Announcement

Collapse
No announcement yet.

RC-heli på Norge rundt...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • RC-heli på Norge rundt...

    ...i 1984!

    NRK TV - Norge rundt og rundt: Norge Rundt - 13.07.1984

    Hovedpersonen er vel aktiv på forumet her?
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Hehe! Najs! En stund før heading hold kom, for å si det sånn
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Originally posted by xilian View Post
      Hehe! Najs! En stund før heading hold kom, for å si det sånn
      Imponerende å se Rolv fly på mode 2 når han er venstre hent.

      Comment


      • #4
        15000 kosta det, sier de... man får jo et rimelig heftig 90-size heli for 15000 kr idag.
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #5
          Originally posted by jotto View Post
          15000 kosta det, sier de... man får jo et rimelig heftig 90-size heli for 15000 kr idag.
          Det blir enda mer interessant når man vet at en gjennomsnittelig industriarbeiderlønn i 1984 var ca 114.000 kroner i året.
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment


          • #6
            Hehehe.. artig!
            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

            Comment


            • #7
              Fantastisk!

              Comment


              • #8
                He he.. morro å se igjen selv om det ligger i arkivet hos meg.. Venstrehendt ja, men det er en fordel. Skriver med høyre.. Lærte å skrive på skolen med høyrehånd. Fordelen er når en skal snekkre i kroker osv. uten problemer. Lært meg å bruke begge hendene. Å fly heli den gang var veldig vanskelig da radioen ikke hadde travel adjust-mix/tid osv. for mengde halepitch. Dette kom noe senere som på helien jeg her flyr. Jeg fløy i flere programmer på NRK. inkl også TV4 i Sverige. Å fly heli kontrollert var en revulosjon den gang. Dette er en Heim Bell 222 som jeg hadde her som var veldig følsom i standard utgave. Favoritten var denne som jeg hadde flere av inkl. Star Rangeren som er kopi av en Bell 206. Motoren var Webra Racing (flymotor) med dynamixgasser som hadde de beste throttelegenskaper på den tid. Forsvaret var også interessert i å evt. bruke heli som drone, men p.g.a få som fløy heli ble dette ikke noe av. Dette stod det en god del den gang om i ViMenn. Jeg begynte egentlig med Schlüter Heli Boy helikopter med fast pitch men denne var omtrent umulig å fly. Den gang med OS60FSR og kjølekappe. Prislappen som programleder Berg Hansen sier er nok i drøyeste laget. Vi kan vel heller si 10 lapper som er mer riktig. Ewald Heim sine produserte helikopter var vel de mest mekanisk holdbare den gang med høyt tyngdepunkt og enkle vedlikehold. E.H hadde lenge hatt Kavan som sin favoritt men ville lage noe bedre. Som visstnok utdannet verktøymaker gjorde han det. Historien forteller jo også at han solgte rettighetene til Graüpner som begynte å tukle med hans perfekte mekanikk etterpå og vi kjenner jo videre til det - hvordan det er gått med det. Etter at Graüpner tok over ble dette aldri noen suksess da prisene føyk opp i været da og mange andre helikoptermerker kom og erobret markedet. Xcell var en av dem som kopierte litt av Heim's helikoptere. Det andre var Schlüter Champion og det var nå utviklingen eksploderte vedr. acro med heli da disse produsentene kontruerte helier med nok negativ pitch. Mekaniske gyroer kom også og da var en inne i en helt annen story.

                Jeg fløy i 8 år på A lappen, i dag PPL og det parkerte jeg når øyeproblematikk tok over inkl. familie. Problemet var at en den gang måtte kjøre 2x20 mil for å leie fly, vanligvis en Cessna 172 eller en Piper Colt eller Piper Cherokee. Var også innom seilfly på Bardufoss men også det langt for å dra for å fly. Modellfly/heli ble da redningen.. he he.

                Jeg har også montert del helikoptere for Norwegian Modellers, JR ved impotør Helizone i Stavanger pluss endel andre importører som har lagt ned. Vi skal jo ikke heller glemme Kyosho helikoptere der jeg var den første til å teste Consept60 som Norwegian Modellers var importør for først.

                På Andøya der jeg skrudde Orion i mange år hadde vi fine muligheter til å fly modellfly og helikopter. Det var på slutten av 70 tallet at det ble skikkelig dreis på helikopter da JR radioen kom med helimix. Ellers er det vel ikke et eneste merke jeg ikke har testet på heli. Den gang hadde vi ingen å spørre. Ingen simulator. Hirobo kom med helier som var grei å lære på men hadde meget dårlig mekanisk kvalitet så likte du ikke å skru så måtte du gjennom denne prosessen også om du ville eller ikke. Den gang var det Schlüter, Hirobo, Heim, Kalt, Xcell og ikke minst Kavan som var ledenede men Kavan var en av de første ute og bygget nærmest som en Citroen. Mekanisk bra den gang men tung å mekke på.

