Unconfigured Ad

Collapse

Heli for første gang

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ThomasB
    • Aug 2004
    • 1305

å du er samme person som poengterte at man ikke skal disse utstyr for noen måneder siden ... forresten er forskjellen på power/weigth ratio ganske stor fra 50 til 60 size. en 50 er mye sprekere enn en 60
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

Comment

• Tom Erik
      • Feb 2004
      • 1601

Når jeg startet med helikopter så "ville jeg bare prøve" helikopter og kjøpte en brukt Nexus for noen år tilbake for å komme raskt igang. Det var en dyr lærdom og bare sterk vilje og stahet som hidret meg fra å kaste alt. Det var alltid problemer med den maskinen. Clutch, drev, enveisager og t-tube var typiske problemområder som trengte tilpassing for å fungere tilfredstillende.
      På de mest brukte hodene til Consept og Nexus går det ett stag på innsiden av swashplata i ett spor i hovedmasta som løfter og senker pitchen. Dette systemet er egentlig genialt, men når en leketøysfabrikk skal reprodusere gode ideer blir det upresist og dårlig. Den hylsa som swashplata ligger mot er støpt skeiv og må rettes i dreibenk for at ikke swashplata skal wobble. Originalt har alle linker z-bend i den ene enden mot servoer, noe som ikke er å anbefale på helikopter. Flyr du litt hardt så sprekker disse "mikkemus-dimensjonerte" zeal-drevene i torquetuben. Det er bedre med reimdrift på en slik maskin. Vifte og kjølesystem gir for lite kjøling.. osv...

Kyosho sier at man kan oppgradere en Consept 30 til 50-motor. Har du gjort dette? Hva koster oppgraderingen av clutch og ny gearing? Tåler de myke rammesidene kreftene fra en 50? Hva koster en ny og lengre bom med nye reimer eller t-tube? Om du har en slik, kan jeg få prøve den?

Det er ikke meningen å kritisere det andre har. Consept`n var det beste i sin tid. Tiden har forandret seg og i dag er det andre produkter som har bedre over-all egenskaper. Raptor er langt fra perfekt, men kombinasjonen av flyegenskaper, enkelhet og delepriser gjør den nærmest uslåelig.

lpriis, om du vil ha en rimelig inngangsbillett: Kjøp da en brukt Raptor 30 eller 50. Ta kontakt med noen i nærmiljøet som har kan hjelpe deg med oppsett og evnt. bytte noen lager, og du kommer raskt og greit igang. Ideen min med å kjøpe byggesett var for at du også skulle få bygge-erfaring, men det får du sikkert anledning til siden...
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

Comment

• Tom Erik
        • Feb 2004
        • 1601

lpriis:
        Den Hirobo GPH 346 SE du hadde link til, kjenner jeg godt. Han flyr sammen med meg og er en veldig forsiktig og sindig kar. Godt vedlikeholdt og maskinen flyr bra.
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

Comment

• kyosho
          • Oct 2004
          • 118

Originally posted by ThomasB
          å du er samme person som poengterte at man ikke skal disse utstyr for noen måneder siden ... forresten er forskjellen på power/weigth ratio ganske stor fra 50 til 60 size. en 50 er mye sprekere enn en 60
          vakke til meg vel

har aldri sagt/og mener ikke at concept er sammenlignbart med feks:Raptor som er nyere og bedre konstruert!

det er ikke det jeg vil frem til, saken er den at noen her har tydeligvis dårlig erfaring med concept! det er godt mulig. men da må vel jeg kunne få legge ut at jeg har bare gode erfaringer med nevnte heli. og ser da heller ingen grunn til å fraråde andre newbis til å kjøpe et slikt. aldri hatt nå problemer jeg. og hadde jeg hatt et heli til 8/9 tusen, vet jeg ikke hvorvidt jeg hadde tort å testet det den gang jeg begynte med flyging, mulig det hadde blitt stående på hylla. (klart jeg har lyst på) nå skal det jo sies at det er dårlig med klubb og slikt her jeg bor, og nærmeste hobbysjappe er laaaangt unna. så alt må bestilles

ang oppgradering til 50motor vet jeg ikke hva det koster, mulig dyrt. men har ingen planer om det heller da. men muligheten er dær.
          vil jeg ha noe større kan jeg kjøpe meg en større maskin, feks Raptor
          men syntes jo det blir litt domt vist det skulle bli helt umulig å få deler til min concept om noen år! ligger lite penger i å selge et slikt så det blir jeg å ha som nr2 heli så lenge deler finns. men blir vanskelig det vist alle flyr Raptor
          så kan det virke som noen her mener concept er en gammel annenrangs maskin ja det er en stund siden produksjonsstart! MEN man får kjøpt ny concepe ennå, og vil tro at utviklingen har gått vidre på den og siden oppstarten kan ikke automatisk ta en 10år gammel concept som begrunnelse for å fraråde andre å kjøpe en concept.

