Unconfigured Ad

Collapse

Raptor 50 Titan..Fa!"#"€

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kleffa
    • Mar 2009
    • 137

Raptor 50 Titan..Fa!"#"€

Hadde første turen med min nyinkjøpte raptor 50 titan i dag. Satte den opp 100% etter manual med alle mål på linker og vinkler på pitch 100%. Med stor forventing,nyladede batterier og en kanne fuel...nå skulle herligheten testes..

Jeg begynte med fin howring og det gikk jo som en drøm. Alt virket som om det var 100%. Etter 3 tanker med fuel, skulle jeg opp igjen...men plutselig... Her var det vibrasjoner ja...

Stabilt og fint, helt til jeg fikk det opp i hover, då begynte det å riste som f.... Vibrasjonene bare økte ettesom pitchen økte.... Sjekket alle linker og muligens slark alle steder, men alt virket som om det var normalt.
    Tok av rotorblad og satte de på igjen..men nei..like forferdelig.... Hadde ett par treblader liggende som jeg satte på...vips...der var vibrasjonen borte.?????

Det kan da ikke gå ann at karbon rotorblader til 700kr, bare plutselig blir ubalansert??

Jeg skjønner ikke noe, men har noen noe gode forslag så kom med dem...Jeg skjønner ikke no i alle fall......
    Youtube: Flygutta
    -----------------------------
    Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
    Heli: T-rex 700,T-rex 450
    Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
    (34 år ung)
    www.flygutta.com
    www.vfkm.no

• yak
    • Mar 2008
    • 302

se på kulelink som sitter på bladholder,min var løs, etter få turer
    skruen sitter i plast så jeg måtte fram med superlim

Comment

• walker76
      • Nov 2005
      • 472

Min Raptor oppførte seg slik som du beskriver. Eg tok å stramma bladene litt ekstra og vips var vibrasjonene vekk.
      Mvh:
      Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
      www.folgefonnrc.ning.com

MA X-Cell Fury Extreme 90
      Raptor 90 3D
      Raptor 50 Titan SE
      T-Rex500GF
      T-Rex450SE V1
      JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

Comment

• Heliman
        • Mar 2006
        • 1254

Hmmm... Syns å erindre at du hadde noen karbonblader som for ut og inn av tracking etter eget forgodtbefinnende også Johnny?

Om det er støpefeil i bladene så kan vel muligens loddet inni bladet forskyve seg (Jmfr align), selv om dette er meget sjelden.
        Det vil i så fall være enkelt å sjekke ved å balansere de om igjen.
        Jeg har også tro på at det som Johnny sier kan være en så enkel ting som å skru litt ekstra på bolten i bladholderen. Det kan også være mangel på smørning på demperene og for harde dempere i forhold til turtallet.
        Raptoren har en tendens til å vibrere med stive blader, harde dempere og et turtall på rundt 1400-1600 på rotorhodet.
        Mvh
        Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• Kleffa
          • Mar 2009
          • 137

nå har jeg i alle fall gått over alle linker...har siktet og målt på alt som måles kan... Satte på igjen karbon bladene mine i dag, og hele copteret holdt jo på å riste i fra hverandre. En kompis prøvde de på sin raptor, men den var helt fin.
          Satte på tre bladene mine igjen, og vibrasjonen var betydelig mindre....men det er nok en anntydning.
          Men nå har jeg ett annet problem i tilleg...halen min står og logrer hele tiden..gyroen klarer ikke stabilisere den.. Fatter ikke at et heliopter som var så nice å fly i går, kan bli så rævva på en dag...HAT!

Er det noen enkel måte og resete en 401 gyro på.?
          Kaster snar hele sjiten!

FRUSTRERT!
          Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
          (34 år ung)
          www.flygutta.com
          www.vfkm.no

Comment

• Heli maizor
            • Feb 2009
            • 43

Du kan ikke ha en skjev main shaft eller feathering shaft? lite sansynelig siden heliet er nytt men kan høres litt sånt ut siden bladene var prøvet på et annet heli. Vibrasjoner er nok skyld i logring på halen da gyroer er ganske omfintelige for dette.
            Ta disse to akslingene ut og skjekk om disse er straight.

ikke kast alt da dette er livet
            Trex 700E
            Raptor 90SE
            Trex 600E
            trex 450PRO
            14Mz

Comment

• ludvik 79
              • Jan 2008
              • 180

Har du smurt demperene/feathering shaft, det er viktig for at feathering shaft skall sentrere seg.

Comment

• Arild Johansen
                • Jan 2004
                • 426

I tillegg til tipsene som har kommet i tidligere innlegg bør du sjekke at alle detaljer er riktig i bladholderne. Sjekk at du har montert thrustelagrene riktig vei og at du har smurt de opp med fett. Det er en typisk detalj som mange har bommet på ved bygging av Raptor. Sjekk at de ulike shimsene sitter på rett plass. Sjekk selvfølgelig også spindel og hovedmast.

Grunnen til at jeg nevner dette er at karbonblader som regel er tyngre enn trebladene. Hvis noe er feil i rotorhodet er det veldig typisk at de oppstår kraftigere med tyngre blader enn ved lettere treblader. Hvis eksempelvis thrustlagrene sitter feil vil de ikke fungere riktig og man kan få låsing i hodet som gjør at men får vibrasjoner og blader som går ut av track.

