Ser de har silikonisolert 10AWG på lager hos Globy.
Unconfigured Ad
Collapse
Tykkelse på ledninger
Collapse
X
-
Vet du hva du driver med så sett inn hva du vil. Men du foreslo over her å gå til et EL-tavle verksted å be om kabel. De har som oftest PVC kabel eller andre plastmaterialer som ikke tåler spesielt mye mer. Litt dårlig gjort å anbefale slikt på et forum eller?
Om en går til et skikkelig tavleverkstede har de somoftest en mengde forskjellige kabler også slike som kan føre hellikopterstrømm. Jeg har forøvrig aldrig foreslått at noen skulle bruke PVC kabel til noe som helst.Comment
-
Noen tanker fra meg rundt diskusjonen med kabeltykkelse og strøm. Nedenfor finner dere en tabell og et chart som viser sammenhengene.
Kobber har to gode egenskaper for oss:
- Det har svært god ledningsevne
- Det leder varme svært godt
Som tabellen viser er det ikke nødvendig med veldig store dimmensjoner kabel for å håndtere store strømmer, har da satt en bruksgrense på ca 2Watt tap i en 15cm ledningstump.
Det som ofte skaper brann / kraftig varmeutvikling er ikke ledningen i seg selv men koblingspunktene.
Dårlig koblinger eller korrosjon som skaper økt motstand i koblingspunktet fører fort til at ti-talls Watt blir omsatt på et lite punkt ved feks 100A strøm. Ved loddekoblinger eskalerer problemet fort fordi varmen i koblingspunktet smelter loddetinnet som gir enda større mostand som gir enda større varme osv til det helle smelter og ender med en stor flott sveiseflamme.
2Watt omsatt i en ledningsstump er ikke noe problem, den lille varmen som utvikles følger kobberet og bidrar til å varme opp motor og ESCen.
Så mitt råd er:- Se på tabellen nedenfor
- kjøp kabel som passer til strømmen som går i systemet ditt
- Viktigst av alt, sørg for at alle tilkoblinger er gjort med stor omtanke.
- Kraftige systemer (100A type) ikke stripse sort og rød sammen. Ikke legge de tett sammen i en strømpe. La de henge fritt fra hverandre for å sikre maks kjøing av kabelstumpen
- Kjøp kabler der du får tak i de til en fornuftig pris (sannsynligvis ikke RC butikker).
TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
Realflight G45 simulator
Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htmComment
-
Er denne bra nok? Jeg har laget et par seriesløyfer med denne kabelen:
Donau Ledning silikon 4.0 rød pr.m Ø4,4mm - - Norwegian ModellersComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment