Unconfigured Ad

Collapse

Governor Hva/Hvordan??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kesundt
    • Jun 2008
    • 284

    #16
    Funksjonen til en Governor er å automatisk justere «throttle» slik at motorens turtall holdes konstant uansett belastning. Behovet for en governor kommer fra Metanol (Fuel) eller Bensin drevne motorer. Det er lett å forestille seg dette behovet. I en bil; trykker du gassen i bunn samtidig som clutchen er trykket inn (dvs motoren er uten belastning) så vil motoren ruse til et svært høyt turtall. I de fleste tilfelle vil dette føre til motorskade, enten overoppheting eller at mekaniske komponenter bryter sammen (for eksempel kulelader).
    I et helikopter er belastningen veldig varierende og dermed vanskelig å beregne på forhånd.
    • Collective pop
    • Collective + cyclic
    • Collective + cyclic + halerotasjon
    • I tillegg kommer luftens konsistent (lufttrykk, temperature og fuktighet) som påvirker “drag” og dermed belastning på motoren
    • Vingeprofile på rotorbladene

    Det er håpløst å lage en en throttle kurve for forbrenningsmotorer som sikrer jevn og konstant omdreningshastighet under alle disse belastningsforholdene.
    På forbrenningsmotorer måles omdreiningshastigheten (med en magnet) og Governor sørger for å justere gassen (throttle) automatisk. Gassens pådrag blir justert on-board, radioen og throttle kurvene er ignorert.
    Men, det vi må gjøre er å programmere inn en throttle kurve på radioen likevel. Dette er i tilfelle Governor stopper å fungere. Elektronikken er laget slik at kontroll sendes tilbake til «throttle kurvene» dersom Governor stopper å fungere.
    Greit å kunne lande helikopteret på en nogenlunde kontrollerbar måte.

    Med et elektrisk helikopter er situasjonen annerledes.
    Motorhastigheten er en direkte funksjon av batteriets spenning. Dette oppgis som en kV faktor for motoren. Omdreiningshastighet = (faktor k) x batteriets spenning.
    Det er flere ting som kan leses av denne ligningen:
    • rotorhastigheten må justeres med gir-utvekslingen (dvs pinion, rotordrev forholdet)
    • motorhastigheten er (nogenlunde) konstant (ved stor belastning synker den)
    • motoren kan ikke ruse på samme måte som en forbrenningsmotor
    • … men, du kan ruse rotorhodet (for høy omdreningshastighet på rotorhodet, som kan gi katastrofal mekanisk sammenbrudd) dersom du har satt et feil pinion/rotordrev gir-forhold.


    Som flere har poengtert så er Governor i elektriske helikopter i utgangspunktet unødvendig. Det er faktisk slik at Governor på elektriske helikopter kan føre til at ESC blir unødvendig varm og/eller at du kjører maskinen med tap (varme) utviklet i ESC som egentlig ikke er nødvendig.

    Governor brukes altså til å holde konstant hastighet. Men, siden motorhastigheten allerede er konstant (fra kV ligningen) er det egentlig ikke så mye Governor kan gjøre. Bortsett fra om du ramler utpå å ville bruke Governor til å sette en rotorhastighet (motor hastighet) som er lavere en maks (kV). Det Governor gjør da gjør er å korte inne energi pulsene som sendes inn i motoren og også innføre en kjede av korte energi pulser (energi switching). Her oppstår problemet, dess oftere en ESC må switche dess større blir tapet (dette kalles switching-loss). Governor på elektriske helikopter er derfor ikke optimalt. Det er mye bedre å sette en throttle kurve på radioen som er for eksempel 95% (det er ofte slik at mest effektive driftspunkt ikke nødvendigvis er 100%). Da jobber ESC til det den er laget for, pumper inn akkurat nok energi til at motoren går rundt i henhold til (kV ligningen). ESC måler nemlig flere ting:
    • at motoren spinner i riktig retning
    • ... samt hvor fort(!)

    Dette gjøres ved at ESC senser (måler) på magnetfeltet som blir generert av den viklingen (en av tre) som ikke er aktiv. Dette er også grunnen til at det ikke er nødvendig med ekstra magneter eller lignende eksterne sensorer for at ESC skal vite hvor fort motoren beveger seg.

    Så sies det av noen at en Governor på elektriske helikopter kan hjelpe med å opprettholde rotorhastigheten når batteriet blir utladet. Dette er vel ikke helt riktig. LiPo batterier har en ganske flat utladingskurve, som faller raskt av fra full-ladet spenning til en nominell spenning. Denne holdes jevnt helt til slutten av utladingskurven da spenningen synker raskt. ESC (og dermed Governor) kan ikke genere en høyere motorspenning en det batteriet forskyner. Så synker batteri-spenningen, så synker motor-turtallet. Governor eller ikke. En Governor kan imidlertid holde turtallet nede til (nominal spenningsnivå) helt i starten av et nyladet batteri.

