Unconfigured Ad

Collapse

Nybegynner - Setter pris på svar!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FalconEagle
    • May 2008
    • 6

Nybegynner - Setter pris på svar!

Hei!

Da var alt utstyr kjøpt/bestilt

Jeg gikk for hitec 65 til cyclic. billige servoer, som visstnok skal fungere bra. noen sm har vært borti disse?

på halen valgte jeg futaba s9650. neon som har erfaringer med denne? og hvordan den fungerer sammen med 401'en?

Med tanke på motoralternativ.. det står jo en 450 med en 25A regulator på originalt fra E-sky. Dette er jo et forholdsvis lett helikopter ettersom det er omtrent bare carbon og alu på det. Er det nødvendig med et større/bedre alternativ for og kunne fly 3d og ha det gøy? flyr ikke den råeste 3Den da men viktig at det er nok krutt...

Modulen velger jeg og blåse i foreløpig. skal uansett ikke kjøre sammen med andre de første mndene jeg er der nede. og da er det vel bare og kjøre ivei på 35båndet? ingen som bryr seg om det vel?

mvh
    Sveinar
    Last edited by FalconEagle; 20-05-08, 17:45.
    Sveinar Myhre - 90 mod - Raptor 50 Titan - CP belt Carbon Edition - JR Pcm 9X.
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

Lader: Bantam BC6.
    Virker LiPoene, så virker de
    401 funker fint.
    Haleservoen din kan brukes.
    Servoer til cyclic: Hitec HS65MG analoge, men svært gode.
    Ja, du kan bruke den radioen, men du må sikkert ha en ny mottaker, hvis ikke den fra Raptoren virker fortsatt.
    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• FalconEagle
      • May 2008
      • 6

Takker for svar

Mottaker fungerer bra fortsatt, men hva mener du om denne laderen? kan den fungere like bra som den bantam-laderen du snakka om?

jeg er svoren elefun-fan og handler alt derfra hvis det er mulig. slipper jeg og sende i posten.

mvh
      Sveinar

Comment

• roadrune
        • Jul 2007
        • 2292

På papiret så er den bedre, med ett unntak, den går kun på 12V, Bantamen går også på 110 og 230V, du kan altså bruke den på strømnettet både her og down under.

Med Kong poweren må du ha egen strømforsyning i tillegg.
        Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• FalconEagle
          • May 2008
          • 6

Originally posted by roadrune
          På papiret så er den bedre, med ett unntak, den går kun på 12V, Bantamen går også på 110 og 230V, du kan altså bruke den på strømnettet både her og down under.

Med Kong poweren må du ha egen strømforsyning i tillegg.

Ok, skjønner. da har jeg bare ett siste spm: jeg har en transformator liggende. den kan jeg switche mellom 3,5,6,9,12 og 13,8 volt. spm er: på 12 volt gir den 2.5A - 30VA Max. mens på 13,8 står det 2.2A - 30VA Max. spm er: skal jeg kjøre den kong poweren på 12, eller 13,8 volt? har hørt at det er viktig og ha litt overspenning når man lader, men det er vel kanskje direkte fra laderen?

Og vil du si at denne transformatoren er grei og bruke til formålet?

Sikkert noen helt idiotisk spm, men elektro er jeg helt grønn på ser du..

mvh Sveinar

Comment

• bad scientist
            • Oct 2006
            • 1506

Finnes ikke noe sånt som idiotiske spørsmål. Lurer man, så spør man!
            Jeg ville gått for den laderen du ser på og gitt den 12V hvis det er det den ber om.
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

Comment

• roadrune
              • Jul 2007
              • 2292

Sakset fra annonsen: Input power capacity: 11~15V DC 10Amp at maximum charge rating

Det vil si, at om du kjører din trafo på 13,8V, så vil du bare kunne lade på litt over en femtedel av hva laderen klarer....

