og så sammen igjen. Det er jo dobbelt så lærerikt!
                          Kristian Westgård
                          Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• Trulsen
                            • Aug 2006
                            • 3411

No offence, men dette er kanskje litt av grunnen til at nybegynnere blir anbefalt flybar-heli? Ikke at du er nybegynner lengre da, men har et inntrykk av at slike ting du sliter med nå er med på å drepe lysten fra enhver småfrustrert mann!

Edit: Kan det lønne seg å balansere rotorhodet kanskje?
                            Last edited by Trulsen; 13-10-11, 08:44.

Comment

• ehaga
                              • Feb 2005
                              • 1173

Hei,

Jeg har feilsøkt veldig mye på vibrasjoner når du bruker V-bar. Det lønner seg alltid å være systematisk.

Det er helt riktig som du har gjort med å kjøre heliet uten blader i benk. Gutta som kan dette kan si deg hvor problemet ditt ut fra spektrum analysen. Jeg var ikke ekspert på å tyde spektrum grafen, men du kan evt. dumpen en post på vstabi.info.

Jeg slet med å finne vibrasjonene på en Logo400 som jeg hadde bygget om til Mod 0.7 drev. Etter veldig mye feilsøking kom jeg frem til at hoveddrevet var litt skevt. Jeg kokte det i 5 min, og la det i press (glassplate og en gryte). Dette løste problemet mitt.
                              - Erik -

------------------------------------------
                              Logo 600SX + 6003D
                              Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• kristianwest
                                • May 2011
                                • 1769

Hehe, jo - jeg er nybegynner.

Men jeg har mer oversikt nå enn i mai

Ang flybar / flybarless har jeg hatt flybar-heli også. Like mye mikk-makk det, syns jeg.

Dessuten liker jeg datamaskiner og elektroniske dipedutter Skal få til dette - og frustrasjonen blir betraktelig mindre når jeg tar i betraktning hva jeg lærer på veien. Det er drita gøy å lære nye saker og ting - særlig i det øyeblikket jeg finner løsningen og skjønner sammenhengen.

Frustrasjon oppstår når jeg har gjort noe stupid (som å putte inn servoen feil vei) og/eller jeg må ut med enda mer penger for å komme videre.

Well - jeg utnytter ettermiddagen og testflyr etter jobb. Plutselig sitter det, og da har jeg enda mer erfaring å trekke ut av skuffen neste gang
                                Kristian Westgård
                                Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

Working...