    En smart ting som noen produsenter har begynt med er å flytte ESC kontrollen inn sammen med FBL elektronikken (VBAR?). Dette gir en fordel fordi mikroprosessoren som styrer FBL og dermed ESC vet hva du gjør, før rotoren blir belastet. Mao når du gjør stikke-bevegelser; for eksempel cyclic eller collective input så kan mikroprosesseren gjette hva som vil skje med belastningen på rotorhodet og ta korrektive tiltake på hva ESC skal gjøre ... før det faktisk skjer, rent mekanisk. For de som kan 3D-flight (ikke jeg) så merkes dette sikkert som en vasser responds?
    Last edited by kesundt; 10-06-12, 19:06.
    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
    Realflight G45 simulator
    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

    Comment

    • arhennie
      • Mar 2008
      • 4316

      #17
      Originally posted by jonny
      Castle sin interne er nok det enkleste, og fungerer greit nok.

      Normalt må gov vente til den kjenner att turtallet synker før den gir mer gass.
      Vbar's gov gir gass når den gir cyclic input(altså tidligere enn normal gov), folk sier dette gjør att det føles som om det er mer guff i heli. Samtidlig rapporterer mrmel om mindre amp trekk.

      Neste versjon av castle firmware skal støtte vbar.
      Folk rapporterer også att siste versjon (4.01?) fungerer bra mot vbar.(ifølge tråder på helifreak)
      Men som sagt har det vært endel endringer i måten esc styrer motor på i versjon 4.00, noe som gjør att kun hobbywing brushless rpm sensor fungerer ok mot vbar.
      De hobbywing brushless rpm sensorene viser seg dessuten å være vanskeligere å få tak i enn umulium.
      Problemet er tydeligvis att det er svært få som selger de, og prisen er også veldig lav.
      Resultatet av det er att folk kjøper en haug istedet or en eller to. Og hver gang det kommer inn er det utsolgt på en halvtime...
      Versjon før 4.00 fungerer med andre rpm/phase sensorer, men er så treg på throttlerespons att det ikke fungerer optimalt.
      Castle skal komme ut med sin egen rpm sensor, men den er ikke sluppet enda.
      Virker som det har vært en utvikling siden jeg så på mulighetene for å bruke V-bar gov på min egen CC ESC. Det var akkurat i momanget versjon 4 kom ut. Folk fløy med v-bar gov med esc i flymodus på de siste 3.x versjonene, men det var vel ingen som skrøyt spesielt av hvordan det funket. Versjon 4 kom med nye måter å styre motoren på som skulle ha mange fordeler, men det gjorde at de tilgjengelige sensorene ikke lenger funket. Mr Mel skrev at han brukte magnet governor, og Castle fikk pepper så øra hang. Men det ser ut som det skjer ting og at V-bar gov på CC esc snart kan være noe å tenke på. Det er bra
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment

      • jonny
        • Sep 2010
        • 710

        #18
        Har såvidt testet cc ice 80 hv2 med firmware 4.01 og vbar gov nå ikveld.
        Jeg likte det mer enn cc intern gov iallefall. Virket som om headspeed ikke dippet som den av og til gjorde med cc hos meg ved descents.
        Og litt mer popp.

        Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
        ---------------------------------------------
        Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
        Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
        Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
        Mikado logo 600 3D Vbar
        Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

        Comment

        • arhennie
          • Mar 2008
          • 4316

          #19
          Originally posted by jonny
          Har såvidt testet cc ice 80 hv2 med firmware 4.01 og vbar gov nå ikveld.
          Jeg likte det mer enn cc intern gov iallefall. Virket som om headspeed ikke dippet som den av og til gjorde med cc hos meg ved descents.
          Og litt mer popp.

          Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
          Har du en link til sensoren du bruker?
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment

          • jonny
            • Sep 2010
            • 710

            #20
            Det er hobbywing sin brushless rpm sensor.

            RPM Sensor (RPM-Sensor) - Best deals on RC Helicopters, RC Helicopter Parts, Fiberglass Canopy,RPM
            Det er noen flere nettbutikker i usa enn helidirect som fører de, men de er også stort sett utsolgt.
            ---------------------------------------------
            Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
            Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
            Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
            Mikado logo 600 3D Vbar
            Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

            Comment

            • ragge1
              • Sep 2009
              • 1598

              #21
              vad er for HS ni setter påen 600 size heli , tenkt å køre gov på 6HV
              Goblin 700 : vbar 5,3 pro
              Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

              HD 500 Cell : brain2

              DX9

              Comment

              • jonny
                • Sep 2010
                • 710

                #22
                på min 600efl kjører jeg nå 2270.
                Men mener mange 600 blad ikke er ratet for mer enn 2200.
                Spørs jo også om hva slags gearing, motor og batterier du har.
                ---------------------------------------------
                Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                Mikado logo 600 3D Vbar
                Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                Comment

                • ragge1
                  • Sep 2009
                  • 1598

                  #23
                  takk jonny , mår kommer på Stend en dag å fly med os
                  satt den på 2200 i program men får bara 2109 - 100% trottle med 10T pinion , kanske får køper en 11T pinion
                  Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                  Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                  HD 500 Cell : brain2

                  DX9

                  Comment

                  • jonny
                    • Sep 2010
                    • 710

                    #24
                    600 efl er ett ganske tungt heli, og er ratet for høy rotorhastighet.
                    Jeg er ikke sikker på hva 6hv flybarless er ratet for, men fant en manual for flybar versjon som sa max 2000 rpm.

                    6hv er vel ganske lett og trenger sikkert ikke like høy headspeed.

                    Skal prøve å få tatt meg en tur utover til stend en dag. Hadde vært moro det
                    ---------------------------------------------
                    Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                    Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                    Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                    Mikado logo 600 3D Vbar
                    Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                    Comment

                    Working...