Forsøk om du kan få lånt andre karbonblader bare for å eliminere at det er de.

Har du kraftige vibrasjoner kan de godt innvirke på gyroen som tydeligvis også har løpt løpsk. Sjekk også at du har tilstrekkelig med gyrotape. Jeg bruker 3 eller 4 lag med Biltema-tapen. Sjekk også at pushrod og detaljer i halen går lett. Videre at halereima er strammet riktig.
                Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
                Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                AHMHK

Comment

• Kleffa
                  • Mar 2009
                  • 137

Tusen takk for alle svar.... Ser vel for meg en demonterings jobb her..gå over absolut alt... Har testet med andre karbonblader og vibrasjonene er der..eller rettere sagt kraftig risting.. Ikke sjans til å holde det i hower.

Er bare så rart at det kom plutselig..Fløy jo som en drøm flere tanker, så skulle jeg bare lande for å etterfylle fuel, og da var det helt på jordet når jeg skulle opp igjen..

Jeg la merke til at gyroservoen min dyttet stage til halerotor helt i endoint, så langt at staget sto i spenn...men kan gyroen gjøre til at vibrasjonene er der da? Tenkte vist kyroservoen jobber hele tiden, og ikke i det mønsteret den skal,,,,,

Jeg får vel bare bite i det sure eplet...
                  (34 år ung)
                  www.flygutta.com
                  www.vfkm.no

Comment

• Jan_Petter
                    • Jan 2006
                    • 900

Hei,

Først må jeg si at jeg kjenner godt igjen frustrasjonen. Men, hvis Raptoren din først har oppført seg eksemplarisk for så å oppføre seg som du har beskrevet, da må jo noe ha skjedd underveis.

Du har ikke vært nedi noe? Hard landing, boomstrike, etc? Selv den minste touch kan skape problemer med balanse.

Hvis ikke må jo noe ha forandret seg underveis. Høres jo nesten som om noe er i ferd med å løsne, eller skru seg ut eller noe.
                    Som Arild sier så vil ubalanse eller feil i rotorhode bli forsterket ved bruk av tyngre/stivere blader, så det er nok en indikasjon i seg selv. (Hvis bladene i seg selv er balansert ok).

Har dessverre ingen bedre forslag enn å demontere hodet, og montere på nytt med alle gode tips i bakhode.

Tror forresten ikke gyroen har skylda, er vel heller omvendt. At gyro/servo jobber max for å kompensere vibrasjonene.

Lykke til og gi for all del ikke opp!
                    http://www.phoenix-rc.org/
                    http://www.glamdalrck.net
                    http://www.scalewarbird.org/
                    ---------------------------------------------------
                    Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• Kleffa
                      • Mar 2009
                      • 137

Da bærer det rett på hobbybenken etter jobb, full demontering. Prøve å skifte dempere og sette alt opp igjen på nytt.

Var bare så pokkers ergelig, for det var så nice å fly med... Fungerte 100%.

Har ikke hatt noen harde landinger eller noe nei, ikke antydning engan...merkelig..

Tusen takk folkens for alle svar... Tar alt til etteretning =) =)
                      Last edited by Kleffa; 21-04-09, 10:10.
                      (34 år ung)
                      www.flygutta.com
                      www.vfkm.no

Comment

• Kleffa
                        • Mar 2009
                        • 137

Da har jeg skiftet demperene i rotor tårn og akslingen i toppen av tårnet. Skiftet gyro servo, så nå fungerer den i alle fall... Virker som vibrasjonene er blitt mye mindre, men hekter jeg på treningsunderstell så løper den løpsk igjen.... Har det lett for å bli vibrasjoner med slike understell?
                        (34 år ung)
                        www.flygutta.com
                        www.vfkm.no

Comment

• Jan_Petter
                          • Jan 2006
                          • 900

Godt å høre at du er i gang igjen!

Treningsunderstell har en tendens til å virke som forsterker på vibrasjoner. En mulighet kan være å redusere lengden på treningsunderstellet for å unngå å treffe helikopeterets egenfrekvens.

Ellers vil jeg vel egentlig anbefale å droppe treningsunderstellet og la det stå til.
                          http://www.phoenix-rc.org/
                          http://www.glamdalrck.net
                          http://www.scalewarbird.org/
                          ---------------------------------------------------
                          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• ehaga
                            • Feb 2005
                            • 1173

Alle heli har et turtallsområde hvor det er store vibrasjoner. Har du prøvd å øke eller minske rotorturtallet.

Eks. min 90-maskin vibrerer kraftig på 1500. Derfor har jeg satt opp Normal-mode til 1550.
                            - Erik -

------------------------------------------
                            Logo 600SX + 6003D
                            Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• amundrg
                              • Jun 2006
                              • 355

Satt å leste tråden å tengte på om du hadde på treningsunderstell det kan for årsake risting på Raptor på et besemt turtal. Min anbefaling er å ikke bruke det ,da det kostet meg 1500 kroner i reperasjon når Raptoren spiste opp treningsunderselet på grund av kraftig rist førte gangen jeg vipet over idel bryteren så turtalet økte.
                              Amund Gårdhammer
                              www.ringerikemfk.com

Comment

Working...