Unconfigured Ad

Collapse

Hyperion EOS LBA10 lader,er denne bra?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mEhE
    • Aug 2006
    • 88

Hyperion EOS LBA10 lader,er denne bra?

trenger ny lader men vet ikke hva jeg skal velge..vil ikke ha en alt for dyr lader men vil også ha en bra en..
    er denne brukene?

forløpig skal jeg lade noen 3 cells 1000amh batterier,men har lyst på en lader man kan bruke til bedre batterier senere
  • Psyko-lefse
    • Feb 2004
    • 1438

Originally posted by mEhE
    trenger ny lader men vet ikke hva jeg skal velge..vil ikke ha en alt for dyr lader men vil også ha en bra en..
    er denne brukene?

forløpig skal jeg lade noen 3 cells 1000amh batterier,men har lyst på en lader man kan bruke til bedre batterier senere
    Det der er ikke en lader, men en balanserer, som du kobler mellom laderen og batteriet for å balansere cellene i batteripakken under lading.

Denne laderen er ganske bra og billig (iforhold til funksjonene):
    Morten Smøraas

Comment

• mEhE
      • Aug 2006
      • 88

trenger man balancerer i tilegg da?? er dette en hurtig lader??
      ser helt nede på info om laderen du andbefalte at den koster 299kr mens på kjøp koster den 745kr? hvilken pris er riktig?

Comment

• Psyko-lefse
        • Feb 2004
        • 1438

745 kroner er nok riktig.

Man må ikke ha en balanser i tilegg, men har man batterier med balanser-plugg ser jeg ikke noe grunn til å ikke bruke den. Gir deg en stor ekstra sikkerhet, i tillegg til at den tar vare på batteriene dine. EOS5i er en hurtiglader ja, kan lade med opptil 5A på de fleste batterityper på markedet.
        Morten Smøraas

Comment

• mEhE
          • Aug 2006
          • 88

men om man har et batteri som er 6c eller 9celler da er vel den ikke brukene?
          ser den går fra 1-5c..
          vil gjerne ha en lader jeg kan bruke til å lade batterier til trex 600 eller 450 som jeg skal ha senere..

Comment

• Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

Den er fra 1-5S, S er antall celler i pakken.
            C verdien angir hvor hardt man kan lade ut batteriet.
            C=Capacity

Et 6C battery på 1000 mah kan lades ut med 6A
            Et 9C battery på 1000 mah kan lades ut med 9A

Den kan brukes til 3S (og4S eller 5S) batterier til en Rex 450 men ikke til 6S batteriene til en 600 dersom disse ikke har 2 uttak á 3S

Comment

• mEhE
              • Aug 2006
              • 88

ok takker..nå er den bestilt.så for håpe den lader opp batteriene ordtlig..
              laderen jeg har nå fungerer ikke.. det blinker bare rødt og grønt når jeg tar i batteriet..(twister cp v2)..

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Det høres mer ut som en feil med batteriet/balanse kabelen enn lader feil.

Comment

• mEhE
                  • Aug 2006
                  • 88

godt mulig det også så har bestilt nytt batteri i samme slengen..
                  men har prøvd batteriene i en esky hony bee lader...3s lader med ladestrøm på 0.8a? og 11.4v...og da var det ingen feil på det ene batteriet.. ladet det opp og heliet fungerte fint.. mens det andre batteriet blir utladet etter et halvt minutt,e r dette bare søppel?
                  det grønne lyset flimrer også litt når jeg lader det dårlige batteriet med hony bee laderen,men kommer ingen feil(blinken grønt og rødt) som det gjør på twister laderen min på begge batteriene..

kan jeg også få spørre hvor lenge et batteri til twister bør lades? har vanligvis stått på er par timer til grønne lyset er slukket. stemmer dette?
                  når jeg hører motorene går sakte ned i turtall på full gass er det da alerede for sent?

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Ja når du hører turtallet synker så har du fløyet alt for lenge. Batterier som kjøres slik blir ikke gamle. Det kan også forklare at ladingen tar tid. Slik utlading fører til at batteriet taper seg i kapasitet. Dette har jeg inntrykk av at ikke fordeler seg jevnt på cellene men at noen taper seg mer enn andre. Mot slutten av ladingen på slike ladere, når en eller flere celler er ferdige men ikke alle så går ladestrømmen kraftig ned og cellene jevnes ut i spenning, dette tar til tider svært lang tid.

Et 800 mah batteri på en Esky lader tar i teorien 1 time om det er helt utladet. Et lipo skal ikke lades mer ut enn 80% av kapasiteten, dvs 640 mah max skal puttes tilbake i et 800 mah batteri og det tar ca 1 time på et godt holdt batteri om man lader 1C dvs 800 ma for et 800 mah batteri.

Esky laderen som vel burde være lik den som leveres med Twister i og med at de 2 produktene vel kommer fra samme fabrikk lyser fast rødt for å indikere at den er koblet til strømkilde, grønt angir lading, blinkende grønt angir at den topper/balanserer om jeg husker rett (dvs lav ladestrøm) og så slukker det når ladingen er ferdig.

Et batteri som er utladet etter 1/2 min har trolig vært ladet ut for langt for mange ganger og er nok søppel ja.

