Unconfigured Ad

Collapse

Caliber 30 diverse...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Svirre
    • Oct 2003
    • 4

Caliber 30 diverse...

Har drevet med fly ett par år nå, men fikk lyst å prøve helikopter.. kjøpte meg en brukt Caliber 30 og har noen spørsmål ang det og håper noen vil hjelpe meg.. Er helt blank på heli.!!!

Hvordan får jeg stilt inn motoren? På flyene gikk det ganske greit, men er usikker på hvordan jeg skal gå fram på heliet.. Kan jeg ta ut motoren og sette den i benk med propell på og stille inn, eller bør den stå i helien?
    Tror den går for feit, det drypper av eksosanlegget og det ryker. Når jeg kniper av slangen under bakking øker turtallet merkbart og det går ganske lang tid før motoren stopper. Dette skulle jo tyde på for fet blanding..
    Med trottelen stengt kan jeg skru inn bakkeskruen 1 og 1/2, er dette sånn nogenlunde rett??? Hoveddysa står 1 og 1/4 ut..
    Har noen de rette grunninnstillingene?

Har også kjøpt ett treningsunderstell og går utifra at dette skal festes slik at ikke tyngdepunktet forandrer seg....?

Trenger også ett fint oppsett for nybegynnere mellom trottle og pitch.

Håper noen kan hjelpe en sugen helipilot...
  • Slow
    • Nov 2004
    • 76

Caliber 30 diverse...

Hei,

Vill først begynne med å varne før att jag ikke har flyvit min Caliber ennå (planert till lør/søn), så jag ska ikke betraktes som expert..

Inkjørning av motorn kan gjøres i benk, men vad jag førstår, så går det like bra att gjøre det i helikoptern.
    Min OS 32SX-H går også noe feit (1.5 varv) og drypper precis som du beskriver. Antalet varv på nålerne er individuellt før hver motor (precis som med fly) så du får føle dig fram. Reglen er precis som vanligt att du ska kjøre den feit mens du kjører in motorn, og skrue in nålerne etter det. Skillnaden er dock att man pleier (hva jag førstått) att kjøre heli litt feit even etter inkjørning, før att få en mer pålitelig motor.

Treningsunderstell må ikke førendre tyngdepunkten (CG ska ligga mitt i hoved-axlen till rotorn). Man ska også tenke på att det sitter symmetriskt under axlen, så att "down draft" fra rotoren ikke påvirker helikoptret ulike på ulike sider.

Throttle-pitch kurver bør noen annen svare på, då jag ikke omsatt mina teorier i praxis enda.. Men min gjettning skulle vare att en linjer kurve skulle gå bra før nybegynneren, dvs:
    0% throttle, 0 graders pitch -> 100% throttle, 9 graders pitch

Vissa vill even bruke litt negativ pitch i begynnelsen av kurven, da det tydligtvis ellers kan vare jobbigt att få ner helin hvis det blåser.

/James
    Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
    Radio: Hitec Eclipse 7

Comment

• ThomasB
      • Aug 2004
      • 1305

pitch kurven bør begynne på -2 grader ved stikka i bunn, ha ca 4-5 grader positiv på senter, og 9 på full gass. Det som er viktig med throttle og pitch kurven er at gradene er riktig på de forskjellige stadiene av gass/collective stikka, og at motoren ikke ruser seg opp, evt dabber av under flyging.

motoren bør IKKE kjøres inn i benk. kjør den inn i helien, bare la den gå feit, bruk samme fuel som du skal fly på til vanlig(ellers så må motoren kjøres inn på nytt)
      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
      www.airheads.no

Comment

• Svirre
        • Oct 2003
        • 4

Hei, takk for svarene....
        Glemte visst å nevne at motoren er innkjørt fra før, men alltid godt å få tips. Regner med det blir flere etterhvert, men blir jo helt hekta på alt som flyr..
        Har prøvd meg litt fram og har fått motoren til å gå bedre. Jevn gange og nå kan jeg gi hurtig trottle uten at mororen stopper. Har skrudd inn tomgangsdysen nesten en halv omdreining. Har fått forståelse av at helimotorer kjøres feitere enn flymotorer men det blir vel bare på hoveddysa går jeg ut i fra?

Har fram til nå satt helien fast i bakken mens jeg prøver meg litt fram med innstillinger, men kan det være uheldig? Tenker på vibrasjoner og slikt...

Flott forum dette!!!

Comment

• ThomasB
          • Aug 2004
          • 1305

helt greit at du henger det fast. gjør det selv og. liker ikke og ha slikt over hodet på folk .