                Til dette opptaket så ble det brukt 2 dager. Et på Rognstranda i Bamble. Fra NRK kom det programleder, sjåfør, kameramann, hjelper og lydmann. Opptaket med den Hughes 300 ble gjort på Jarlsberg da Ole Aronsen (som har helikopterskolen EHC idag på Torp) hadde helikopterskole den gang på Jarlsberg. Han fløy rundt meg veldig nært der det skulle simuleres som om kamera var i helien. Opptakene ble gjort som sagt over 2 dager og klippet ned til tror det var 4 1/2 minutt.. på de tider gikk folk mann av huset for å se en loop med heli, noe som vi var få som gjorde den gang. Noen år etter ble jeg invitert til Evenes 10 års jubileum sammen med Rune Nessen, airborne med en C130 Hercules fra Gardemoen for å fly heli der. Da vi ankom var det stor stas. Vi var anonnsert som kremen i Norge vedr. heli og ble mottatt som "stjerner" på Evenes. Det som var det spesielle var at Rune og meg var de eneste i Herc'hen helt til Bodø der vi var nede og hentet et 50 talls fallskjermhoppere som ble sluppet/droppet over Evenes i x-antall høydefot.. Deretter tok Herc'hen noe som lignet acro/wingover/stup etterfulgt av noen vanvittige lowpass med luka bak nede der vi satt sikret kanskje bare 10 meter fra luka og så kun bakover. Om kvelden returnerte vi tilbake til Gardemoen med bare oss 2 og et mannskap på 3.. Kan nevne at på Gardemoen før vi dro nordover om morgenen så hadde vi et spetakkel uten like da loadmaster (lastesjef) ikke tillot at vi tok med metanol.. Ble ikke aktuellt å dra nordover uten vårt spesielle fludium.. Etter krangel og diskusjoner inne på office måtte skipper overtale loadmaster at dette skulle nok gå bra. En skal også huske at på den tiden vi fløy modellfly og helikopter så var det kun tilgjengelig med batterier av nicad (nikkelcadium) og mottakerpakkene var 4,8 volt og ofte bare 500mah der en brukte hele natta og vegglader for å lade dem.. Det holdt til en 4-5 turer. Da større pakker kom som 600 og 800 mah var jo det og foretrekke. Alle her vet jo i dag hvordan batterikapasiteten og utviklingen har gått - ikke minst vedr. radioer osv. Har bilde av en engelskmann som lærte seg invertedflyvning på heli ved at han hang helien opp/ned i et fotballmål. Problemet den gang var at det ofte ikke var nok negativ pitch. Skulle en fly inverted så hadde en en bryter som måtte flippes over som reverserte endel kanaler for dette. Har egentlig tenkt en nostalgisk reportasje på dette i MI.. Vi får se....
                Mvh.
                Rolv Leirro

                Comment


                • #9
                  Artig

                  Hadde dere en gal danske som stod og drakk øl og skrek "LOWER" mens dere fløy den gangen også?
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                  Anything worth doing is worth overdoing!

                  Comment


                  • #10
                    Veldig morsom lesing!
                    Kristian Westgård
                    Nittedal

                    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                    — Neil Armstrong

                    Comment


                    • #11
                      Utrolig interessant lesing + artig å se klipp Imponert over hva man fikk til med den tids utstyr!!

                      Comment


                      • #12
                        Artig! Mimre mimre..., jeg hadde et Schlüter heli selv, husker ikke eksakt modellnavnet, men den hadde relativt stor cockpit, men ikke noe kropp over halebommen -nakent alu-rør. Mulig at det var i 1985 jeg kjøpte, men er litt usikker.

                        Hadde en Webra H motor som var rimelig trang, men gikk som en kule og var pålitelig så det holdt.
                        Dårlig med mixing, gyro osv. på den, det var mekanisk miksing av Pitch i forhold til throttle.
                        Tror det var en som het Punter (muligens stavet annerledes) som forhandlet disse i Oslo, muligens flere også.

                        Antar at den var mellom 100-120cm i rotordiameter, husker jeg lagde treningsunderstell av bambus (brøytepinner) med store isopor-kuler pålimt endene med epoxy. Stripset dem fast på originale skids hver gang jeg var ute å fløy i starten.

                        Det gikk sikkert et par kanner fuel med hoverøvelser før jeg turte å fly uten for å si det sånn, det var ikke mye elektronikk å få hjelp av den gangen.
                        Fikk rimelig god kontroll på sakene etter å ha vært tålmodig i læringsprosessen, og helikopteret overlevde i hel og fin tilstand frem til jeg solgte det tidlig på 2000-tallet, da hadde det stått i hylla i flere år.
                        Har noen papirbilder av det et eller annet sted i kjelleren, for dette var før digitalkamera var brukbart til noe som helst

                        Comment


                        • #13
                          Punter AS (tror det var AS) var den som først importerte X-Cell helier også. Han var egentlig svensk.. og importerte også Scorpio modeller fra Italia. Ellers hadde han masse som vi modellflyvere trengte. Fløy vissnok ikke selv men hadde masse peiling.
                          Mvh.
                          Rolv Leirro

                          Comment

                          Working...
                          X