Unconfigured Ad

Collapse

Radio for seriøse piloter som ønsker å bli bedre?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ullteppet
    • Apr 2006
    • 391

super radioer og hastigheter

Heisan.
    Kunne ikke unngå å lese om diskusjonen om hastigheter og respons tid.
    Nå er jeg ikke den som er mest belest om elektronikk og frekvenser, men hastigheten på responsen fra radio til motaker og ut til servoer er i millisekunder om ikke i mikro sekunder. det er i allefall mye raskere en noen kan bevege stikka. Det forklarer vel at en eclipse radio er rask nok til heftig 3d flyging. Tror heller flaskehalsen ligger på servoene.

Tør påstå at alle litt moderene digitale radioer i dag utklasser reaksjonstiden på stikkebevegelsene til flygeren.
    Eller er dere sååå raske på labben?

Mvh Ullteppet
    T-rex ccpm (den gule) (solgt)
    Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
    Raptor 90se (solgt)
    Extra 300 . (kontainer mat)
    Mini funtana ( Peis varme )
    Protech Cessna 182

Comment

• Tom Erik
      • Feb 2004
      • 1601

Originally posted by Ullteppet
      Nå er jeg ikke den som er mest belest om elektronikk og frekvenser, men hastigheten på responsen fra radio til motaker og ut til servoer er i millisekunder om ikke i mikro sekunder. det er i allefall mye raskere en noen kan bevege stikka. Det forklarer vel at en eclipse radio er rask nok til heftig 3d flyging. Tror heller flaskehalsen ligger på servoene.

Tør påstå at alle litt moderene digitale radioer i dag utklasser reaksjonstiden på stikkebevegelsene til flygeren.
      Eller er dere sååå raske på labben?
      Ett utsagn på lik linje med utsagn som f.eks at det ikke er noe vits i å kjøpe kostbar CD-spiller for å spille musikk. Alt er jo digitalt og kommer ut som 0 og 1-ere uansett... Og ja, det er liten forskjell, men har man noe erfaring med musikk samt ett anlegg som får frem alle nyansene så er det store forskjeller ute å går mellom CD-spillere. Og selvfølgelig høytallerkabler Men, det er en annen diskusjon...

Når det gjelder sender-diskusjonen så har du har tildels rett. Fingrene våre er ikke så raske og helt sikkert er det også at de aller fleste servo-oppsett man finner rundt om i klubbene er for slarkete til at forskjellen mellom det ene eller andre kan merkes. Men, har du en god modell så er det alikevel en formidabel forskjell å fly f.eks ett godt oppsatt helikopter med en ordinær 1024 bit PCM og den nye 2048 bit til Futaba. Det er snakk om nyanser, men det er nyanser som gjør helikopteret mitt enklere å korrigere korrekt. Litt banalt forklart så føles det som at man hele tiden er litt foran, istedenfor litt på etterskudd som man er med ordinær PCM. Men, for å oppleve disse nyansene så kreves det som sagt bra oppsatte modeller med gode servoer og overføring samt mye flyerfaring på modellen.
      Man kan selvfølgelig fly heftig 3D flyving med så å si alt av utstyr. Ett godt oppsett med gode servoer og gjerne 2048-bit PCM gjør bare alt noe enklere for piloten.

Jeg har selv Futaba 14MZ, men jeg likte hverken designet, alt dill-dallet eller alle de rare windows-menyene, så jeg vurderte å levere den tilbake til butikken til fordel for min trofaste JR 10x. Men, etter å ha slått den på med servoer og batteri tilkoblet ble jeg raskt overbevist. Det er en tydelig forskjell som enkelt kan oppleves ved å føle på servoene på bakken og i luften oppleves den mer direkte enn noe annet jeg har prøvd.
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

Comment

• Ullteppet
        • Apr 2006
        • 391

Da vet jeg vilken radio som blir min neste..
        Mvh Ullteppet
        T-rex ccpm (den gule) (solgt)
        Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
        Raptor 90se (solgt)
        Extra 300 . (kontainer mat)
        Mini funtana ( Peis varme )
        Protech Cessna 182

Comment

Working...