nei nei nei du må ikke kjøpe den 2000mod Bmw`en, og det vet jeg for jeg hadde en 1990mod Bmw. og det var noe tull med innsprøytninga på den
          Roger Danielsen

Comment

• Tom Erik
            • Feb 2004
            • 1601

så kan det virke som noen her mener concept er en gammel annenrangs maskin ja det er en stund siden produksjonsstart! MEN man får kjøpt ny concepe ennå, og vil tro at utviklingen har gått vidre på den og siden oppstarten kan ikke automatisk ta en 10år gammel concept som begrunnelse for å fraråde andre å kjøpe en concept.
            Niet, her har det skjedd lite de siste årene. Helikoptret er det samme som før. Nyere mekanikk enn Consept heter Caliber 30, men er noe helt annet. Men, Kyosho har langt igjen til Raptor- egenskapene.

Jeg er fullstendig klar over at man kan få en Consept til å fly bra, men jeg har nok erfaring og er edru nok til å fraråde en nybegynner å kjøpe dette. Jon Roger har helt rett, en begynnermaskin i år 2005 heter Raptor.
            Nr. 2 på lista er noe fra Hirobo, nr. 3 må bli en Ergo osv...
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

Comment

• kyosho
              • Oct 2004
              • 118

jepp

ok da. gir meg. concept er vel nå piss da som ikke videreutviklet på noen måte! litt snodig det og da hvorfor er det ikke det?? noen som vet???

jeg vet jeg vet det trengs vel ikke. er vel et bra konsept og konstruksjon slik det er. trengs ikke vases med noe som funker tillfredsstillende
              Roger Danielsen

Comment

• Tom Erik
                • Feb 2004
                • 1601

Det er vel ingen som har sagt at Consept er no`piss? Det er bare litt gammeldags og det vi sier er at det finnes bedre valg i dag.
                Du spør hvorfor ikke Kyosho har oppgradert den de siste årene?
                Jeg tror disse store produsentene har stor kontroll på økonomien sin. Er inntekten bra, så lar man alt være som det er. Alle forandringer på ett produkt medfører kostnader og det skal jo kompenseres med et høyere salg eller høyere pris på produktet. På ett såpass gammelt produkt som Consept`n vil en modifisering antagelig gi en høyere kostnad enn at det kan lønne seg.

For TT var det litt anderledes. De var nye i markedet og måtte gjøre noen nødvendige forandringene på Raptoren for å plassere seg der de ønsket i markedet. Det var endel problemer i begynnelsen, men det ble rettet opp på en meget professjonell måte fra TT.
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

Comment

• Jon Roger
                  • Mar 2004
                  • 120

Et poeng er jo at før raptoren kom på markedet var kyosho og hirobo så og si enerådende på 30 size markedet. Det ga dem god anledning til å sove i timen angående utviklingen av disse heliene, og å holde et høyt prisnivå.

De 30 og 50 size modellene som er på markedet i dag er av mye høyere kvalitet enn de som var for bare 4-5 år siden, og deleprisene er også endel lavere, uansett hvilket fabrikat vi snakker om.

Prisnivå og tilgang på deler er først og fremst det som gjør raptoren til førstevalget nå til dags. Og så finnes det mange folk som har mye erfaring med akkurat disse heliene rundt om i de forskjellige klubbene, noe som kan gjøre ting mye lettere for en førstegangs helipilot.

Comment

• Flue
                    • Oct 2003
                    • 902

Jeg har ikke peiling på heli, men kom over denne: http://www.rcmarked.no/detail.php?siteid=3536 Virker som en grei pakke?
                    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                    er der ingen der kender dem.

Comment

• hwm
                      • Oct 2004
                      • 73

hvis man ikke har råd til og kjøpe og vedlikeholde en raptor bør man nok vente til økonomien tillater dette før man begyner med heli.
                      hadde en consept 30 og litt lite kroner på midten av nitti tallet, denne kombinasjonen førte bare til frustrasjon og ergelse og at jeg hadde et opphold med heliflygingen fra 1996-2002.
                      begynte da med en nexus som jeg fikk veldig billig og det skjønner jeg godt nå i etterkant. gikk over til caliber 30 som er etterkommeren til consept helikopterene og en helt ny verden åpnet seg. når caliberen var utslitt ble det raptor 50 og dette er det helikopteret jeg har vært mest fornøyd med.

