Unconfigured Ad

Collapse

Dyre feinschmecker-helikoptere og keiserens nye klær

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hanzo
    • Nov 2005
    • 845

Originally posted by jotto
    Poenget mitt med innlegget var heller ikke at alle skal kjøpe Align eller at det er dumt å kjøpe Logo. Poenget mitt er at Align har et ufortjent dårlig rykte og at det er tull at de dyre merkene flyr noe bedre.
    Enkelte snakker nok dritt om Align fordi de ikke vet bedre, eller fordi de selv er veldig opptatt av at de skal ha det dyreste og "ting ikke alle andre har".

Men, vi hadde en kar i klubben hos oss som kom med en Trex450 som han hadde bygget selv, og den var helt fryktelig satt opp. Det meste var skjevt, galt satt opp og dårlig skrudd sammen. Resultatet var at verken jeg eller en kompis klarte å hovre helikopteret engang, det var så vidt jeg klarte å sette det ned på bakken igjen uten at det tippet over. Han fikk endel tips og triks, men istede for å gå hjem og bygge opp 450'en skikkelig kjøpte han Protos og Mikado, og satte disse opp. Resultatet var dag og natt. Dette var ikke fordi Mikado var så himla mye bedre, men nå var det satt sammen skikkelig.

Mange av oss startet på Align, og det er klart det skjer mye på byggeteknik og oppsett det første året eller to. Helikopter jeg setter opp i dag er veldig gjennomført og bra kontra 450'en jeg bygget for 5 år siden. En dårlig oppsatt Mikado med skjev swash, binding på linker og 6 grader pitch på midtstikke flyr betydelig dårligere enn en god oppsatt Trex600!

Comment

• kristianwest
      • May 2011
      • 1769

Er det noen heliprodusenter som selger mer enn Align tro? De selger noe grassat med maskiner, og absolutt alle butikker har Align i hyllene.

Problemet er vel like mye at "alle" har Align og at det dermed blir litt lite eksotisk. Et husbankheli, rett og slett.
      Kristian Westgård
      Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

Comment

• andersand
        • May 2012
        • 2316

Setter ting litt på spissen nå, men en 700, satt opp med lik fbl, likt oppsett i fbl, og lik headspeed, flyr veeeeldig likt.

Variasjonene ligger ofte litt mer i hode, og hale ratio osv, ref 7hv som ofte glipper litt i halen og trenger jobb, andre 700 har litt mer tendens til wobble i hodet på lav headspeed osv. variasjonen 690-710 blader har ofte mer å si

align 700, dfc hodet kan få litt wobbles ved lav hs, og ved auto, på nye dfc hv halene, faller halen av, mr falx har prøvd dette 3 ganger, men all inn all bra heli, litt kip canopy med 4 mount points, align sin 700 er uten tvil letteste av alle, 300 gram ca med likt oppsett vs de andre jeg nevner

goblin 700, idiotisk vanskelig å få av og på canopy til tider, og laste batterier, de har nå endelig sluppet vettugt tray system og dette funker bra, få mekaniske problemer i drivlinje konstruksjonen, dfc hodene er ikke så glad i lav hs, men flyr fortsatt greit ned på 1500 som er laveste jeg har prøvd. Ekstremt enkel å bygge, bra merking av alle poser

compass 7hv, bob bob hale, må jobbes litt med for å få bra, men funker jo da bra, genialt pakkeskiftesystem, og med rc-booya på canopy blir dette en lek, break away ramme underdel, beltestremmer, bråkete gir, men nye ulti har kommet, ekstremt enkel å kable opp.

gaui X7, bygd som en TANKS, men ekstremt iriterende at ting ikke ligger i de riktige posene og man leter frem og tilbake hele tiden, litt bob bob pakkeskifte siden det er saddle, litt vanskelig canopy, kult og litt annerledes design

For å få noe som flyr annerledes må man bytte klasse, f.eks. goblin 770 synes jeg flyr på en helt ny måte, ulikt 700ene,

Comment

• arhennie
          • Mar 2008
          • 4316

Jeg har vært inn om litt forskjellige helikopter etter hvert også. Deriblandt flere Align. Men det er litt vanskelig å sammenlikne egentlig siden egen progressjon endrer forutsetningene hele tiden, samt at elektronikken om bord også spiller en stor rolle.