Forresten, når du begynner å bli fortrolig med hovring og litt lett flyging bør du endre pitch kurven til -4, 4, 9

det gjør det greiere å fly når du har litt mer neg. a bruke under svinger og diverse.
          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
          www.airheads.no

Comment

• Morten :-)
            • Aug 2004
            • 62

Hei, jeg har en Caliber 30 med OS32 selv og det du skriver om justering av motoren virker fornuftig, et helikopter skal ryke litt ekstra. Har bare fin justert tomgangsnåla fra orginal posisjon, men hoved nåla er ca 1 1/4 - 1 1/2 ut (tomgangsnåla påvirker til rundt halv throttle åpning). Husk også at motoren har et turtalsområde rundt 3000 - 18 000 omdr. og at rotoren skal ha ca 1500 omdr. ved hovring. Throttle pitch kurvene skal settes slik at rotoren holder mest mulig samme omdr. ved ulik belastnig. Her er det best og få litt hjelp fra noen som kan fly et helikopter, men det er fullt mulig og få til dette selv. Et siste råd er: Ikke tenk så mye på option parts, men kjøp fuel det gjør susen.. Lykke til.

Morten

Comment

• Morten :-)
              • Aug 2004
              • 62

Dette er en meget bra nettside:

En liten glipp der.. hehe.

Comment

• Theodor
                • Nov 2001
                • 510

Originally posted by Morten :-)
                Hei!

Hvis du prøver med "www" forran funker det bedre

(nå er også alle filmene over på ny server. Takk til Andre på www.rcutstyr.no for plass)
                Theodor Bastberget

Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                http://www.modellhelikopter.no

Comment

• Svirre
                  • Oct 2003
                  • 4

Skulle så gjerne fått noen med erfaring til å stille inn og fikse litt for oss, men trur nok vi må klare oss selv.. Bor på ei øy i Finnmark og det er bare jeg og min bror som prøver oss på heli i hele kommunen, akkurat som det var da vi begynte med fly.. Men det gjør jo tingene litt mere spennende, ikke sant..
                  Vi får nok til etterhvert, og etter å ha oppdaget dette forumet er jo ikke hjelpen langt unna. Må bare gi en stor takk til alle som gir råd og hjelper oss nybegynnere så langt som mulig!!

Lurer på en annen ting. I instruksjonsboken står det at avstanden ut til paddlene skal være 71 mm, mens på mitt heli er avstanden 171 mm. Går ut i fra at det bare er en feil i boka, at de har misset et 1 tall, men man kan jo aldri forspørre seg.. Er det noen som kan svare på det?

Comment

• Theodor
                    • Nov 2001
                    • 510

Originally posted by Svirre
                    Skulle så gjerne fått noen med erfaring til å stille inn og fikse litt for oss, men trur nok vi må klare oss selv..
                    Vet hvordan dere har det. Jeg begynte selv uten hjelp, måtte lese meg til det meste. Lite med forum og på den tiden

Har prøvd å skrive om litt av det jeg lurte på om på hjemmesiden min. Håper det hjelper litt. Ellers er det bare å spørre her på forumet hvis det er noe.

Lykke til! Regner med at dere klarer det (skjønner dere har erfaring med å "stå på egne ben")
                    Theodor Bastberget

Comment

• Svirre
                      • Oct 2003
                      • 4

Ja, he he... og måtte diverse fly få hvile i fred! :P Kommer aldri til å glemme først gang jeg tok opp et fly alene. Finnes ikke større kikk!! Tror jeg...

Comment

• Theodor
                        • Nov 2001
                        • 510

Originally posted by Svirre
                        Ja, he he... og måtte diverse fly få hvile i fred! :P Kommer aldri til å glemme først gang jeg tok opp et fly alene. Finnes ikke større kikk!! Tror jeg...
                        Joda, det finnes et større kick... Å ta opp et helikopter alene!
                        Theodor Bastberget

Comment

• Arild Johansen
                          • Jan 2004
                          • 426

Har skrevet litt om både motor og fuel i denne tråden:

http://www.modellflynytt.no/viewtopic.php?t=2707
                          Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
                          Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                          AHMHK

Comment

• Godseieren
                            • Apr 2003
                            • 296

Lurer på en annen ting. I instruksjonsboken står det at avstanden ut til paddlene skal være 71 mm, mens på mitt heli er avstanden 171 mm. Går ut i fra at det bare er en feil i boka, at de har misset et 1 tall, men man kan jo aldri forspørre seg.. Er det noen som kan svare på det?
                            171mm er riktig.
                            Mvh
                            Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

Working...