Unconfigured Ad

Collapse

QUICK OPTIONS

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ThomasB
    • Aug 2004
    • 1305

min haleservo på forrige raptor 50 hadde fått dosa si med olje, og dritt. den hadde defekte pakninger, og måtte byttes ut. flytt heller batteri pakka. men for all del, har du for mye panger så er det bare å kjøpe halemontering da. ser jo tøfft ut da
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

Comment

• Tom Erik
      • Feb 2004
      • 1601

En god grunn for å feste servoen i halebommen, er at når man flyr på vinteren så kan det med Raptor`n være nødvendig å justere bomlengden pga av at alu-bommen kryper i kulda slik at reima blir slakk. Med servoen festet i bommen så forblir da halepitchen uforandret når man justerer bommen litt ut for å få strammere reim. Med carbon-bom er problemet løst.

Ulempen er at området rundt innfestingen av bommen er ett av de stedene som vibrerer mest på hele helikoptret, i tillegg er det mye fuel-søl der. Og det servoer hater mest er vibrasjon og fuel-søl. Jeg tror heller ikke gyroen liker å stå her å riste heller, men det er en annen diskusjon og det ser jo tross alt ut til å fungere greit.

Om man får det originale opplegget til å gå lett, så er det en kjempegod løsning. Bortsett fra den lille justeringen man får på vinteren, da. Men, hvem gidder å ha ett helt perfekt haleoppsett med konstant pirorate og lik start/stopp på pirouetter begge veier når man skal fly 3D med en Raptor 50?
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

Comment

• hwm
        • Oct 2004
        • 73

her har du litt om hvordan du balanserer en raptor 50 http://www.runryder.com/helicopter/t...hlight=oyvindk

og her har du en eldre post fra samme karen som faktisk trodde han var noseheavy men etter at flere sa at han var tailheavy fant han en ny metode og sjekke tyngdepunktet og til sin overaskelse var han faktisk tailheavy http://www.runryder.com/helicopter/t131654p1/

det er over 2 år siden jeg bygde r-50 min og da gikk det en del tråder om at r-50 er baktung og dette "makes sense fordi" en r-50 er faktisk en r-30 med lengre halebomm og da får man et større moment.

og at fuel og dritt spiser servopakninger til frokost har jeg sett mere enn enn gang.

Comment

• Tom Erik
          • Feb 2004
          • 1601

Er tyngdepunktet egentlig så innmari kritisk? For min del sjekker jeg med å løfte helikopteret i paddelstanga, men jeg bryr meg svært lite om maskinen vipper litt den ene eller andre veien. Curtis flyr Vigor, der er tanken i nesa, så maskinen er fremtung i hover og nøytral i flukt når han flyr F3C. Og til 3D spiller det liten rolle.

Jeg tror mange som tror maskinen er bak/fremtung egentlig har helt andre problemer vedrørende mekanikken i hodet. Sjekk paddler (begge sider), tracking og swashplate.
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

Comment

• hwm
            • Oct 2004
            • 73

har egentlig aldri brydd meg så mye om tyngdepunktet på helikopteret jeg heller så lenge det ikke er langt ute, noe jeg aldri har opplevd.
            men jeg holder fast på at halemontert servo er en dovngrade.

Comment

Working...