Når det gjelder flyegenskapene så merket man nok langt mere forskjell på merkene tidligere når vi brukte flybar. Hodet hadde da alt å si for flykarakteristikken til et helikopter. Innen FB maskiner startet jeg med Raptor 50, og når jeg gikk til T-rex 600N synes jeg det var et hav av forskjell. Deretter gikk jeg til JR Vibe 50 med Futaba BLS, og følte jeg kom til himmelen. Men det var tidlig i karrieren og flykunnskapene var langt dårligere enn i dag så jeg kan ikke kalle det 3D noe av det jeg fløy den gangen. Jeg hadde T-rex 700N også og det var jo helt konge, men det var jo en 90 da, så selvsagt ble det både kraftig og stabilt sammenliknet med 50 maskinene. Men jeg har forresten satt opp en Raptor 50 V2 igjen nå, og synes den flyr dritfint

Men i dag på FBL maskiner så føler jeg mer at det er FBL systemet vi flyr, og ikke så mye helikopteret. Det som jeg føler skiller det ene fra det andre går på mer fysiske parameter som størrelse, vekt, headspeed, disk strl., power osv. Kvaliteten eller hva man skal kalle det føler jeg nok ikke så mye til i lufta. Enten så fungerer de eller så fungerer de ikke. Det eneste tekniske forskjellen jeg merker er om det er geometriske utfordringer som gjør Vbar oppsettet forskjellig.

Så hva som for meg skiller det ene fra det andre sånn kvalitetsmessig merker jeg først og fremst på benken. Ofte vanskelig å beskrive helt konkret synes jeg, men man kjenner liksom når man skrur sammen kvalitet. Det gir en egen følelse. Samt hvordan tingene holder over tid. Samt at brukervennlighet ved f.eks. batteribytte, samt hvor enkelt det er å komme til ved reparasjon osv, og har mye å si. Men om denne kvalitetsfølelsen er verdt de ekstra tusenlappene er jo helt individuelt hva folk føler. Men her er det gjerne og slik at en blir bortskjemt. Har en hatt ett eller flere kvalitets maskiner så merker man gjerne fort den negative følelsen når en kommer tilbake på noe som ikke er like bra. Sikkert litt individuelt det også, men jeg merker det i allefall veldig godt.

Akkurat Align mener jeg er mye heli for pengene, men det som gjør de så gunstige er jo disse combo løsningene de selger. Man får jo nærmest elektronikken gratis, og det er bra elektronikk også, synes jeg i allefall. Bortsett fra 3G/3GX som jeg kan styre meg for. Men det ér tilfelle at mange av modellene deres er litt premature når de lanseres. De fleste ender opp med å spandere en hel del ekstra på oppgraderinger, enten det er Align sine egne eller fra tredjepart som KDE osv. Det er ikke så mange merker (ser bort fra Blade sine microer) som har like mye oppgraderinger tilgjengelig, men det er vel enten fordi det ikke er noe å forbedre, eller at det ikke er marked for å produsere det for akseptable priser. Når det gjelder Align er nok oppgraderinger og forbedringer big business både for Align og tredjepart.

Så om Align flyr noe dårligere enn andre? Neppe, det er nok på andre områder forskjellene merkes. Enten det er positivt eller negativt. Det er nå min følelse om ikke annet.
          arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

Comment

• jonny
            • Sep 2010
            • 710

Det er også en annen grunn til att det finnes så mye oppgraderinger fra tredjepart til align tror jeg.
            Align har nok den største markedsandelen tipper jeg, og dermed det største inntjeningspotensialet.
            ---------------------------------------------
            Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
            Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
            Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
            Mikado logo 600 3D Vbar
            Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

Comment

• arhennie
              • Mar 2008
              • 4316

Originally posted by jonny
              Det er også en annen grunn til att det finnes så mye oppgraderinger fra tredjepart til align tror jeg.
              Align har nok den største markedsandelen tipper jeg, og dermed det største inntjeningspotensialet.
              Ja, det var det jeg forsøkte å indikere selv også. For det er nok av heli som kunne behøve oppgraderinger der ute, men det er ikke stort nok marked. Jotto nevnte jo selv Outrage som et eks.

Men en god del av oppgraderingene fra tredjepart er ikke mer enn bling, og ofte kanskje en nedgradering.

Det som kanskje gjør at mange misliker Align litt tipper jeg er det at de skor seg på å la kundene betale for egen utvikling ved at alt av oppgraderinger må betales for. Det har vel ikke skjedd det at Align tilbyr gratis oppgradering av dårlige løsninger. Men det positive blir kanskje V2 og V3 versjoner som blir bra og til en fortsatt lav pris.

Jeg har ikke noe mot Align selv, men de mistet meg som kunde etter at alt ble DFC.
              arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

Comment

• kristianwest
                • May 2011
                • 1769

Det som kanskje gjør at mange misliker Align litt tipper jeg er det at de skor seg på å la kundene betale for egen utvikling ved at alt av oppgraderinger må betales for. lav pris.
                Dette har jo programvareprodusenter holdt på med siden tidenes morgen. Det finnes ikke bedre betatestere enn sluttbrukere. Kostnadene ved å miste noen av dem er mye mindre enn å prøve og teste vekk alle feil på kontoret.

Jeg har ikke noe mot Align selv, men de mistet meg som kunde etter at alt ble DFC.
                Helt enig. Er veldig veldig synd Align kjører DFC og firepunkts canopylåsing på alt.
                Kristian Westgård
                Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                — Neil Armstrong

Comment

Working...