Announcement

Collapse
No announcement yet.

O.S 56FS-a går dårlig etter vinterlagring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • O.S 56FS-a går dårlig etter vinterlagring

    Har en ganske ny O.S 56Fs-a som gikk upåklagelig da den ble satt bort i høst. Kjørte den tom for fuel, og ikke noe mere olje. Nå må den startes med full guffe og stort sett stå på fullt for ikke å stoppe, uten at det blir futt i den. Tar man gassen litt ned stopper den. Har leanet den litt og en svak økning i turtallet merkes, ikke så mye som det var i høst. I høst kunne man fort merke forskjell når nåla ble skrudd på, men ikke nå. Ny plugg og fersk nitro er også prøvd uten hell. Har tatt ut dysenåla og spylt igjennom med nitro via filteret til forgasseren. Mixture skruen lar seg ikke skru ut, skal visstnok skrus jamnt med forgasser og finjusteres rundt der. Søndag morgen nå så jeg har ikke prøvd om spylinga hjalp enda, kirketid....
    Pilot RC 29% Sbach 342 m DLE-55
    Phoenix Mustang P51D m DLE-55
    Blackhorse Spitfire Mk IX m O.S GF40
    Multiplex Minimag
    Multiplex Razzor
    Multiplex Rockstar
    Multiplex Shark
    Top Flite Piper Arrow O.S GT15 (ikke ferdig)
    Multiplex Profi TX 16
    Byggeblogger:
    http://www.lyngstad.synology.me/blog/index.php?

  • #2
    Om du ikke har kjørt inn olje i motoren før du la den vekk er det vel stor sjangse for at en ventil ikke går skikkelig eller at lagrene er rustet i stykker. Har du skikkelig kompresjon i motoren?

    Comment


    • #3
      Hei, har fire slike på et fly og det du beskriver har jeg sett Litt vårgrettenhet bare. Skru dysenåla litt ut og start motoren. Behold glødingen på og skru dysenåla litt mer ut slik at det går masse fuel igjennom. Mest sannsynlig er det bare litt gammel seig olje som ligger i forgasseren. Hvis ikke det hjelper så ville jeg sett på ventilene,sjekk at de går fritt og lukker ordentlig. Lekker en ventil drar motoren ikke spesiellt godt.

      Comment


      • #4
        Takk for tipset, tok ut dysenåla og spylte gjennom fuel og nå går den som den skal.
        Bruker Modell Racing Fuel ,den unike heltsyntetiske Super Synth oljen inneholder antikorrosive midler og er testet etter DIN 51585A/B med salt og ferskvanns tester uten rustanløpning i motorer og er derfor å anbefale!
        Har fått info om ikke å bruke after run oil da det er noe i fuelen.
        Last edited by Leeds; 28-04-13, 21:08.
        Pilot RC 29% Sbach 342 m DLE-55
        Phoenix Mustang P51D m DLE-55
        Blackhorse Spitfire Mk IX m O.S GF40
        Multiplex Minimag
        Multiplex Razzor
        Multiplex Rockstar
        Multiplex Shark
        Top Flite Piper Arrow O.S GT15 (ikke ferdig)
        Multiplex Profi TX 16
        Byggeblogger:
        http://www.lyngstad.synology.me/blog/index.php?

        Comment


        • #5
          Hmm, samme tullet igjen på stripa med daff motor. Men nå fant vi feilen, throttle armen var løs inn på selve motoren så den sluret med å dra med seg tønna. Etter en litt Locktide og stramming gikk den som den skal.
          Pilot RC 29% Sbach 342 m DLE-55
          Phoenix Mustang P51D m DLE-55
          Blackhorse Spitfire Mk IX m O.S GF40
          Multiplex Minimag
          Multiplex Razzor
          Multiplex Rockstar
          Multiplex Shark
          Top Flite Piper Arrow O.S GT15 (ikke ferdig)
          Multiplex Profi TX 16
          Byggeblogger:
          http://www.lyngstad.synology.me/blog/index.php?

          Comment

          Working...
          X