Unconfigured Ad

Collapse

De nye HiTec servoene

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

Man får vel prøve å være litt sakelig, da!
    Min motargumenter for å bruke Hitec er følgende:

1) Hitec har blitt like dyrt som alt annet!

2) Av de jeg har hatt erfaring med, så har drevene fort blitt slarkete. Det sies at det er bedre på de nyeste seriene (jeg har kun erfaring frem til 5000-serien) etter at Hitec og Multiplex startet samarbeidet sitt. Bare for å ha nevnt det, så er ei heller Multiplex kjent for å ha noe særlig kvalitet på drev-settene sine.

3) Jeg har sett mye krasj og jeg har krasjet selv med å bruke Hitec-servoer som har låst seg eller brent seg fast i ytterposisjon. Sikkert bedre i dag, men sist vi så dette var på Heli-treffet i Larvik med noen toppserver fra Hitec.

4) Både JR og Futaba har jobbet MEGET hardt for å få til enkelte serier med servoer som egner seg for CCPM. Dette oppsettet krever at servoene går 100% likt for å fungere tilfredstillende. Det er først nå at enkelte av servoene til JR og Futaba faktisk er gode nok til ett slik oppsett. Har noen prøvd ett par Hitec-servoer i en CCPM-konfigurasjon? Det hadde vært spennende å sett hva resultatet var. Jeg har prøvd enkelte i 5000-serien på høyderor/balansror på ett mindre 3D-fly, og resultatet var ikke mye å skryte av. Dette er selvfølgelig ikke relevant på en Raptor 50,- men det er verdt å nevne siden mange nevner bruk av Hitec-servoer i store fly i denne diskusjonen. En slik stor-fly konfigurasjon har de samme kravene som ett CCPM-oppsett i helikopter. En Hitec-servo krever en matching for å kjøre likt.

5) Det skal sies at Hitec HAR blitt mye bedre etter at de slo seg sammen med Multiplex. MEN, de sliter fortsatt med ett dårlig rykte og så lenge jeg observerer at de fortsatt sliter med drev og elektronikk så tar jeg ikke sjangsen på å montere slikt i mine leker!
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

Comment

• Supra25
      • Sep 2003
      • 1825

Greit og saklig nok det der, Tom E.

Du har et godt poeng i at Hitec nok sliter med et dårlig rykte. Tror nok at mye motvilje og brandbashing kan stamme fra dette. Videre vil det kanskje være på sin plass og skille bruken - fly vs heli. Mye mulig at Hitec fortsatt ikke henger helt med her, og at det mest fornuftige, forløpig, vil være å anbefale alternativer til trådstarter.

I 34-50% kjerrer (fixed wing) så brukes bl.a. 5945 og 5995 veldig mye og får mye skryt.

La oss komme oss litt tilbake til topic. Det virker ikke som så mange har erfaringer med den modellen som det blir spurt om i første innlegg, men at det er generell konsesis i fra store deler av helimiljøet at Futaba og JR kanskje, enn så lenge, er en mer fornuftig vei å gå.

Hvis folket ønsker å fortsette argumentasjonen for/imot Hitec så kan det startes en egen tråd. Dersom derimot noen faktisk har erfaring med 6965 modellen er det bare å synge ut!
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Det teller vel ikke siden det ikke er den nevnte servo og maskinen for liten men såvidt jeg har registrert så er Hitec den mest vanlige servo og best omtalte i et spes eCCPM oppsett, også brukt av piloter med solid 3D erfaring ser det ut til

Personlig bruker jeg bare 2 og ikke i flygende ting på den annen side så tror jeg ikke jeg er i stand til å merke forskjellen....

Comment

• Tom Erik
          • Feb 2004
          • 1601

På min Raptor 50 bruker jeg Futaba`s S9250 på cyclic og om ikke jeg husker helt feil så er det en S9351 på pitch

Tilsvarende fra JR vil sannsynligvis hete noe slikt som 8301, 8401, 8455 eller 8311. Disse nevnte er svært gode servoer og alle koster under 800,- levert på døra.

Velger du en av disse så har du servo i mange, mange år med normal flyving
          Når man velger servoer bør man tenke gjennom hva slags konfigurasjon de skal brukes i, krav til prestasjon, kvalitet og pris.

Lykke til!

Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

Comment

• Trondhjem
            • Dec 2004
            • 639

Hei.
            Leser igjen om den uendelige historien om utstyr i heli.
            Jeg bruker Hitec 6965 i min Caliber 30FT
            Og etter at jeg tok disse i bruk fikk jeg et nytt helikopter.
            Det skulle man ikke tru. Har jo bare byttet servoer.
            Jeg har trua på Hitec.
            Odd Arne
            PS
            Bilder kan sees på mitt Galleri her:
            OAF
            Caliber 30FT MiniTitan
            Div Fly
            Radio Hitec Aurora 9
            www.ringerikemfk.com
            http://modelsport.no/

Comment

• Morten :-)
              • Aug 2004
              • 62

Uffda..

Ikke det at jeg liker det, men blir nok litt revet med her.. Aller først til foobar, jeg har ikke kjennskap til akurat den servoen, men at den er SÅ dårlig som enkelte skal ha det til vil jeg nekte å tro. Ser at dette er prøvd og folk er fornøyd.. Da er det ingen grunn til å tro noe annet.

Til Tom Erik, det er bra med egne meninger og jeg vil ikke rakke ned på dine erfaringer, men det blir kansje litt frustrasjon noen ganger..

Så til min mening hehe. Det finnes mer enn 6 servoer i denne hobby verden. Det finnes dårlige og det finnes bra, men å rakke ned på et enkelt fabrikat gang på gang blir noe drøyt, husk at det er mange som har glede av å bruke f.eks Hitec servoer i alle nivåer fra topp til bunn.. Også utenfor Norge..

