Unconfigured Ad

Collapse

Lesson learned!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • troasb
    • Dec 2008
    • 591

Originally posted by lacappuchino
    Orginale OS lager har vel rykte på seg for å være ganske ræva, så jeg bruker vanligvis rustfrie fra rcbearings.com

Men dette var et shielda lager. Vasket vekk det meste av fettet som var inni, men det du synes ser ut som rust er nok bare rester av fett.
    Du sier det var et "shielda" lager. Med det forstår jeg et lager som har gummiforsegling som beskyttelse mot uønskede partikler. De har jeg erfaring med som frontlager, særlig på bil hvor det gir mening (kun på yttersiden). Men som baklager har jeg aldri sett det. Der vil jo forseglingen føre til at lageret ikke får smøring fra oljen i fuelen og det kan jo ikke være bra.
    Forøvrig har jeg god erfaring med O.S. sine lagere, dog liten fra heli.
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper

Comment

• RGJ
      • Jul 2004
      • 922

et lager med "plast tettnig"( det som benevnes som 2rs) er ikke tett for olje eller fett..heller ikke de med stål tetning
      om man bruket et lager med tetning i en 2 takter vil det få smøring..å vaske ut fettet som er i det fra før om man fjerner tetningen er det bortkasta energi fuelen ordner det.
      og i de fleste lager sitter kulene i stål holder..... gutter ....bruk norske ord....
      og meget gode lager får man her på berget i en rekke maskin foretninger ..også rustfrie.....
      grunn til rust i lagre er stort sett at nitroen i fuelen tar til seg vann(fuktighet) .
      Men at Os leverer lagre av litt tvilsom kvalitet er jo kjent...kjør SKF eller FAG ....så vet dere hva dere får
      Rune Gjelsnes
      Vikersund
      92624841

Comment

• lacappuchino
        • Oct 2007
        • 1342

Hvor lageret kommer fra opprinnelig vet jeg ikke, men det var kjøpt i en butikk her i landet. Det var opprinnelig metall-skjold på, men siden dette lageret skulle i en motor som til vanlig har åpent lager, så fjernet jeg dette etter å ha blitt fortalt at dette var ganske vanlig. Skjoldet lot seg veldig lett vippe ut, da det bare ble holdt på plass av et par små haker rundt ytterste ringen.

Det er en grunn til at disse lagerne kommer med plastikk holder. Du vil ikke ha løst metall rundt i motoren! Rust har ikke vært noe emne i denne tråden. At det er rester av fett igjen på holderen, vitner om at denne motoren ikke gikk lenge før den havarerte.

Spar på punktumene, så skal jeg holde meg til ett språk så langt det går :P
        Honeybee CP 2

Comment

• kapia
          • May 2005
          • 1435

jeg mistenkte noe feil montering når jeg såg lageret først, en annen ting er att du har vippet ut tettningen, KAN det ha skjedd at du har vært bortpå med skrujernet/kniven whatever du plukket ut tettningen med? jeg tipper enten krefter den veien den tåler lite, eller att du ahr vært svæært uheldig når du har presst inn lageret i huset. ikke ment som kritikk eller noe slikt, du har sikkert skiftet mye lager i din tid. men mere som tips en tredje og heller ikke usannsynlig ting er rett og slett material tretthet. jeg vet ikke hvor stor dette lageret er og hva turtall maskinen går på, men kjedelige greier

Comment

• RGJ
            • Jul 2004
            • 922

det er normalt ikke noe problem å fjerne tetningene i et lager , vi gjør dette ofte .
            Jobber med elektromotorer og bytter masse lagre i løpet av året, det hender jo at det sitter åpne lagre i en motor og at det ligger tette lagre i hylla og da forsvinner de ut, men da har som regel lagre muliget for tilføring av smøring enten fett eller olje.
            Et tett lager har fett i seg nok til en normal levetid om det står i en tett "plass" men om du setter inn et tett lager i en fuelmotor vil fettet bli vasket ut etter noen turer og oljen i fuelen vil gjøre jobben.
            Ser den med at lagret var nytt , det er noe dritt men du kan jo prøve å reklamere på det stort sett kan du glemme det får som regel svar med monteringsfeil,spør meg hvordan jeg vet det selv vi som jobber mye med dette opplever at det ryker lagre, stort sett finner vi da feil på ting rundt lagrer (skeive ,gale lagerhus feil pasninger eller forurenset fett gjerne da fra kanaler som ikke vi har fått rengjort godt nok ).
            Husker vi brukte tette rustfri lagre i OS 14o RX da dette var det råeste i F3a de første turene kunne man faktisk høre at fettet kokte lett om man fikk kjørt den litt god og varm på bakken de første minuttene om man stoppet motoren og lyttet.
            se så , lite punktumer , men jeg har bare en tendens til å irritere meg over at det ikke går å bruke norsk i et norskt forum vi har et rimelig rikt språk og det finnes ord for det meste så la oss bruke de
            Men husk lagre er små presisjons produkter og be om kjente merker, det finnes som regel.
            heheh lykke til med lagringene!
            Rune Gjelsnes
            Vikersund
            92624841