Comment

• mEhE
                      • Aug 2006
                      • 88

ok..for han jeg kjøpte heliet av nevnte at man skulle lade ute batteriene med laderen,altså når batteriet sto i laderen uten strømtilførsel lada batteriet seg ut og deretter skulle man sette i strømmen og lade det helt opp? stemmer dette eller er det denne metoden som har tatt knekken på batteriene?
                      hvor mange minutter burde et helt nytt 1000mah batteri på twister heliet kunne kjøres før man er i faresonen?
                      kan vel også nevnes at om esky laderen lader 800mah og twister batteriene er 1000mah så kan vel det også ha noe å si på den lange lade tida?
                      må også spørre om batteriet tar skade om man drar utav støpselet før det er ferdig ladet\eller mitt under lading?
                      Last edited by mEhE; 18-09-06, 13:11.

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Det er bare sludder. Lipo batterier skal ikke lades ut.

Dog kan den balansereren du spør om brukes til å jevne ut spenningen før man lader. Da kan det blinke litt rød og grønt for å indikere hvilke celler som tappes. Dog er dette ikke nødvendig, man kan bare koble den til laderen så tar den seg av balanseringen mens den lader.

Den balansereren skal heller ikke bli stående tilkoblet batteriet når det er klart.
                        Det kan stemme at laderen sakte men sikkert tapper batteriet om du lar det stå tilkoblet uten å være koblet til strømtilførsel. Jeg kan aldri tenke meg at Esky eller Twister lader har noen form for automatikk som sørger for at batteriet da aldri faller under 3V per celle. Det finnes ingen grunn til å la det være koblet til om man ikke lader.

Du burde kunne få 10 min men ta det ikke som noen garanti for det er mange ting som spiller inn.

Du burde uten tvil kjøpe en lipoalarm.

Customidea.com har en som er veldig grei i bruk.

Om du kobler den til en hunn balanseplugg så kan du bruke samme alarm til flere modeller.
                        Plugg kan du få mange steder, f.eks. hos Commonsense.com.

Eller
                        Explore 30 fascinating facts about flying hobbies, from piloting real aircraft to drone racing, RC planes, paragliding, and extreme aerial sports.

eller

Sistemann er sikkert greiest å bruke i og med at han har begge deler og det kommer på under 100 så momsfritt + at han var billig på frakt da jeg kjøpte ferritkjerner derfra. Og han drar av engelsk moms, noe Customidea ikke gjør.

Om du skal lodde på en slik så er det de 2 ytterste pinnene som brukes. Vær obs på polaritet, mål batteriets plugg. På alarmen er rød positiv.
                        Last edited by Tintin; 18-09-06, 13:26.

Comment

• mEhE
                          • Aug 2006
                          • 88

skal denne loddes mellom batteri og pluggen som går inn i 4in1 boksen?
                          eller er jeg helt på jordet?
                          virket jo genialt. med alarm.
                          men pluggen du viser er jo til lading??
                          har kjøpt http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...r&kategoriID=3 lader så går ut ifra batteriene blir godt holdt med den laderen eller bør jeg ha balancereren som nevnt i topic??
                          edit: fant manualen på alarmen og ja den skal kobles mellom batteri og pluggen til 4in1 boksen..men på mitt batteri har jeg denne pluggen:http://ashtekelectronics.com/store/s...ale-p-158.html som går inn i 4in1 boksen.. den pluggen du henviser til TINTIN har jeg også men den stapper jeg inn i laderen! har jeg missforstått noe eller?
                          Last edited by mEhE; 18-09-06, 15:04.

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Balansekontakten på batteriet er bare en annen måte å komme til polene på cellene på. Den kan brukes til annet enn lading selvsagt, ikke store strømtrekk da.

Alarmen loddes normalt på sammen med kontakten som kobles til batteriet men ønsker du bruke samme alarm til flere modeller så kan du lodde på en slik kontakt og koble den inn på balanseinngangen, ladeinngangen om du vil. Jeg bruker samme alarm på et lite skumfly og en TRex 600 via denne pluggen.

Laderen du har linket til lader bateriet i serie. Den sørger ikke for annet enn å få pakken opp i spenning til pakken når den spenningen du har valgt. F.eks. 12.6 volt for en 3S pakke (3 celler a 4.2 volt)
                            Den vet dog ikke om en celle har 4 og en annen 4.4 volt. Det er det balansereren som sørger for. En Esky lader er lader og balanserer i ett.

Til en hver form for seriøs bruk av lipoer så må du han en balanserer. Jeg kan for mitt bare liv ikke fatte hvorfor noen som har en bare bruker den av og til når det er like lett å bruke den hver gang. Det er din sikkerhet mot at batteriet ikke skades + den holder det i form. Det er som å insistere på å bruke skrivemaskin og konvolutt i stedet for epost. Har sikkert en sjarm men ikke like praktisk....eller som å kjøre bil uten bremser for man har jo håndbrekk...eller noe.

Om du vil ha verdens beste alarm så finner du en som klarer en og en celle og kobler sammen 3 via balansekontakten...har forsøkt å få Customidea til å lage en slik men ikke lykkes enda..

Comment

• mEhE
                              • Aug 2006
                              • 88

ah..nå er jeg med!!smartere og kunne bruke alarmen på flere helier på den måten ja..
                              da for jeg gå for en balanserer og alarm så blir alt tipp topp stand.
                              takker for gode svar..

Comment

Working...