Etter det jeg har sett her kunne det vært et nytt tema her på forumet "Hitec mot røkla"...

Morten

Comment

• sskogen
                • Feb 2005
                • 403

At det er et mindretall med tilbakemeldinger på denne konkrete servoen, kan vel ha noe med at 69xxHB serien til Hitec er relativt ny, men det er forbausende få klager på de, i forhold til hva det har vært på eldre servoer.

Siden Hitec og Multiplex prodlinjene holdes helt separate fortsatt, er neppe dette grunnen. Derimot ser det ut til at det kan være en sammenheng mellom "Karbonite"-drev servoer og problemer som er løst. "Karbonite"-servoene er jo i realiteten grafitt-forsterket plastikk, istedetfor rein nylon, og utviser endel av de samme egenskapene som andre karbonfiber-kompositter på markedet.

//Svein
                Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• RaymondN
                  • Oct 2005
                  • 20

Hei
                  Har HS-6975HB og HS-6985HB i en Raptor 90SE. Har ihvertfall over 50t på telleverket i senderen. Aldri vært noen problemer.

Har også HS-5975HB (som tilhører samme familien med coreless motor og carbonite drev) i en Raptor 50. Denne har godt over 100t med dette oppsettet. Denne har vært igjennom diverse kræsj og mishandling. Har aldri vært noe som helst tull med servoene.

Comment

• Lars N
                    Moderator
                    • Apr 2002
                    • 2891

Hitec er genialt

Servoene er geniale det kan man ikke dskutere på! Og får å si det, jeg har kun Hitec utstyr i alt av mine farkoster selv om jeg flyr med en JR sender. De har aldri klikka eller skjedd noen ting med. Men futaba derimot,,, hatt fire, to døde...Aldri igjen!
                    Lars Norberg

Comment

• ØRN-BJØRN & JØRN
                      • May 2002
                      • 178

Hva skal de som ikke bruker servo-utstyr fra vår alles kjære Hitec skylde på da når de kræsjer? Pilotfeil ??. Skjønner godt at folk som bruker en eller flere månedslønninger på en modell ønsker å gardere seg mot krasj. Selv liker jeg å spre risikoen. Spørs bare om det er riktige veien å gå å skylde på servoene hver gang et fly krasjer. Betrakter selv Hitec litt som Skoda. Selv liker jeg å spre risikoen.

Comment

• sskogen
                        • Feb 2005
                        • 403

Forøvrig, for å sitere han som føler seg utilpass med at man kritiserte forumet hans:

Når du kjører med metall washout og lowtec servoer har du begynt oppgraderingen i feil ende.
                        Tilbake til saken:

Må vel stort sett si rett ut at jeg er i den gruppen som egentlig aldri har hatt problemer med Hitec-servoer, uten at det i realiteten har vært pilotfeil man har snakket om. Utifra hva jeg leser andre steder, virker det som om HS-69xxHB serien får rimelig god kritikk jevnt over. Når det gjelder Hitec versus "andre leverandører", anbefaler jeg folk å ta en titt på Hitec's forum, eventuellt Hitec-forumet på RCgroups, dette vil gi de et relativt godt bilde av hva som faktisk er av klager.

Virker som om det er forsvinnende lite klager på karbonite-serien av servoer, og jeg har enda ikke SETT en klage på titandrev-servoene.

Derimot virker det som om Hitec har hatt STORE problemer med endel eldre servoer med plastic-fantastic drev, og endel av metalldrevservoene har hatt problemer med at det slites slark i dem, spesiellt hvis man ikke "daglig" demonterer og greaser opp drevene. Jeg er litt usikker på om slitasjeproblemene på metalldrevservoene er en designfeil, eller brukerfeil. Jeg vil personlig tro at dersom Hitec hadde produsert servoene med skikkelig grease-nippel, hadde flere kunder husket på at metalldrevservoer MÅ smøres opp jevnlig.

Når det gjelder 6965 vs 6975, tror jeg helt ærlig jeg ville kjørt 6965 på alt unntatt hale og pitch. For halens del, pleier servoen å følge med gyroen, uten at vi skal ta en merkediskusjon her, og for pitch, tror jeg nok at jeg ideellt sett ville brukt 6975, for å ha litt mere margin. Ifølge prislista til Smallsize, koster 6965, 6975, og 6985 nøyaktig det samme (895,-), så prismessig er det helt greit å "mikse" disse.

//Svein
                        Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• Minibønna
                          *****istrator
                          • Oct 2005
                          • 390

Re: Hitec er genialt

Originally posted by Lars N
                          Servoene er geniale det kan man ikke dskutere på! Og får å si det, jeg har kun Hitec utstyr i alt av mine farkoster selv om jeg flyr med en JR sender. De har aldri klikka eller skjedd noen ting med. Men futaba derimot,,, hatt fire, to døde...Aldri igjen!
                          Som sagt tidligere i denne tråden blir det feil og kritisere en type servo.
                          Dette er like mye et individuelt problem som det faktisk er et tema om hva som er bra eller dårlig. Smaken er som baken.
                          Har tidligere jobbet i en butikk der vi solgte en del Futaba uten at vi hadde mye reklamasjon. Det er også veldig viktig at man bruker riktig servo til riktig jobb. Har hatt noen episoder med Hitec men jeg skjønner jo at blandt flere tusen servoer som produseres må det alltid bli noen sorte får, og jeg kan ikke derfor på det grunnlag konstatere at en bestemt servo produsent er drit. Så det blir for dumt og komme med slike påstander, Futaba er kjempebra servoer og det er Hitec også!!!
                          Tor Henrik Hernes

Comment

Working...