Comment

• lpriis
                        • Jan 2005
                        • 534

Ser ut som det blir en raptor 30 eller 50.er ikke økonominen det er noe i veien med,men synd å invistere i alt nytt når man ikke vet om man blir bitt av basillen
                        Lars Petter Nesse

Votec 322 40% 3W170cs
                        Extra 330 40% 3W212cs

Comment

• hwm
                          • Oct 2004
                          • 73

blir du ikke bitt av basillen får du iværtfall solgt raptoren mye lettere enn en gammel consept.

Comment

• kyosho
                            • Oct 2004
                            • 118

Tom erik skrev.Niet, her har det skjedd lite de siste årene. Helikoptret er det samme som før. Nyere mekanikk enn Consept heter Caliber 30, men er noe helt annet. Men, Kyosho har langt igjen til Raptor- egenskapene.

jor roger skrev:
                            De 30 og 50 size modellene som er på markedet i dag er av mye høyere kvalitet enn de som var for bare 4-5 år siden, og deleprisene er også endel lavere, uansett hvilket fabrikat vi snakker om.

TIL JON ROGER
                            så er vist ikke alle merkene forbedret på noe vis di siste årene.
                            ifølge Tom erik.
                            Roger Danielsen

Comment

• Jon Roger
                              • Mar 2004
                              • 120

Slik jeg tolker det sitatet fra Tom Erik mener han at Kyosho har forbedret seg ved at deres nye caliber er bedre enn deres gamle concept, men at de fortsatt har et stykke igjen til de er på raptor nivå.

Og det er jeg helt enig i.

hvis man ikke har råd til og kjøpe og vedlikeholde en raptor bør man nok vente til økonomien tillater dette før man begyner med heli.
                              Det er jeg også enig i.

og hadde jeg hatt et heli til 8/9 tusen, vet jeg ikke hvorvidt jeg hadde tort å testet det den gang jeg begynte med flyging
                              Det er vel ikke hvor mye heliet kostet som avgjør om en tør å fly det eller ikke, men hvor mye det vil koste å reparere det om noe går galt.

Den dyreste krasjen jeg har hatt med raptor 50en min kom på 1600kr, det inkluderte karbonblader til 800kr og nye drevsett og servokasser til to av servoene.

Ved en tilsvarende krasj med concepten min endte jeg derimot opp med å kjøpe et nytt kit til 3800kr fordi jeg følte det var mer hensiktsmessig enn å kjøpe reservedeler for 3500kr. Og så måtte jeg jo ha karbonblader i tillegg.

Comment

• Arild Johansen
                                • Jan 2004
                                • 426

Jepp Thunder Tiger vs Kyosho er alltid en artig diskusjon. Jeg er jo en tilbakevender til RC-helikopter hobbyen og har følgelig gått glipp av 10 års utvikling. Jeg stod med tanke på å satse på Kyosho da jeg synes den gamle Consept SX' en min var et artig helikopter. Den var litt mer aerobatic og smooth å fly i forhold til Shuttle ZX som var folkehelikopteret den gangen.

Jeg brukte ikke lang tid på å konvertere. En tur hos OHK så oppdaget jeg at klubben kanskje burde bytte navn til Oslo Raptor Klubb. Det stod 50'er og 90'er overallt. De som hadde fetere maskiner som Tempest, Nova og Eagle hadde jaggu en Raptor på lur i bagasjen.

Jeg synes hele Raptor-konseptet er en gullkalv for denne hobbyen. Man kan ta et helikopter rett ut av esken og fly full 3D. Kunne man det før i tiden... nei! Da var det bare å sette i gang med options til lommeboka var flat som en pannekake. Før en i det hele tatt hadde tatt kjempesteget fra hovring til forward-flight ( vi lærte nok litt tregere før i tiden ) hadde man allerede byttet mye.

Har en 30 og en 50. Eneste oppgradering som er gjort er blader og potte. Spesiellt 30'en kommer en potte som gir effektøkning godt til rette. For 50'en kommer man langt med helt originalt.

Men alle må få velge hvor de skal starte og med hvilket utstyr. Jeg valgte å ikke se på egen vurdering men å høre på andre. Det angrer jeg ikke på. Det fine med det hele er jo at man står på stripa en lørdag og bytter deler hvis man har hatt et uhell. Søndag kan man fly igjen.... Når allt kommer til allt så er det flytid og ikke rallemekk og delemange (les pengemangel) som teller....
                                Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
                                Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                                AHMHK

Comment

Working...