Hvis du har en gammel strømforsyning fra pc, så kan den lett bygges om, den leverer mer enn nok strøm.
              Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• flarssen
                • Jan 2005
                • 1842

Både 12V og 13,8V fungerer. Lader du med 28W vil den trekke ca. 30W fra strømforsyningen. Setter du spenningen til 12V trekker den 2,5A. Setter du spennningen til 13,8V trekker den 2,17A. Det siste er det mest effektive da det blir litt mindre tap. Dette er max for den strømforsyningen. Med 28W ladeeffekt klarer du akkurat å lade 3S 2200 lipo uten forlenget ladetid.
                Fred Larssen

Comment

• Heliman
                  • Mar 2006
                  • 1254

Det tror jeg ikke stemmer helt i praktiken.....
                  Er ikke helt sikker på virkningsgraden på den laderen, men et sånt power som han har liker skjelden å jobbe for fullt over lengre tid, jeg har tatt knekken på et par powere selv ved å belaste dem maks av oppgitt effekt over tid.
                  Ville nok heller gått for laderen som Rune foreslår om det hadde vært meg..
                  Mvh
                  Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• jab
                    • May 2007
                    • 407

Originally posted by FalconEagle
                    ...jeg drar nå til australia, for ett års tid ... ... litt greiere og få med seg i bagasjen ...
                    Hva med å kjøpe helikopteret i Australia? Så blir det både billigere og du slipper bagasjen.

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Personlig har jeg ingen tro på en 9254 i dette heliet, den må være alt for stor. På et eCCPM heli må du regne med at det går servodrev i en smell. Det er en billig del å bytte i en slik sammenheng. Metalldrev er litt sterkere, men de blir etter sigende slarkete over litt tid. Samtidig overføres også mer kraft til andre deler av servoen i en smell.

Gjør obs på at de vel i Oz bruker 40 eller 41 MHz og ikke 35 som vi så skal du fly med organisert med andre blir du nok kanskje nektet med en norsk radio...

Comment

• Heliman
                        • Mar 2006
                        • 1254

Det er jo mulig å handle seg en spektrum modul til radioen...
                        Mvh
                        Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• FalconEagle
                          • May 2008
                          • 6

Takker for svar folkens

Ettersom jeg forstår så kunne det kanskje vært en ide og gått for bantamladeren. den trafoen jeg har fungerer greit, har brukt den til og lade tx/rx til raptoren via en futabalader, men den er nokså sliten tror jeg.

Er det noen her som vet hvor jeg får denne laderen til en grei pris? Norsk side helst, får ikke lønning før til fredag og da er det gull og sende i oppkrav. da har jeg laderen på lønningsdag (under 18 så har ikke noe kredittkort:/)

Ja, jeg kunne kjøpt heli i australia, men drar ikke før i midten av august. må ha noe og fly med til da, så da kjøper jeg likegreit her. Ja, jeg må kjøpe ny modul i australia.

Tintin: du mener jeg ikke kan bruke 9254 i belt'en? burde det ikke gå greit, hvis jeg får tyngdepunktet riktig? den er jo svær, men har prøvd og feste den på gamlebelten. de to "ringene" på bommen man fester den i kan jo justeres som jeg vil så montering er null stress?

Det du nevner angående ccpm servoene høres jo veldig logisk ut. du mener jeg heller burde gå for noen servoer som ikke har metalldrev? noe must at de er digitale? de E-sky servoene som står i, vil de duge, til de er ødelagt?

Takk for svar

mvh
                          Sveinar

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Jeg er ikke overbevist om at en 40/41 Mhz modul funker, det er vel mer enn det som er forskjellig? Spektrum modul er et bedre valg da.

Det blir mye å løfte for den lille vispern. Litt avhengig av hvordan du flyr så hadde jeg heller tatt en Waypoint 92SH om du ikke skal dra den igjennom den verste 3Dn. Koster litt over en hundrings.

Jeg skal ikke gi noen garantier rundt det med drevene. Der har jeg tatt andres råd og stort sett holdt meg til plastdrev. Skal vel sies at jeg har stappet noen Waypoint med metalldrev i min første 450, men den rakk jeg bare en flytur med før den gikk i bakken så jeg har ikke rukket å se om de blir slarkete.

Jeg syns ikke det er et must med digitale på en slik liten visper, men det er klart JR sin pakke med digitale til 450 størrelse helier er jo ganske snacksen...

Comment

• roadrune
                              • Jul 2007
                              • 2292

Originally posted by Tintin
                              Jeg syns ikke det er et must med digitale på en slik liten visper, men det er klart JR sin pakke med digitale til 450 størrelse helier er jo ganske snacksen...
                              De servoene pleier å dø etter en krasj, og jeg tror ikke de fleste vil merke noen forskjell kontra hs65mg.
                              Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

Working...