Comment

• kapia
              • May 2005
              • 1435

en høyturtalls motor av typen 2 takter bør jo ha tilgang til å bli kjølt av fuelen kontinuerligt, det er ikke nødvendigt å ta av begge tettningene, kun den som går ut mot veiven, men enkelte blokker har skyllekanaler i bak-kant av lageret, da må begge tetningene plukkes av. jeg tror bare han har vært uhelig når han har plukket av ståltettningen jeg, eller att det har kommet press på stålringen som holder kulene i sjakk når lagert blei montert. jeg liker best å hive lagert i fyseren over natta, og varme blokken til litt over 60gc, da skal lageret fint av seg selv dette dertil det skal være. evnt bruke kjølespray men det billigeste er som oftest det beste.
              jeg vet ikke hvordan passninger vi snakker om i disse motorene, men neste runde er å varme lageret til 60-90grader. fryse veiven og gjennta samme prosses. da slipper en banking og stressig av lageret unødvendigt. det kommer rett og slett ett tilfredstillendes "klikk" når lagret detter i huset, samme med veiven. ellers går det ann å bruke avdreide rør til å banke på ytteringen og innerrignen når det trengs. men aldri presse lageret aksialt. det som er den størrste bakdelen med press metoden når det er alublokker, er att en kan gjøre "svarteska'de" om en får lagret litt skeivt i huset, og en ikke legger merke til det, så vil en høvle av spon som legger seg bak og i lageret + skeiv montering er absolutt til stede. når en banker så skal det komme en stump dempende bass dunk lyd, lyden skal fortsatt være lett forsvinnende. om en har metalisk lys tone med gjennklang så går lageret skeivt.
              btw når jeg fryser lageret og veiven så liker jeg å smøre inn med lett olje som fks hobby olje eller spray på boks, men ikke 556 og wd40 siden dem er vannbasert. må være olje. og bruk doktor hansker hehe
              blei virkeligt en avhandlig dette her, håper det hjelper noen jeg har aldri fått feilslag på lager jeg har montert på denne måten, og da snakker vi om alt fra 3mm lager, til 300mm

Comment

• RGJ
                • Jul 2004
                • 922

jeg vet ikke hvordan passninger vi snakker om i disse motorene
                Har ikke tabellene hjemme men vil vel tro vi ikke skal bekymre oss over pasninger i våre motorer,men vi snakker nok om at aksel skal ligger 0,5-1 hundredel i pluss og at hus kanskje fra 0 til 2 hundredel i pluss.
                viktigst er nok renslighet og som Kapia nevner være forsiktig under montering
                Rune Gjelsnes
                Vikersund
                92624841

Comment

• lacappuchino
                  • Oct 2007
                  • 1342

Hvis man fryser lageret og veiva så smetter det nokså lett på plass. Kommer like lett ut også om man bruker varmluftspistol eller stekeovn. Ingen urgammel hemmelighet det
                  Honeybee CP 2

Comment

• arnstein
                    • Jul 2008
                    • 26

Uff da gikk jeg i fella og kjøpte OS orginallagerClick image for larger version

Name:	OS55HZ.jpg
Views:	1
Size:	67.8 KB
ID:	588315.

På skriften på lageret er: SKF - 61902TN9

TN9 = "Injection moulded cage of glass fibre reinforced polyamide 4,6" iht SKF, på norsk "Sprøytestøpt holder i glassfiberforsterket polyamide 4,6"

Jeg har hatt ett tilfelle hvor stålholder røk, det var oppstart av motor etter vinterdvalen. Mitt tips er å vaske ut gamle seig olje før oppstart når motor har ligget lenge.

Mvh

Arnstein

Comment

Working...